youtube

Guerrilla news – Nyheternas långa svans

Nischen har nått nyhetsvärlden och en kommersiell marknad. MTV har börjat sponsra tidningen Vice och deras VBS.tv, en onlinetjänst som förmedlar nyheter rörande allt från independent musik och extremsporter till ambitiösa nyhetsinslag om bland annat Hezbollah. I gengäld ska Vice “Jackass nyheter” visas online och först och främst bidra till en förstärkning av MTV:s varumärke … Read more

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Webb-tv är också TV – typ…

Martin Jönsson på SvD gör en bra sammanställning av läget på den svenska tv-fronten. Han konstaterar bland annat, om jag tolkar honom rätt, att fragmentiseringen har gjort det lättare att starta kanaler – men att det också är oändligt mycket svårare att få något större genomslag. Men de allra flesta har underskattat svårigheterna att få … Read more

Inte lätt det där med nya medier.

Metrobloggen har hamnat i blåsväder. Eller, ja, iaf stormar det i bloggosfären. Andra har redan skrivit mycket och bra om det som hänt och det är solklart att det finns flera olika läger. Surast är Makan Amini själv som skriver: ”Metrobloggen – Vi gör som vi vill, när vi vill” och som till och med … Read more

Äntligen – SVT goes youtube, och mashup är grejen!

Enligt DN ska SVT inleda samarbete med youtube. Inte en dag för tidigt, NRK och BBC har ju redan visat vägen. Hoppas nu bara att man tar ett rejält grepp, löser upphovsrättsknuten och verkligen ser till att gasa. Ut med allt egenproducerat – inget att tveka om. Finner till min förvåning att jag för en … Read more

Nya världen RASAR mot produktplacering

Det här är en spännande twist på ett gammalt fenomen. I den gamla traditionella världen diskuteras numera produktplacering i tex tv-serier på ett ganska sansat sätt. När nu samma koncept kliver in i en nätsåpa är många oerhört upprörda. Det handlar om Lonelygirl15 – en ikon på youtube som förra året avslöjades som en fake. … Read more

Så enkelt som 1-2-3 : del 3 – två helt olika kommentarer

Helt underbara Cecilia af Jochnick skrev en klockren kommentar på ett av mina tidigare inlägg om upphovsrätt. Läs och begrunda. (Ja, jag har cecilias tillstånd att publicera, även om det egentligen inte borde behövas ;) Jag känner mig inte kompetent att diskutera upphovsrättens väl och ve men himla kompetent för att försöka se de vyer … Read more

Sista spiken i kistan – copyright, frid över ditt minne

I veckan som gick satt jag i en workshop och hävdade att hanteringen av rättigheter så som vi känner det idag är ett system som är trasigt bortom räddning. Övergången till digitalt var den första spiken, internets totala genombrott den andra. Och när allt kan distribueras till vem som helst, när som helst, så var … Read more

TV4: Let’s dance, rakt in i skamvrån

Precis som, sannolikt, minst var fjärde svensk satt jag och kollade på Let’s dance ikväll. Ofta, ofta under programmet puffade man för sin sajt på tv4.se/letsdance och när vinnarna var utsedda tyckte jag det var dags för en reality check. Och jisses. Långt, LÅNGT, värre än jag trodde. Tittar igen i kalendern och gnuggar mig … Read more