Month: March 2010

Videoplaza plockar in 37 miljoner och siktar på world domination

Det har varit en lång väntan, innan det här kunde berättas. Men nu är katten ur tunnan. Northzone och Creandum går in i  Videoplaza med totalt 37 miljoner kronor. Videoplaza är redan idag ett välmående bolag, svarta siffror sedan i höstas och med en helt fantastisk kundstock. Den här investeringen låter de stora planerna växlas ut. … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-18

nQYFW.jpg – Who’s your daddy now? Därför behövs Piratpartiet | Thomas Hartman | In The Pendent – ”Dessutom kanske de skadeglada ska komma ihåg att det bråkas inom alla partier emellanåt. Det har inget med de viktiga sakfrågorna att göra. Så länge som integritetsfrågorna behandlas styvmoderligt av alla etablerade partier behövs piratpartiet.” WORD! (även om … Read more

Samtal om nya sr.se, eller rättare sagt – sverigesradio.se

Idag var jag inbjuden till Radiohuset för att få en förhandstitt på den kommande sajten för Sveriges Radio. Ett kanoninitiativ av SR! Hatten av. Jag gillar öppna dörrar och även om ramen var ”pressvisning” var man väldigt sugen på att lyssna och inte bara visa. Och diskussion blev det… Bakgrunden först. Den sajt som rullar … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-17

Här är ljusglimtarna i svensk reklam just nu (och vad de har gemensamt) – Jag tycker “please copy me” är en ljusglimt i svensk reklam just nu. Alliansen.se kunde varit så mycket bättre – Istället för att bara gnälla gör Nikke en gedigen genomgång och bjuder kantstötta alliansen på bra tips. Frikostigt. Numbers – BÄST! … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-16

Privat eller åpen – hva lønner seg på nettet? – Det här är nog första gången jag på allvar inte håller med NRKbeta. ”Det er to interesser som kolliderer – samfunnets rett til fri informasjon og individets rett til et privatliv”, det är nonsens att ställa de två begreppen mot varandra. Tur att det bara … Read more

Med Mäklarguiden sätter Booli en ny standard. Igen.

Att jag förespråkar transparens är väl ingen hemlighet. Så det är självklart att jag gillar Booli, som sedan tre år tillbaka har satt en helt ny agenda när det gäller insyn på bostadsmarknaden. Inledningsvis (och förmodligen fortfarande) mer eller mindre hatade av mäklarna och av stora draken Hemnet har Booli envist bitit sig kvar. Och vi … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-15

Final Frame: The Dreaded 404 Error | Apartment Therapy Unplggd – Också en snygg 404 Conversation with Chris Thorpe and Andreas Ehn on API, IPR and monetizing open everything – Den här tycker jag du ska spana in. Den nya skrivmaskinen – Bra sammanställning. Iphone för reportrar liksom. Eller rättare sagt, för alla kreativa själar … Read more

Conversation with Chris Thorpe and Andreas Ehn on API, IPR and monetizing open everything

As the dust settled after Bonnier Hack Day, I got a moment with Chris Thorpe from the Guardian/jaggeree and Andreas Ehn, former CTO of Spotify. We had a talk on things that matters. Recorded in a noisy environment (start low on your volume control) but the stuff they say makes it worth it. Very inspirational … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-14

IKEA Subway Display in Paris : An Insane Idea or A Genius Promotion Campaign? – IKEA går från klarhet till klarhet. Mycket smart. Whopperface. – Briljant. Personifiera mera. Och skratta mera. SUPERLIVE – Premiär 19.30 i dag! – Superlive var ett bra fall framåt, och jag gillade att man (som förväntat) körde med off-the-shelf coveritlive. … Read more

Jag enligt Google (Ads Preferences)

Google Ads Preferences, originally uploaded by jardenberg. Inte nytt, men jag upptäckte i morse att det blivit lite fylligare här på sista tiden. Och det stämmer ju väldigt bra. Hur ser det ut på din www.google.com/ads/preferences/ ? Uppdatering: Värt att notera. Den här kakan som google sätter (ett gammalt DoubleClick-arv uppenbart) har ingenting med din … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-13

Garage door romance – Kan helgen börja mysigare än så här? Don’t think so. Nu kör vi! Apple sells 50,000 iPads in two hours – Apple 2.0 – Fortune Brainstorm Tech – Och AdLibris sålde hur många Letto sa vi? TechStars » Seed capital and mentorship for startups – Förebilder i transparens. Mer sånt. Mina … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-12

Wayfinder läggs ner – Computer Sweden – Synd på gänget i Lund, men var det någon som inte såg det här komma? https://jardenberg.se/b/kort-om-google-goes-turn-by-turn/ Det börjar bli dags att gå ur Publicistklubben | SvD – Sanna Raymans sågning av Ulrika Knutsson är poesi. Jag är inte medlem i publicistklubben så ja struntar egentligen i vad deras … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-11

Andra våningen drar till Bonnier hack day – Och jag med. Kommer att vara med under resan och ska försöka få fram lite tänkvärt om vad det är som driver hackarna, och vad sådant här kan leda till. Och mer därtill. Häng med här. Jonas Bonnier om sin och koncernens makt | Medievärlden – ”Intervjun … Read more

Letto slutsåld – men vad betyder det?

Redan den 15 februari, en vecka efter att den släpptes var Bonniers/AdLibris läsplatta ”Letto” slutsåld. En del jublade och tyckte sig se bevis för läsplattans lysande framtid, andra undrade försynt om det kommer fler (utan att få svar). Själv undrar jag mest hur många man hade. Ett rykte säger 200 och det skulle ju göra … Read more

To get there spells together

Cutting edge, not corners

Jag är tröttare än jag varit på länge, jag har tömt kontoret på Kungsgatan i Helsingborg. Det var ett jäkla slit, men det behövde göras. Med 200 resdagar om året lägger jag hellre hyrespengarna på gott kaffe hos Koppi. Jag ska bli en härarbetare fullt ut. Det ser jag verkligen fram emot. Och att flytta … Read more

Hälsoläget i .SE 2009

Jag läste nyligen rapporten “Nåbarhet på nätet – Hälsoläget i .SE 2009“, en alltmer årlig rapport som ges ut av .SE. I rapporten tar man tempen på den svenska delen av Internet och pekar ut områden där insatser krävs. Några high lights: av samtliga 663 undersökta webbplatser har 23 % allvarliga fel på sin DNS … Read more

Vi ses väl på Social+Cash?

Det kom ett mail precis. Det är så trevligt att det får åka ut på bloggen oredigerat. Hej och stort GRATTIS! Nu har vi utsett de 10 personer som får bloggerpass till Disruptive Media-konferensen Social+Cashoch du är en av dem! Konferensen hålls på Tekniska Muséet den 25 mars. Klockan 08.30 slår vi upp portarna för kaffe och registrering och … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-08

Why Ad Blocking is devastating to the sites you love – Ars technica testar att blockera ad blockers. Med mixat resultat. Läs posten. ”Our experiment is over, and we’re glad we did it because it led to us learning that we needed to communicate our point of view every once in a while. Sure, some … Read more

Nej, det får inte vara hur dåligt som helst

Jag är en varm anhängare av att kvalitet kan betyda så många saker. Ett exempel är att jag slagits hårt för att vi inte ska ta tekniktyngden och den långsamma, stora produktionen med oss från ång-tv över till online video/webb-tv. Istället ska vi producera snabbt, enkelt och billigt. Det räcker med att kolla topplistan på … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-07

4UCgA.jpg – Titta noga, titta nära. ”300 feet tall. More than 1500 years old. Entire composite image of a Giant Redwood as captured for the first time by Nick Nichols.” Rob Sayre's Mozilla Blog » Blog Archive » Why Ad Blockers Work – Läs det här först, läs sedan fortsättningen i kommentaren under. I Hate … Read more

jardenberg kommenterar – 2010-03-06

Öppen information från myndigheter | Jonas Lejon – Visst har jag glömt att pusha för Jonas nya, sjukt spännande, projekt – http://govdata.se/ Det beror nog på att jag är så uppskuttad. Och han har, i mail, sagt att det är ett api på gång också, så att vi kan hjälpas åt att mangla fram mirakel … Read more

Mediebranschens problem i två meningar?

Kan det vara så här enkelt? Kan problemet sammanfattas med att det är upp- och nervända världen. Två meningar: Förr byggde medievärlden på stort avstånd och anonym relation mellan publicist och läsare – och nära relation mellan publicist och annonsköpare. Idag bygger medievärlden på en nära och ständig dialog mellan den som ”publicerar” och den … Read more