kris

Krisövningens teori och praktik

Krishantering i sociala medier är ett populärt ämne. Inte minst bland de som säljer tjänster på temat, och många gånger tror jag att det görs mer komplicerat än vad det behöver vara. Däremot håller jag med om att man behöver öva, allt som har med kommunikation att göra är en träningssport. Och en sådan övning genomfördes nyligen … Read more

Om att stoppa en influensa

Just nu gör Aftonbladet en webbenkät med frågan “Tänker du vaccinera dig mot svininfluensan?”. 75 346 personer har röstat när detta publiceras, 38,2% av dem ska vaccinera sig, 34,0% ska det inte. I förra veckan sa myndigheterna att om inte 90% av befolkningen vaccinerar sig, kommer vaccinationsprogrammet inte att fungera. DN har idag en artikel som stärker … Read more

Annonseringen ner 30 procent under första kvartalet

Under första kvartalet i år tappade de amerikanska tidningarna nästan 30 procent (-29,7 procent) av sina annonsintäkter i print jämfört med första kvartalet 2008. Enligt de senaste siffrorna från NAA nådde annonseringen i print endast upp till 5,9 miljarder USD, vilket ska jämföras med 8,4 miljarder kv 1 2008. Tappet är störst för eftertextmarknaden, som … Read more

Facitsjukan och mediebranschen

Visst känner vi alla till hur det gick för Facit och deras mekaniska räknemaskiner. Det gick inte alls. Hela företaget – dominerande över världen och en mångmiljardaffär – försvann i praktiken under loppet av bara ett par år. Och visst känner vi alla till begreppet ”disruption” som enligt tyda.se bland annat kan tolkas som sprängning … Read more

WAN/WEF ställs in – men fortfarande förstår man inte

Förra sommaren gick den årliga stora världskonferensen för WAN och WEF av stapeln i Göteborg. Det är alltså tidningarnas internationella branschorgan. Vi var många som förundrades över den uppfattning som stora delar av branschens företrädare presenterade där. Jag mötte bland annat en väldigt upprörd Martin Jönsson över en pilsner, och han menade att de riskerade … Read more

Sorry Helin – du har fel

För ett par dagar sedan skrev jag om de traditionella mediernas identitetskris. Jag ställde bland annat frågan: ”Vem krigar aftonbladet.se mot” – och strax efteråt fick jag ett slags svar från nya chefredaktören på Aftonbladet (papperstidningens chef, förvisso). Jan Helin säger till Medievärlden att ”Expressen är fienden”. Men där har du fel. Det behövs ingen … Read more

Dagens: Daniel pluggar, Erik är sjuk och Joakim administrerar

Åhh vad jag hatar administration. Och då har jag ändå hälsosamt lite av den varan i lilla Mindpark. Men idag gick det inte att komma undan längre. Vi har precis flyttat över all ekonomihantering från HD till Sydsvenskan och nu gäller det att få rutinerna på plats. Om jag kunde klona mig så vet jag … Read more