media

GOOGLE-skyltarna, och numera också DISNEY-skyltarna

[basic info in english] [första inlägget] [the images at flickr] Det har hänt en del, kan man väl lugnt säga. Mitt i vad som egentligen är semester (med en hel del smygjobb) har det blivit oväntat mycket Google-pyssel. Det kommer mer strukturerad info inom kort, då jag fått brev från vägverket och hunnit scanna in … Read more

About the Google plates

Just a short note in english, since the story seems to be all over…[orginal post in swedish] [the images at flickr] 1. I have nothing against Google at all, in fact I’m a big fan (I would never put MSOFT on my car;). So this is not an attack in any way on Google. 2. … Read more

Sällsynt insyn i den publicistiska brottningsmatchen på Washington Post

Har varit lite off i helgen (liseberg) och därför inte plockat upp det här förrän nu. Men det är såå bra, såå viktigt och ett lysande underlag för att arbeta med de egna principerna för flerkanalspubliceringen. Lite långt, lite stökigt, men skriv ut och ta er genom det. Fundera sedan på vad som går att … Read more

Dags för TS att vakna – Jajjas arbetsmetoder skadar trovärdigheten

Nästa SEO-företag till rakning. Sökmotormarknadsföring är en långsam process om man ska göra det ”the hard way” och istället blir övertrampen via oseriösa företag många. Quickfixar fungerar helt enkelt inte i längden och det blir ALLTID dyrt för den som blir lurad. Nu är det Jajja som får stryk och återigen spiller det över på … Read more

SMHI – here we go again

Lördag förmiddag i Helsingborg. Då säger prognosen ”undiefined”. Kanonbra. Inte! För ett bra tag sedan skrev jag ett inlägg och pekade ut SMHI som sveriges sämsta leverantör, alla kategorier. Sedan dess har två saker hänt. Alla har hört av sig, alla utom SMHI alltså. Kolleger har hört av sig och instämt helhjärtat och telefonen har … Read more

Inte lätt det där med nya medier.

Metrobloggen har hamnat i blåsväder. Eller, ja, iaf stormar det i bloggosfären. Andra har redan skrivit mycket och bra om det som hänt och det är solklart att det finns flera olika läger. Surast är Makan Amini själv som skriver: ”Metrobloggen – Vi gör som vi vill, när vi vill” och som till och med … Read more

Äntligen – SVT goes youtube, och mashup är grejen!

Enligt DN ska SVT inleda samarbete med youtube. Inte en dag för tidigt, NRK och BBC har ju redan visat vägen. Hoppas nu bara att man tar ett rejält grepp, löser upphovsrättsknuten och verkligen ser till att gasa. Ut med allt egenproducerat – inget att tveka om. Finner till min förvåning att jag för en … Read more

Fem mediehus och två smarta killar från Uppsala

Redan innan ”alliansen” fått ett namn, och redan innan vi egentligen hunnit samla oss är det dags att börja rocka. De senaste tre dagarna (inklusive en helgdag) har jag fått se en glimt av hur bra det kan komma att fungera i det här samarbetet. Korta beslutsvägar, mod, mycket engagemang och stort förtroende har gett … Read more

Rubbet – 30 sekunder från tanke till annons

Ett antal tecken i tiden som inte går att bortse från: Craigslist är en av världens största sajter (med 24 pers anställda) Blocket går som tåget (det vet vi;) Tidningarna tappar privatannonserna i pappret (det går inte fort, men det går tydligt utför) Då är det dags att söka fler vägar framåt. Privatannonserna är viktiga … Read more

Ett coolt litet företag

Idag börjar det sippra ut lite info om det som jag i huvudsak jobbat med den senaste tiden. Barometern: Gota Media stärker sin ställning HD: HD går in i nytt utvecklingsbolag Sydsvenskan: 10 miljoner till digital utveckling BLT: Gota Media stärker sin ställning på mediemarknaden NWT: NWT delägare i nytt utvecklingsbolag Eftersom det inte är … Read more