Omvärld

Unga vuxna störst på mobila webben.

Den mobila webbens publik är ung och hela två tredjedelar av besökarna är i åldern 18-34 år. M:Metrics och AdMob släppte tidigare i höstas sin första rapport om den mobila webbens profil. Rapporten bygger på mätningar av de drygt 2000 sajter som AdMob levererar till och datan samlades in under kvartal 3 2007. Den totala … Read more

Två är vanligast i sök, var tionde annonsdollar går till internet plus lite andra siffror

Att använda två ord är det vanligaste för internetanvändare när man söker på sökmotorer, enligt Clickz. Nästan var tredje sökning innehåller två ord och 27 procent innehåller tre ord. Endast 15 procent av sökningarna innehåller ett enstaka ord. Medieinvesteringarna i USA uppgick i augusti till 6,3 miljarder dollar enligt Marketingcharts. TV är fortfarande störst och … Read more

Tidningssajterna hjälper tidningarna i USA att öka den totala räckvidden

Mer än 59,6 miljoner människor besökte tidninngsajter i USA i juli 2007, en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Enligt en rapport från NAA, Newspaper Association of America, så är det den näst största månadspubliken sedan NAA började mäta dessa siffror 2004. Bara maj i år var större med 60,3 miljoner … Read more

Google störst i UK, men Wikipedia växer mest (och når sin största publik någonsin)

I Storbritannien ökar Wikipedia mest bland de stora sajterna, enligt comScores senaste mätning World Metrix. I september ökade besökarna med 15 procent mot föregående månad och man nådde sin största publik någonsin; 13,3 miljoner unika besökare. Att just Wikipedia ökar som mest under denna period är kanske inte överraskande. Givetvis har skolstart med saken att … Read more

Tidningarnas kamp online, stats om sociala nätverken och en cool lur

En ny rapport från eMarketer visar att tidningar och tidskrifter i USA kommer att öka sin annonsering online, som ett led av den ökade konkurrensen från bland annat sajter som AutoTrader, Craigslist och Monster. I år kommer de att lägga 540 miljoner USD, vilket är är 29 procent mer än förra året. De förutspår också … Read more

Video i mobilen: I USA växer tittandet, men det är fortfarande på låga nivåer

Åtta miljoner av USAs mobilanvändare tittade på någon typ av video i sina mobil under augusti 2007, vilket motsvarar knappt 4 procent av alla mobilanvändare. Det är alltså fortfarande en liten del som tittar på video i mobilen, men det växer hela tiden. Tittandet är inte heller särskilt regelbundet, de flesta tittar bara sporadiskt, ett … Read more

Facebook femma, sociala nätverkare kartlagda och helg med Leopard

Microsoft har köpt 1,6 procent av Facebook för 240 miljoner dollar. Räknar vi om detta till 100 procent får vi ett totalt värdet på 15 miljarder dollar (nästan 100 miljarder kronor). Enligt TechCrunch gör det Facebook till det femte högst värderade internetbolaget. Martin Jönsson på SVD berättar idag om att fler investerare är på väg … Read more

Webb-tv ökar – och det växer som mest just nu!

Igår rapporterade E24 om Mediavisions undersökning av webb-tv i Sverige. Det dagliga tittande har tredubblats sedan början av året (3 procent till 10 procent). I USA ökar också webb-tv-tittandet, eMarketer visar att tillväxten sker NU! (Dock är deras mått lite trubbigare, eftersom de använder månadstittande). Den största ökningen sker i år, men fortsätter att öka … Read more

Sök leder till besök (även i butik), väder i mobilen, besökarnas tid hos sociala nätverk och nya gamla medier.

Marketing Charts skriver om Sociala nätverkens användning i Storbritannien, där användningen är högst i Europa. De tittar bland annat på hur mycket tid användarna lägger på de sociala nätverken. Tips för nybörjare inom mobilannonsering presenteras i en artikel från ClickZ. The Weather Channel kommer denna vecka att börja leverera prognoser i videoformat till mobiler, enligt … Read more

10 mest populära nättidningarna i Storbritannien

Nielsen/NetRatings har släppt en rapport som tittar närmare på Storbritanniens 10 största nättidningar i augusti 2007, avseende publikstorlek, tid och tillväxt. The Guardian fortsätter att vara Storbritanniens mest populära nättidning, liksom den varit under det senaste året, med 2,7 miljoner unika besökare. För första gången under 2007 så tappade The Sun (2,0 miljoner unika) andraplatsen, … Read more

Fem stora i Europa

eMarketer rapporterar hur internetanvändningen i de fem största västeuropeiska länderna (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) utvecklas. I dagsläget är det stora skillnader i andelen internetanvändare på dessa marknader. Storbritannien har nästan en penetration på 60 procent, jämfört med Spanien på 45 procent. Dock så har Spanien den snabbaste tillväxten. Prognosen för 2011 pekar på … Read more

Godbitar

Lite bra saker som jag hittat under veckan. Snygg livestatistik från AdMob AdMonitor som mäter hur många annonser som levereras till mobiler från deras AdMob Marketplace. Visar inte bara när någon annons levereras utan också till vilken typ av mobil. På filmforay.com presenteras aktiviteten på sajten (som t ex idéer till filmer, kommentarer, användare och … Read more

Sök är stort

I dagarna släppte comScore en ny undersökning om sökmarknaden globalt. Här är några godbitar ur rapporten. 750 miljoner människor (15 år eller äldre) genomförde någon sökning på internet under augusti månad. Det motsvarar 95 procent av hela internetpubliken. Imponerande siffror. Än mer imponerad blir man om man tittar på hur många sökningar som dessa personer … Read more

Varumärkesannonsering i mobilen

Annonsering i mobilen har hittills inte stått för en särskild stor andel av den totala reklamkakan. Och den annonsering som förekommit är ofta av typen “direktrespons” dvs med avsikt att skapa en transaktion med hjälp av länkar, kuponger mm. Varumärkesannonsering däremot har haft en försvinnande liten del. Men när infrastruktur och användare utvecklas så kommer … Read more