publik

Farsi fjärde största språket i bloggosfären

Caroline Nellemann har studerat den iranska bloggosfären för sin magisteruppsats och jag önskar att hennes presentation på Reboot kunde ha varit längre än den knappa halvtimme som hon hade till förfogande. Iran, med sina restriktioner i media och demokratiska svårigheter, är ett oerhört intressant studieobjekt. Det mest anmärkningsvärda och det som publiken mest hajade till … Read more

MySpace fortfarande ohotade i USA

Även om Facebook växer kraftigt (och nu är störst internationellt) så fortsätter MySpace att dominera marknaden för sociala nätverken i USA. I maj 2008 hade MySpace nästan 74 miljoner unika besökare i USA, enligt comScore. Det är mer än dubbelt så många som Facebook på 35,6 miljoner. Dock fortsätter Facebook att växa och har på … Read more

Topp 10 största sajterna – Google störst och YouTube ökar mest

Google toppar återigen i Nielsen//Netratings mätning över de största sajterna i USA. Siffrorna för april visar att 121 miljoner amerikaner besökte Google under månaden. Jämfört med oktober 2007 har Googles publik ökat med 5 procent, upp från 115 miljoner. Även tvåan Yahoo! ökar med 5 procent, från 110 miljoner i oktober 2007 till 116 miljoner … Read more

Mobilen ökar räckvidden med 13 procent

Internet via mobilen ökar räckvidden för sajterna i USA med 13 procent i genomsnitt. Detta enligt TotalWeb, en ny rapport från Nielsen Mobile och Nielsen Online som tittat på unika publiken för drygt 200 av de största sajterna. Vissa kategorier ökar sin publik betydligt mer, till exempel så ökar vädersajter sin räckvidd med 22 procent … Read more

Mobilanvändingen i Europa

M:Metrics publicerar nya siffror om mobilanvändningen i Europa (EU5: Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) som bland annat innehåller uppskattningar av hur många som använder “mobile media” och hur många som använder SMS. “Mobile media” definierar M:Metrics som de som använt webbläsaren eller laddat ner något under månaden. I Västeuropa är männen överrepresenterade bland de … Read more

UK: video på gång

YouTube ersätter Wikipedia som den mest populära social-media-sajten i Storbritannien under januari 2008. YouTube ökade sin publik med 56 procent från januari 2007 till 10,5 miljoner unika besökare under januari 2008, enligt Nielsen//NetRatings. Nästan två tredjedelar (63 procent eller 20,8 miljoner) av britterna som har tillgång till internet besökte åtminstone en av de tio mest … Read more

Web ´n Walk – Sociala nätverk till mobilen del 2

Den 7 jan skrev jag ett inlägg som handlade om hur sociala nätverk till mobilen är ett kort och rimligt steg inför framtiden i och med web 2.0:s utveckling till att gälla även andra medium och kanaler. Vodafone/Myspace.com har redan ingått i ett samarbete, Bebo har tillsammans med telefonoperatören Orange gjort samma sak och dessutom … Read more

Aftonbladets lokala sajter bygger om, eller?

Det känns mer som de kastar in handduken. I slutet av januari lanserade man sina 12 lokala sajter och sedan dess har egentligen inget förändrats när det gäller förutsättningarna. Det finns fortfarande en stor och penningstinn lokal marknad, det finns fortfarande alldeles för lite konkurrens om läsarna, aftonbladet har fortfarande en given möjlighet at slå … Read more

YouTube-publiken allt större. Och äldre.

Två tredjedelar av de vuxna i USA har sett en video på YouTube, enligt The Harris Poll från Harris Interactive. Det ska jämföras med 42 procent förra året. Intressant är att publiken har breddats betydligt åldersmässigt. Den stora förändringen från förra året är att de över 25 år ökar mycket kraftigt. T ex bland 50-64-åringarna … Read more

Internetanvändarna 2 år äldre

Internetpubliken blir allt äldre. Nielsen Online har jämfört åldersprofilen för internetanvändarna i Storbritannien i oktober 2007 och jämför med hur det såg ut för ett år sen. Under det senaste året har andelen under 25 år minskat från 29 till 25 procent. En minskning med 16 procent. Samtidigt har andelen 55+ år ökat med 22 … Read more

De 10 snabbast växande och de 10 största sajterna i UK

Sajter relaterade till sociala nätverk dominerar bland de sajter som växt mest i Storbritannien under det senaste året. Det visar Nielsen Onlines senaste rapport om unika besökare på de mest populära sajterna. RockYou!, som skapar applikationer och widgets för sociala nätverk, var den sajt som växte allra mest mellan oktober 2006 och oktober 2007. Deras … Read more

Washingtonpost.com hjärta facebook, newstracker is released

Har ni tänkt på att i Facebooks långa lista med kategorier över applikationer finns det ingen som heter ”news”. Det måste vara ett tecken… Fick ett meddelande på facebook i natt från vännen Rob Curley som kallas för the Internetpunk och som just nu jobbar på stora stygga washingtonpost.com Update: Nu har Rob hunnit vakna … Read more

Dag 1: En gnutta latin, en blå isglass och en väldigt lång svans.

Jag hade verkligen ingen aning vad bokens titel “The Long Tail” betydde när jag började läsa. För mig var betydelsen lika kryptisk som intetsägande och herr Jardenberg skulle lika gärna kunna ha gett mig en bok som hette “Si tacuisses, philosophus manisses”. Jag kan inte latin heller men tydligen betyder det om du hade tigit … Read more