ugc

Bilden av Helsingborg – hur ser den ut egentligen?

En av de saker som jag saknat mest på helsingborg.com är innehåll skapat av andra än oss som jobbar i staden. Vi har en lista med många sådana möjligheter och kommer arbeta av dem efter hand. Men en lågt hängande frukt, och en självklar första punkt med tanke på sajtens fokus, är att hämta in material … Read more

Mindpark #014: Remixkulturen – alla kan, inte bara mediehusen!

(Ett inlägg om remixkulturen blir så klart rätt späckad med YouTube-videos. För att behålla någon sorts läsbarhet har jag bara länkar till videoklippen i själva löptexten. Men alla videos finns inbäddade att spela direkt nedanför texten. Så vill du inte läsa något utan bara se alla underbara remixar är det bara att scrolla till slutet … Read more

En oekonomisk sanning – De digitala bankerna och varför relationer är den nya valutan

Nyttan med sociala medier diskuteras överallt. Det surrar i print och webben, på bloggar och i forum, i krönikor och på sociala nätverk. Diskusionerna handlar ofta om dialog och realtidkommunikation, kunddatabaser och tillgängligheten av psykografiska data. Andra ord och termer som ständigt används för att beskriva nätets sociala revolution är: relevanta kunder, tvåvägskommunikation och det … Read more

Hoppsan, expressen. Så kan det gå med extern moderering ;)

Haha, jag pekar inte finger åt någon nu, för misstag kan hända. Men det här är lite kul. Tidigare idag hjälteförklarade jag Expressens Chefredaktör Thomas Mattsson för att ta ett litet kliv ut på Flickr med Expressens bilder. Läs inlägget: ”Expressen gör som Svenska Akademins sekreterare”. Men jag hade ändå lite synpunkter så jag skrev … Read more

Låt oss presentera: Emo Vote – en plugin för WordPress

Den enklaste formen av användarmedverkan är att klicka på en knapp för att ”tycka till”. Klassiska varianter är dagens fråga, tumme upp/ner, stjärnmärkning och ranking. Men det är trubbiga instrument, och i ärlighetens namn – inte speciellt roliga. Men adderar man lite känslor så… [uppdatering: Emo Vote är nu släppt. Du kan hämta den från … Read more

Vandalism på Spotify

Jag älskar Spotify. Och konceptet med delade spellistor är genialt och underbart. Vem som helst kan alltså starta en spellista och sedan skicka ut en spotify-url till sina vänner. Den som skapar listan har två alternativ: att vara ensam om att kunna redigera innehållet, eller att låta alla redigera innehållet. Den öppna varianten medger ett … Read more

Newsmixer – ett koncept när det är som bäst

Att ”news is a conversation” är en tes som bland annat Spokesman Review (länken går till deras nya beta-sajt) arbetat in med sin öppna redaktion. Vi är också ganska klara över att användarnas direkta medverkan på våra sajter blir än viktigare och att de sociala nätverken ger oss nya möjligheter. Blandar man då i en … Read more

76 procent bidrar med innehåll på webben

Av USA 138 miljoner bredbandsanvändare bidrar 105 miljoner med innehåll till webben, det motsvarar 76 procent. Det kan bland annat handla om att ladda upp bilder, posta på wikis och forum och uppdatera bloggar. Det visar en undersökning från Netpop Research som tittat på “Social Networkers” i USA. Och ca 40 miljoner är regelbundet aktiva … Read more

SIME 2008 – UGC i verkligheten

Off Beat pratar på SIME 08. De skapar personliga reseguider. Du fyller helt enkelt i på sajten vilka intressen du har, var du ska och var du ska bo + annan adderande personlig information. Resultatet blir en personifierad och skräddarsydd reseguide med information relevant för dig, din resa och dina intressen. Detta är riktad direktmarknadsföring … Read more

UGC allt viktigare

JupiterResearch har tittat på hur stor andel av internetanvändarna i USA som är med och skapar eller tar del av sociala medier/innehåll. I sin undersökning “Social Content – Best Practices in Audience Engagement” har de delat upp användarna efter ålder och om man är med och skapar eller tar del av användargenererat innehåll. En majoritet … Read more

Vi är på väg ut ur informationsåldern – diskussion

För ett tag sedan skrev jag en blogg som drev tesen att vi var på väg ut ur informationsåldern. Den bloggen orsakade en väldigt intressant diskussion som jag tänkte skulle kunna vara relevant att publicera på bloggen. Håll till godo:) Troed: Jag får inte ihop “inte längre baserad på […] absoluta sanningar” med “innehåller för … Read more

Social utopi och web 2.0 – Digitala trender

Idag kommer Elin Haraldsson från PR byrån Attraction på besök. Vi ska prata lite web 2.0, vilka trender som finns på nätet och lite kort om hur framtiden kan se ut. Till förmån för det har jag skrivit ihop lite kring ämnet. Här kommer alltså lite kortfattad information om hur nätet ser ut idag, vilka … Read more