Month: March 2009

Internetannonseringen upp 11 procent i USA

Trots finanskris så ökade internetannonseringen i USA under 2008 med 10.6 procent jämfört med 2007. Enligt “Internet Advertising Revenue Report 2008” (pdf här) från Interactive Advertising Bureau (IAB) så nådde internetannonseringen i USA totalt 23,4 miljarder USD under 2008. Det är en ny rekordnotering och motsvarande siffra för 2007 var 21,2 miljarder USD. Trots att tillväxten minskar så … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-31

You May Also Have Noticed There are No Phone Booths Left for Clark Kent to Change Clothes In – Bara kul. Inget allvar. Alls. Ställer in mig i ledet – Fan Peter, att det skulle ta så lång tid;) Replies Are Now Mentions – Härligt när företaget så tydligt sätter sig i passagerarsätet. Users rule! … Read more

Nytt namn på nätverket – IPREDator (sorry, Ipredia)

Nej, jag känner mig inte som en rebell precis, men det får duga som en liten protest på hemmaplan. Mitt nätverk här hemma är helt öppet och heter numera IPREDator ipredia. En hälsning till lagstiftarna och lite gratis-reklam för ipredator.se. TKJ har sammanfattat TPB:s nya tjänst. Vill du veta mer om den nya “piratlagen” så … Read more

Vilka skriker högst – De starkaste marknadsföringskanalerna på nätet

På sociala media today har man listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-30

21 nya gömställen på Mallorca (Ving) « Webbsverige – Snyggt jobbat av Ving. Jag tillhör inte målgruppen, men jag hoppas deras pigga och snygga prylar går hem även där det känns i kassan. Twitalyzer Brand Profile for JOCKE – Kul och snygg tjänst. Nyttig? Well, med tanke på att både mymlan och deepd får bra … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-29

Nyhetstorken firar ett år idag – Grattis till nyhetstorken. Ofta alldeles underbar. Alltop fights technological determinism. The experts are wrong – jag erkänner mig skyldig. Ibland dissar jag saker för att det inte är tekniskt “rätt”, som i fallet med bloglovin, tex. Men jag står för det. Som vanligt, en tuff diskussion och lite kritik … Read more

Fokus listar…

och firar att det är 20 år sedan Tim Berners-Lee ”uppfann” webben. Jag är med på ett hörn, och det gillar jag. Fokus är ju en favorit. Däremot är jag skeptisk till att försöka titta in i framtiden på det viset. Men jag drar ut lite linjer i alla fall. Inget som överraskar någon, tror … Read more

Fortfarande är iPhone-användarna i topp

Hela 80 procent av iPhone-användarna i Storbritannien använder telefonen för att få tillgång till nyheter och information via webbläsaren, enligt comScore. Det ska jämföras med knappt hälften av samtliga smartphone-användare. Bland alla mobilanvändare är andelen endast 20 procent. Nästan lika många iPhone-användare (75 procent) läser mejl i sin telefon. Bland alla smartphone-användare är motsvarande andel … Read more

Ibland är det faktiskt svart eller vitt

Igår var det seminariedag på temat ”Media blir mobilt”. Good and fine, det känns ju som en självklarhet i alla fall om man lägger till ett ”också”. För min del brände det till lite när vi, som vanligt, började diskutera intäktsmodeller. Anna Serner (VD TU) slog an tonen redan från början genom att deklarera att … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-27

Kan man lita på TT? – Väldigt värt att fundera på. The Long Tail – Wired Blogs – Economist hoppar på Chris Anderson och Free-konceptet, och får ett mothugg som är ett retoriskt mästerverk. I synnerhet sista stycket. Vackert! Hopp och lek utomhus – Många spännande diskussioner nu… Om Croneman/DN och Helin/Aftonbladet, fattigdom och journalistiska … Read more

Hulu ångar på

145 miljoner internetanvändare i USA såg någon video online under februari 2009, vilket motsvarar 76 procent av hela befolkningen. Det visar comScore senaste siffror från Video Metrix. Totalt såg internetanvändarna i USA 13,1 miljarder videos under februari. Av dessa svarade YouTube för en andel på 41 procent. Google dominerar med nästan 100 miljoner tittare. Men av … Read more

Hur man blir cool på facebook

Posten Great Sociala Media Statistics på Sociala Media Today ställer ett antal intressanta frågor rörande lite tankar som jag tror många har kring det sociala mediaträsket. Företag sjunker. Det vet inte var de ska ta vägen och kämpar frenetiskt för att komma på fast mark. Jag hade tänkt jag skulle svara på de frågorna under … Read more

Medieinvesteringarna fortsätter att flytta online

IBM har precis släppt en ny rapport som heter “Beyond advertising” som bland annat tittar på hur annonsering och marknadsföringen har och kommer att förändras. Annonsörerna kommer att fortsätta att följa publiken, så klart. Vilket gör att online-annonseringen kommer att fortsätta att öka. Enligt IBM så ökade “alternative, interavctive channels” från 7 procent till 13 … Read more

YouTube har 3,5 gånger fler tittare online än BBC

Återigen hamnar Google i topp när det handlar om video. Denna gången är det comScore som tittat på online video i Storbritannien. Under januari 2009 såg 23,7 miljoner britter någon video på Googles sajter, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med januari 2008. YouTube svarar för 99 procent av dessa tittare, i januari … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-24

Marklund slirar än en gång på sanningen – Emanuel, mymlan, deeped, micke z, alla. Alla rasar mot liza och det är vårt kollektiva samvete som gör jobbet. Bloggarna gör det här möjligt. Ser man inte att det är revolutionerande, utan vänder det till ett samhällshot då… Jeroen Wolfers – de första 20 åren var lättare… … Read more

Mitt kollektiva samvete

Uppmuntrad av att igen ha fått ett snabbt och klockrent svar från mitt sociala nätverk kastade jag ut en tweet i morse. I all enkelhet: Google är mitt kollektiva minne. Deras ambition är ju att indexera all information i världen och göra den tillgänglig. Perfekt. De sociala nätverken är mitt kollektiva medvetande. Här förs de … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-23

Ear Snugglin' Cat [PIC] – dagens bonus. Ha en bra vecka ;) Facebook's redesign: Time to listen to users? – Feedback är kul. Men 624.000 kommentarer;) Jag är glad att jag inte jobbar med designfrågor på facebook … My name is not a URL – Om identitet, kvalitet, och annat som är mer relevant än … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-03-22

NYTimes.com debuts huge new ad unit – 336×860. Fett. Vi tvingas stänga vädersajten pga problem – Vem är den externa leverantören? Sånt här får vi inte hymla om. Old journalism versus new journalism – Gina är som bäst när hon blir härligt och ärligt konkret. Being Transparent is Fine, But Please Use Smart Filtering – … Read more