Blog

Reklam som är en njutning

På senare tid har jag allt oftare kommit på mig själv med att låta reklamen på Youtube rulla vidare, trots att jag egentligen enkelt kunde skippa den efter bara fem sekunder. Längsta reklamen jag sett frivilligt (alltså när jag egentligen var på väg till något annat material) var fem minuter lång. Det är helt otroligt … Read more

Fuck Taylor – nu gäller 100% människa

Micco Grönholm, @the_brand_man, och jag har många gemensamma passioner. En av dem är en stark motvilja mot Taylorismen. Så när vi fick chansen att ge vingar åt budskapet ”Fuck Taylor” tvekade vi inte. [designen är borttagen och det kommer under oktober månad finnas en ny Fuck Taylor-tröja till försäljning] Du kan höra oss prata om … Read more

Googla fram svaret på cancerns gåta

Jublet visste inga gränser. Publiken stod upp och applåderade, skrek, jublade. Men gladast av dem alla var vinnaren själv. Ingen som sett filmen från prisutdelningen av 2012 års Intel ISEF, den stora vetenskapsmässan för unga forskare, glömmer det. Någonsin. Ta en paus från läsandet och gå till Youtube. Jack Andraka wins. Njut. Den här femtonåringens … Read more

Sverige vinner Web Index, men med vilka siffror?

Jag är så klart glad och stolt att Sverige plockade hem förstaplatsen i det mycket seriösa ”Web Index” – som några av världens vassaste internetmänniskor står bakom. Initiativet är nödvändigt, väl genomfört och utan tvekan något av det mest omfattande som gjorts på området så här långt. Heja. Nyheten om Sveriges seger har också fått … Read more

Facebook och det där med konversationer

Nyligen släppte Facebook en ny funktion för att kunna se hur många som sett ett inlägg i en grupp. Man kan också se vilka och när. Nu börjar det rulla ut på svenska och då dök det upp diskussioner om funktionen i mitt flöde. Men jag fascineras över reaktionerna som ensidigt verkar pendla mellan ”meningslöst” … Read more

Hootsuite – why don’t you want my conversation?

Hootsuite is an amazing tool for doing social media management. I loved them for a long time, and most likely will continue to endorse them. But they have a lesson to learn about conversations — they don’t only take place on Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Foursquare and the usual suspects. Conversations also happens on mail. … Read more

Medierna, gratislunchen och Almedalen

Jag har jobbat med de traditionella medierna sedan 1994, utan att vara journalist, och jag har ofta förundrats över det som jag upplevt som ett artificiellt sätt att upprätthålla sitt oberoende. För att inte korrumperas tackar man nej till alla ”gratiserbjudande”. Från fria luncher till feta fester och i extrema fall även till en kopp … Read more

Tjoho! TV4 goes responsive

Jag är ju ett stort fan av ”responsive design”, sajter som anpassar sig och fungerar lika bra i mobilen, som på paddan och dator. Borde vara en självklarhet idag, men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Inte ens vid nylanseringar eller omgörningar är det tillräckligt många som gör rätt. Märkligt. Sorgligt. Desto viktigare då att … Read more

LOLsecurity – för smarta hemlighetsmakare

Bilden i toppen är en orginal-lolcat (is there such a thing;). Bilden här under är en lite smartare version av samma katt. De ser identiska ut, men där den övre bara är lulz så är den undre en kraftfull informationsbärare. Tack vare tjänsten LOLsecurity, och den urgamla principen för steganografi, ligger det ett hemligt meddelande … Read more

När paniken förblindar

Sammanfatta.se är ett hack som gjordes från start till mål på 24 timmar. Ramen var 24hbc, ett hackathon som handlar om att under ett dygn ägna sig åt att skapa något med kod. Smartskallarna bakom det här bygget lyckades med bred marginal uppnå det målet. De har gjort ett grymt arbete. Jag gjorde en snabb … Read more

Tekniktest – MiC från Apogee

I dess tider av video överallt är det vanligt att man vill filma (eller livesända, mer om det längre ner) från konferenser och presentationer. Givetvis vill man helst ha hjälp av proffsen på FKDV, men det är ju inte alltid det funkar. Det är ofta värre än så, man är oerhört begränsad i vad som … Read more

Pinsamt Aftonbladet – medeltida bild- och rubrikval. Igen.

Aftonbladet publicerar en insändare från en kvinnlig entreprenör som har svårt att få riskkapital till sin redan utvecklade produkt. Den pekar på ett reellt problem, och det är bra att Aftonbladet tar in den. Men sedan havererar det totalt, som så ofta förr. Man illustrerar nämligen problematiken med en ”fyndig” rubrik och en genrebild av … Read more

Så här följer du NEXT Berlin 2012

Håller mig till korta uppdateringar från #next12 – man vet aldrig hur länge nätet är uppe… (Det är dags att sluta vara så mesiga med konferens-wifi och acceptera att det bara ”är som det är”) Så följ själv efter bästa förmåga så länge. Det finns flera sätt, tex hashtagen #next12, eller bara bilderna från den … Read more

Responsive web design – några favoriter

Det pratas mer och mer, på riktigt nu, om responsive web design (eller anpassningsbar webbdesign som jag försökt döpa om det till) Inför ett möte idag fick jag anledning att sammanställa lite favoritlänkar, och jag tänkte posta dem i förhoppning om att ni vill fylla på med fler egna exempel. Gärna svenska, som sticker ut … Read more

#SIF12 Stockholm Internet Forum: from a digital curators view

[unedited notes from my introduction at the post forum event @ UD press room – I’ll edit later] First, a personal reflection; A big “thank you” to the organizers of Stockholm Internet Forum. A truly amazing event, with brilliant speakers and moderators and a well balanced agenda. Open space and open communication.  My only regret was not … Read more

Om att säga stopp

Klicka upp bilden för att se Sydsvenskans förstasida denna söndag. Det du ser är en så kallad sticker, en klisterlapp som beskrivs så här i prislistan: Överraska läsarna med ett oväntat budskap på en oväntad plats. Redan på Sydsvenskans förstasida kan du stå ut på ett sätt som är svårslaget. Undrar om det var Söndagsmys … Read more