Omvärld

Nokia förutspår mer användargenerat innehåll, Google mäter ögonen och Trendwatching.com har hittat 8 viktiga trender inför 2008

Användargenererat och delat innehåll kommer att stå för en fjärdedel av underhållningen inom fem år, enligt Nokias rapport “A Glimpse of the Next Episode”. Undersökningen har Nokia genomfört tillsammans med The Future Laboratory. 9000 vana mobilanvändare i åldern 16-35 har intervjuats för att ta reda på hur de använder digitala medier idag. “From our research … Read more

De största sociala nätverken och bloggsajterna

MySpace.com toppar rankingen över de största sociala nätverken i USA, med mer än 58,8 miljoner unika besökare under oktober. Nielsen Online har sammanställt de största sociala nätverken och bloggsajterna i USA. Facebook är tvåa med 19,5 miljoner besökare, en ökning med 125 procent jämfört med oktober 2006. MySpace besökarantal ökade med 19 procent under samma … Read more

Handeln online slår rekord och Google Chart API är sjukt coolt!

161 miljoner internetanvändare i Europa besökte någon butik på nätet under oktober 2007. Det är en ökning med 5 procent i jämförelse med oktober 2006, enligt comScore World Metrix. I USA har mer än 14 miljarder dollar spenderats hittills under “holiday-season” (november och december), en ökning med 17 procent från i fjol. Totalt under perioden … Read more

De globala medieinvesteringarna ökar 6,7 procent nästa år och på nätet med 30 procent

Medieinvesteringarna globalt kommer att nå 475 miljarder USD under nästa år enligt en prognos från ZenithOptimedia som AdAge skriver om. Det är 6,7 procent mer än vad som spenderades under 2007. Det kan tyckas vara en stor ökning. Men med tanke på att nästa år innebär några riktigt stora evenemang (OS, presidentval i USA och … Read more

YouTube ohotade på online video i USA

Nästan 75 procent av alla internetanvändare i USA tittade på en video online i september. I genomsnitt tittade de 3 timmar på video under månaden. Detta framkommer i comScores undersökning Video Metrix. Nästan 136 miljoner amerikaner, eller tre av fyra internetanvändare i USA tittade på någon video online i september. Google fångade den största publiken … Read more

Mobil-tv: kraftig tillväxt av användare

Den mobila tv-marknaden i Asien, Nordamerika och Europa kommer att vara värd 4,4 miljarder euro om 4 år. Det förutspår Screen Digest i en ny rapport om tv i mobilen. Vidare tror de att prenumerationstjänster kommer att dominera marknaden och generera mer än 90 procent av intäkterna. En kraftig tillväxt av antal prenumeranter; 140 miljoner … Read more

Sju av tio tonåringar använder IM mer än e-mail. Och IM i mobilen växer.

Fler använder Instant-messaging (IM) i mobilen, speciellt tonåringar. Enligt AP-AOL Instant Messaging Trends Survey så använder var fjärde (25 procent) IM i mobilen och bland tonåringar är det en tredjedel (32 procent). Den totala användningen av IM ökar. Tre fjärdedelar av de vuxna säger att de sänder mer IM än e-mail. Bland tonåringarna är föhållandet … Read more

Stats om innehållstjänster i mobilen och SMS

Två tredjedelar av de som använder mobiltelefon för privata samtal har under de senaste halvåret använt någon form av innehållstjänst. De vanligaste tjänsterna är sändning eller mottagning av bilder/MMS, 48 procent uppger att de gjort detta. En fjärdedel har använt någon form av påminnelsetjänst och en femtedel har surfat på internet, lika många har använt … Read more

Internetpenetration i EU. Och hur viktigt är nätet?

Consumers in Europe har precis publicerats av Eurostat. Rapporten innehåller en hel del om transporter, energi, post- och bankväsende. Men även intressant fakta om internet- och mobilanvändningen i EU. Det som framförallt är bra med denna rapport är att det finns jämförbar statistik för alla länder i EU. Andel hushåll som har tillgång till internet … Read more

Vilka medier tar stryk av internet?

Att internetanvändningen ökar i hela Europa har vi tidigare konstaterat. Även European Interactive Advertising Association visar i sin senaste Mediascope från 10 europeiska länder på tillväxten. Men den ökade tiden som allt fler människor spenderar online måste göra att tiden till andra aktiviteter minskar. 96 procent av internetanvändarna medger att de ägnar mindre tid åt … Read more

Kidsen i Europa föredrar nätet framför TV:n

European Interactive Advertising Association (EIAA) har genomfört sin undersökning Mediascope för femte året. I undersökningen tittar de framförallt på utveckling av medierna kopplat till internetanvändningen. För den yngsta gruppen i undersökningen är mönstret tydligt: digitalt regerar! Både när det handlar om spenderad tid och frekvens. 16-24-åringar spenderar 10 procent mer tid på nätet än de … Read more

TV och internet en vanlig kombination i hemmen

Internetanvändare använder fler medier samtidigt när de är online. MarketingVOX rapporterar om en ny undersökning från Burst Media. Mer än fyra femtedelar, 82,4 procent, använder något annat media samtidigt som de är uppkopplade. Och det är inte bara de yngre som kombinerar on- och offline medier, personer i alla åldrar gör det. Skillnaden mellan män … Read more

Nätet ökar 21 procent och pappret tappar 9 procent – tidningarnas annonsintäkter i USA

Samtidigt som annonsintäkterna från pappret står och stampar så fortsätter intäkterna från internet att växa, visar Newspaper Association of Americas senaste siffror om tidningarnas annonsintäkter. I USA ökade tidningarnas annonsintäkter från internet till 773 miljoner dollar. Det är en ökning med 21 procent jämfört med kvartal 3 föregående år. Motsvarande siffror för pappersintäkterna är en … Read more

Hur ser sajterna ut för de 100 största tidningarna i USA?

The Bivings Report har genomfört en undersökning av sajterna hos de 100 största tidningarna i USA. De tittade framförallt på vilka features som sajterna har och jämförde också vad som hänt sedan förra året. RSS-användandet ökade med 21 procentenheter och nästan alla har det idag. Ingen tidning har börjat med annonser i RSS-flödena. 92 procent … Read more

Google står för 2 av 3 sökningar

I oktober svarade Google för nästan 2 av 3 sökningar i USA (64 procent), enligt Hitwise rapport om sökmotorernas andelar. Yahoo Search svarade för 22 procent, MSN Searchs för 7 procent och Ask.com för 5 procent. Resterande 2 procent delas på de övriga 49 sökmotorerna som ingår i Hitwise undersökning. Jämfört med samma period 2006 … Read more

Online TV-, video- och filmkonsumtion fördubblad sedan förra året i Storbritannien

Det senaste året har den totala tiden som ägnas åt TV-, video-och filminnehåll på nätet nästan fördubblats i Storbritannien. Upp 91 procent i september 2007 jämfört med motsvarande månad 2006. Nästan 21 miljoner britter besökte en sajt av detta slag under månaden, en ökning med 28 procent. Det visar siffror från Nielsen Online (pdf här). … Read more

Nu skickas fler SMS än någonsin

I Storbritannien skickades under september 4,8 miljarder SMS, vilket är mer än 1,2 miljarder per vecka eller 161 miljoner om dagen. Under en vecka i år skickades det lika mycket SMS som det gjorde under hela 1999. En utmärkt statistiktjänst från text.it presenterar de senaste siffrorna. Och än verkar inte taket vara nått. The Mobile … Read more

Nu är vi 227 miljoner i Europa

Nederländerna har den högsta internetpenetrationen i Europa med 82 procent av befolkningen online i september, enligt färska siffror från comScore. Nederländerna följs av de nordiska länderna Sverige (73%), Danmark (72%), Norge (72%) och Finland (66%). Användarna i dessa länder lägger också ner mycket tid. Mest tid ägnar användarna i Storbritannien; i genomsnitt 33 timmar under … Read more

Tio i topp i USA, NAA siar om framtidens tidning och Big Blue klurar

Google är den sajt som besöks av flest i USA. I Nielsens senaste rapport (pdf här) med siffrorna för oktober har Google nästan 115 miljoner besökare. Yahoo! är tvåa med 110 miljoner unika besökare. Totalt har Google 121 miljoner besökare på sina sajter. Microsofts summerar till 120 miljoner och Yahoo ligger på 110 miljoner besökare. … Read more

Internet står för tillväxten

Internet svarar för en allt större del av den totala tillväxten i medieinvesteringarna. I eMarketers prognos av medieinvesteringarna i USA förutspås en tillväxt på runt 2-3 procent om året. Men räknar man bort internet så är ökningen för de resterande medierna mycket liten; mellan en halv till en procent årligen. Första halvåret i år står … Read more

Sociala nätverken större än webbmejl

I oktober var trafiken till de sociala nätverken för första gången större än till de webbaserade mejltjänsterna. I alla fall i Storbritannien. Siffror från Hitwise visar att 5,2 procent av alla besök i UK hamnar i kategorin “Sociala nätverk”, där bl a Facebook, Bebo och MySpace ingår. Det ska jämföras med knappt 5 procent för … Read more

Internet större än TV

Internetannonseringen omsatte under det tredje kvartalet mer pengar än TV-annonseringen, enligt IRM:s senaste rapport. Av de totala medieinvesteringarna på 6,6 miljarder svarade internet för 13,9 procent, något högre än TV:s andel på 13,8 procent. Ackumulerat för hela året är dock TV betydligt större. Storstadspressen ökar med nästan 7 procent, jämfört med med samma period i … Read more

Fyra av fem i USA är online och användandet ökar utanför hemmet och arbetsplatsen

Fyra av fem vuxna i USA använder internet, enligt senaste mätningen från HarrisInteractive. Andelen online fortsätter att öka i en stabil takt och antalet användare är nu uppe i 178 miljoner personer. Tiden online ökar också. I genomsnitt handlar det om 11 timmar i veckan, upp från 9 timmar förra året och 8 timmar i … Read more