youtube

jardenberg kommenterar – 2008-12-07

Kallow: Literally, A Gift Recommendation No-Brainer – Om den oändliga lyxen i att slippa välja. Den har grejen tror jag på. An Interview With @comcastcares – Director of digital care. Bra titel. Still No Sale – Ja, hur fan ska det gå egentligen? Read All About It – Tipsade redan för någon dag sedan, men … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-19

Six Apart Gives Journalists Free Blogs 2008-11-19 – listigt. men jag skulle nog ändå rekommendera en wp-blogg och framförallt ett eget domännamn. And Now For Something Completely Different on YouTube [YouTube] 2008-11-19 – fler som inser fakta. förlåt att jag tjatar Jensplan goes Creative Commons 2008-11-19 – bra! mer cc, mer openid, mer tillsammans! Creative … Read more

Googles röstigenkänning i iPhone – min värld gungar en smula.

Det här är så mycket större än bara en teknikdemo. Tro mig. Och testa. Tanka hem (iTunes) Google Mobile App och prova själv. Lyft bara luren mot örat (ja, faktiskt), när den säger bliddeliblupp så säger du det du vill söka på. Allt som du skulle kunna skriva in i sökrutan på google funkar, alltså … Read more

Varannan video som ses online i Tyskland är en YouTube-video

I augusti 2008 såg 26 miljoner tyskar tillsammans 3,1 miljarder videos online. Det visar siffror från comScore Video Metrix. Google har en marknadsandel på 52 procent. Det motsvarar 1,6 miljarder videos under augusti. YouTube står för 94 proceent av Googles siffror. Avståndet ner till övriga på listan är gigantiskt. På andra plats hamnar ProSiebenSat1 med … Read more

Fem saker som alla mediehus bör göra NU!

OK, alla mediechefer där ute. Fram med att-göra-listan och skriv in de här fem punkterna. Sätt sedan igång och implementera dem direkt. Det är ingen raketforskning. Det finns inget att förlora. Det finns kanske en och annan vägbula som ni måste över, men tro mig – det här måste göras. ”Resistance is futile” skulle man … Read more

5 miljarder visningar på YouTube

I juli stod Google för mer än 5 miljarder videovisningar på den amerikanska marknaden. Enligt comScore motsvarar det en marknadsandel på 44,1 procent. Drygt 98 procent av alla Googles videos visades på YouTube. Fox Interactive är tvåa i USA med 446 miljoner videos under juli. Microsoft är trea (283 miljoner) och Yahoo! fyra (269 miljoner). … Read more

Jaiku är tillbaka och Danne dansar av lycka

Förra fredagen dog bubblan en smula – Jaiku packade oväntat ihop fullständigt. Det blev en lång helg för förvirrade bubblare. Vi försökte med Twitter, Friendfeed, och en massa andra obskyra tjänster. Till och med Pownce fick en chans. Men inget kändes rätt. Jag erkänner. Jag är Jaiku-beroende (psst, Niclas: tyvärr tror jag inte vi varken … Read more

Online video upp 45 procent på ett år

I USA sågs under maj 12,1 miljarder videos online, vilket är en ökning med 45 procent jämfört med motsvarande period 2007. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. 141,7 miljoner användare tittade i genomsnitt på 85 videos under maj. Google är klart störst och lockade hela 83,8 miljoner tittare. YouTube står för … Read more

Delver släpper social search

För ett tag sedan skrev jag om Delver och deras communitybaserade sökmotor . Den bloggen skrevs den 15:e April och då låg tjänsten fortfarande på arbetsbänken, igår lanserades den . Sökmotorn baserar alltså sina sökningar och resultat på dina egna och vänners intressen. Informationen får tjänsten från sociala nätverk som MySpace, Facebook, Linkedin , Youtube … Read more

Fyra av tio videos online ses på YouTube

I USA sågs under april 11,0 miljarder videos online, vilket är en liten minskning (-4 procent) jämfört med föregående månad. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. I genomsnitt ägnade tittarna nästan 4 timmar under mars (228 minuter) på att se video online. Fyra av tio videos som ses online är en … Read more

Sandra puffar… 20080617

* Jag läser att Röda korset använder sig av webb 2.0-tjänster för att nå ut med information till den oväderdrabbade allmänheten i den amerikanska mellanvästern. De lägger bland annat upp filmer på YouTube, använder sig av en WordPress-sajt för att lägga ut senaste nytt och skickar alla bilder från de drabbade områdena till Flickr. Det … Read more

YouTube fortsätter att öka

Internetanvändarna i USA såg under mars 11,5 miljarder videos online, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med föregående månad. Och jämfört med mars 2007 är det en ökning med 64 procent. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. I genomsnitt ägnade varje tittare nästan 4 timmar under mars (235 minuter) … Read more

Google störst på online video i USA, UK, Tyskland, Frankrike och Kanada

I en sammanställning från comScore, där de jämför videotittandet online i fem länder (USA, Kanada, Strobritannien, Tyskland och Frankrike), visar det sig att Kanada har den högsta andelen tittare bland internetanvändarna. 19 miljoner tittade på online video i Kanada under december 2007, vilket motsvarar 89 procent av den totala internetpopulationen. Storbritannien ligger också högt med … Read more

Online video upp 66 procent på ett år

Senaste siffrorna från ComScore visar att under februari tittade internetanvändarna i USA på mer än 10 miljarder online-videos. Det är en ökning med 3 procent från januari, trots att februari var två dagar kortare. Och det är framförallt en kraftig ökning från februari förra året: hela 66 procents ökning. Google är alltjämnt störst och svarade … Read more

Var tredje video som ses online är en YouTube-video

Första mätningen från comScore Video Metrix i år visar på en liten tillbakagång för online video i USA jämfört med rekordmånaden december 2007. Men även om antalet videos totalt minskar något så fortsätter Google-sajterna att öka. I januari svarade Google för var tredje (34 procent) sedd video online i USA, vilket motsvarar 3,4 miljarder videos. … Read more

UK: video på gång

YouTube ersätter Wikipedia som den mest populära social-media-sajten i Storbritannien under januari 2008. YouTube ökade sin publik med 56 procent från januari 2007 till 10,5 miljoner unika besökare under januari 2008, enligt Nielsen//NetRatings. Nästan två tredjedelar (63 procent eller 20,8 miljoner) av britterna som har tillgång till internet besökte åtminstone en av de tio mest … Read more

Extremt stora skillnader i hur mycket tid som spenderas på online video

Media Contacts and comScore har tillsammans gjort en studie av tittandet på online video och vanlig TV i USA. Resultatet visar på mycket stora skillnader i tittandet. Framförallt när det handlar om hur mycket tid man spenderar på online video. De som tittar mest (20 procent) tittar i genomsnitt 841 minuter i månaden. Medium viewers … Read more

2,3 videor om dagen

Googles sajter hamnar återigen i topp, när det gäller antal videor som amerikanarna tittade på online under december 2007. I comScores mätning VideoMetrix visar siffrorna att det tittades på totalt 10,2 miljarder klipp under december. Google svarade för 3,3 miljarder av dessa, vilket motsvarar en tredjedel. YouTube står för nästan hela Googles del med 97 … Read more

Melodifestivalen – sista utposten för tablå-tv

Om tio minuter är det dags för ett av de sista skälen att bevara tablå-tv. Melodifestivalen och andra liknande event som ”samlar folket” kommer att finnas ett bra tag till. I begränsad omfattning, starkt ransonerat kommer de fortfarande att dra stor publik som vill uppleva samtidigheten. Kanske i allt högre utsträckning samlade runt tv-apparater på … Read more

Nyheter på Video

Att vidoetrenden på Internet och siter som Youtube ökar är långt från någon nyhet. I nov förra året tittade mer än 75% av USA:s internetanvändare på någon form av Internetvideo, antingen streamad eller nedladdad. Människans narcissistiska behov av att synas i dagens web 2.0 samhälle har nog aldrig varit tydligare än den senaste Youtubetrenden som … Read more

YouTube-publiken allt större. Och äldre.

Två tredjedelar av de vuxna i USA har sett en video på YouTube, enligt The Harris Poll från Harris Interactive. Det ska jämföras med 42 procent förra året. Intressant är att publiken har breddats betydligt åldersmässigt. Den stora förändringen från förra året är att de över 25 år ökar mycket kraftigt. T ex bland 50-64-åringarna … Read more

YouTube ohotade på online video i USA

Nästan 75 procent av alla internetanvändare i USA tittade på en video online i september. I genomsnitt tittade de 3 timmar på video under månaden. Detta framkommer i comScores undersökning Video Metrix. Nästan 136 miljoner amerikaner, eller tre av fyra internetanvändare i USA tittade på någon video online i september. Google fångade den största publiken … Read more