trafik

En heldag med rubbet

Visst är det skönt att få fokusera. Idag drar Mindpark till Halmstad för att tillsammans med Johan och Johan på Montania sitta en heldag och skissa på rubbet v2. Under mina allmäna förberedelser kommer jag på att vi varit alldeles för tysta om vad som händer med den existerande hd.se/rubbet och vad som egentligen är … Read more

Craigslist har nästan dubblat trafiken under det senaste året

Heather Hopkins på Hitwise har tittat på trafikutvecklingen för craigslist.org. Under det senaste året har trafiken nästan fördubblats, ökningen är 93 procent. Craigslist.org rankades som 23:e största sajt i USA baserat på andel av internetbesök. De har klättrat från plats 25 på en månad. För tre månader sen låg Craigslist på plats 29 och för … Read more

Oförändrat i toppen när de största sociala nätverken rankas i USA

MySpace.com toppar fortfarande rankingen av de största sociala nätverken i USA, enligt siffror från Nielsen Online. Med över 60 miljoner besökare under december 2007 är de nästan tre gånger så stora som tvåan Facebook med 22,6 miljoner besökare. Facebook har dock ökat mer (72 procent) än MySpace (9 procent) om vi tittar ett år bakåt. … Read more

Ökad trafik till kartsajter. MapQuest fortfarande störst men Google Maps ökar mest

Hitwise har tittat på trafiken på kartsajter i USA. Mapquest är fortfarande den största aktören med hälften av alla besök. Google Maps är den näst största med 22 procent av alla besök. Yahoo! Maps och Local Live (MSN) är trea och fyra med 13 respektive 4 procent av besöken. Under 2007 ökade den totala trafiken … Read more

aftonbladet.se en trafikmaskin – men inte för alla…

Den 9 november var vi ett koppel bloggare som deltog i ”bloggpanelen” på aftonbladet.se. Jag satt på konferens i Dublin och hoppades på en hyfsad trafiktillväxt, men inget hände. Trots framskjuten placering på aftonbladet.se-ettan under flera timmar var det marginell trafik. Nu har jag fått rapporter från övriga paneldeltagare, inklusive Björn som låg överst i … Read more

YouTube ohotade på online video i USA

Nästan 75 procent av alla internetanvändare i USA tittade på en video online i september. I genomsnitt tittade de 3 timmar på video under månaden. Detta framkommer i comScores undersökning Video Metrix. Nästan 136 miljoner amerikaner, eller tre av fyra internetanvändare i USA tittade på någon video online i september. Google fångade den största publiken … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Om plus och betaltjänster på nätet

Fick ett mail från Anton som skriver på något om betaltjänster på nätet. Ett ämne jag som bekant brinner för. Eller mot. Eller hur man nu säger… Publicerar det rått här, så kommer det en länk sedan när Anton är klar. On 11/15/07, Anton Johansson <[email protected]> wrote: > Varför tror du Aftonbladet väljer att satsa … Read more

Nu är vi 227 miljoner i Europa

Nederländerna har den högsta internetpenetrationen i Europa med 82 procent av befolkningen online i september, enligt färska siffror från comScore. Nederländerna följs av de nordiska länderna Sverige (73%), Danmark (72%), Norge (72%) och Finland (66%). Användarna i dessa länder lägger också ner mycket tid. Mest tid ägnar användarna i Storbritannien; i genomsnitt 33 timmar under … Read more

Tio i topp i USA, NAA siar om framtidens tidning och Big Blue klurar

Google är den sajt som besöks av flest i USA. I Nielsens senaste rapport (pdf här) med siffrorna för oktober har Google nästan 115 miljoner besökare. Yahoo! är tvåa med 110 miljoner unika besökare. Totalt har Google 121 miljoner besökare på sina sajter. Microsofts summerar till 120 miljoner och Yahoo ligger på 110 miljoner besökare. … Read more

Sociala nätverken större än webbmejl

I oktober var trafiken till de sociala nätverken för första gången större än till de webbaserade mejltjänsterna. I alla fall i Storbritannien. Siffror från Hitwise visar att 5,2 procent av alla besök i UK hamnar i kategorin “Sociala nätverk”, där bl a Facebook, Bebo och MySpace ingår. Det ska jämföras med knappt 5 procent för … Read more

Google störst i UK, men Wikipedia växer mest (och når sin största publik någonsin)

I Storbritannien ökar Wikipedia mest bland de stora sajterna, enligt comScores senaste mätning World Metrix. I september ökade besökarna med 15 procent mot föregående månad och man nådde sin största publik någonsin; 13,3 miljoner unika besökare. Att just Wikipedia ökar som mest under denna period är kanske inte överraskande. Givetvis har skolstart med saken att … Read more

Dagens: En bloggpremiär, en äggakaga, lite rss och sajtmeck och skåp på plats

Det är långt till Schulman-nivåer, men den här bloggen ökar iaf stadigt (och vi tänker inte lägga ner). Bilden visar antalet läsare via RSS. Om du inte publicerar dina flöden via Feedburner så rekommenderar jag dig starkt att tänka om. Det är en helt suverän tjänst. Lunchen idag bestod av skånes godaste äggakaga hos de … Read more