uk

Online video har ökat med 178 procent

Siffor från Hitwise, som tittat på de 25 största videosajterna i Storbritannien, visar att trafiken ökat med 178 procent under det senaste året. I februari 2008 svarade videosajterna för 2,2 procent av all internettrafik (besök). Som vi sett tidigare i andra undersökningar är YouTube helt klart störst av videosajterna. Enligt Hitwise är YouTube också den … Read more

UK: video på gång

YouTube ersätter Wikipedia som den mest populära social-media-sajten i Storbritannien under januari 2008. YouTube ökade sin publik med 56 procent från januari 2007 till 10,5 miljoner unika besökare under januari 2008, enligt Nielsen//NetRatings. Nästan två tredjedelar (63 procent eller 20,8 miljoner) av britterna som har tillgång till internet besökte åtminstone en av de tio mest … Read more

Mobil större än fast telefoni i UK

Under 2007 var mobiltelefonin större än fasta telefonin för första gången i Storbritannien. En ökning från 89 procent 2006 till 92 procent 2007, enligt Ofcom, Office of Communications. Andelen hushåll som endast har tillgång till mobiltelefon har fördubblats från 2000 (5 procent) till 2007 (10 procent). I Ofcoms siffror har Italien den största penetrationen av … Read more

Stor förändring på hur vi söker information

I den brittiska motsvarigheten till Svenskarna och Internet har Oxford Internet Institute (University of Oxford), i undersökningen The Internet in Britain, sett en dramatisk förändring på hur informationssökningen går till. I den förra undersökningen, som genomfördes 2005, var användningen av både sökmotorer och direkta sidor (t ex bokmärken) vanligast. 2007 ser det annorlunda ut. Allt … Read more

Endast 40 procent säger att de ändrat sin mobilanvändning under de senaste fem åren

Drygt hälften (57 procent) av mobilanvändarna i Storbritannien använder sin mobil till samma saker idag som för 5 år sedan. Detta trots att 74 procent tycker att utbudet som erbjuds har utökats. Det visar en undersökning från AppTrigger som genomfördes i januari 2008. Bland de som säger att de förändrat användningen är det vanligaste att … Read more

56900000000 SMS

Enligt Text.it skickades det hela 6,1 miljarder SMS i Storbritannien under december 2007. Det ska jämföras med 4,3 miljarder i december 2006, en ökning med 1,8 miljarder eller 42 procent. Och jämför med december 2005 så har antal SMS nästan fördubblats (96 procent). I december 2006 sändes 3,1 miljarder SMS. Under hela 2007 skickades 56,9 … Read more

Mer topp 10: Japan, Tyskland, Frankrike & UK

Igår tittade vi på de största sajterna i USA. Idag går vi vidare och tittar på de tio största i Japan, Tyskland, Frankrike och Storbritannien. ComScore har under de senaste dagarna släppt siffror för december 2007. Google och Microsoft hamnar inte helt oväntat högt på listorna i samtliga länder. I Japan ligger dock inte Google … Read more

Internet snart större än TV i UK

Inom ett par år passerar internet TV, när det gäller medieinvesteringar i Storbritannien. Det förutspår bland annat eMarketer som precis släppt en ny prognos. Enligt deras beräkningar kommer 2010 vara året då internet går om TV. Prognosen pekar på en fortsatt stor tillväxt för onlineannonseringen (23 procent) under 2008. Dock ej lika stor som 2006 … Read more

Internetanvändarna 2 år äldre

Internetpubliken blir allt äldre. Nielsen Online har jämfört åldersprofilen för internetanvändarna i Storbritannien i oktober 2007 och jämför med hur det såg ut för ett år sen. Under det senaste året har andelen under 25 år minskat från 29 till 25 procent. En minskning med 16 procent. Samtidigt har andelen 55+ år ökat med 22 … Read more

De 10 snabbast växande och de 10 största sajterna i UK

Sajter relaterade till sociala nätverk dominerar bland de sajter som växt mest i Storbritannien under det senaste året. Det visar Nielsen Onlines senaste rapport om unika besökare på de mest populära sajterna. RockYou!, som skapar applikationer och widgets för sociala nätverk, var den sajt som växte allra mest mellan oktober 2006 och oktober 2007. Deras … Read more

Online TV-, video- och filmkonsumtion fördubblad sedan förra året i Storbritannien

Det senaste året har den totala tiden som ägnas åt TV-, video-och filminnehåll på nätet nästan fördubblats i Storbritannien. Upp 91 procent i september 2007 jämfört med motsvarande månad 2006. Nästan 21 miljoner britter besökte en sajt av detta slag under månaden, en ökning med 28 procent. Det visar siffror från Nielsen Online (pdf här). … Read more

Nu skickas fler SMS än någonsin

I Storbritannien skickades under september 4,8 miljarder SMS, vilket är mer än 1,2 miljarder per vecka eller 161 miljoner om dagen. Under en vecka i år skickades det lika mycket SMS som det gjorde under hela 1999. En utmärkt statistiktjänst från text.it presenterar de senaste siffrorna. Och än verkar inte taket vara nått. The Mobile … Read more

Google lanserar mobile ads i skandinavien (och jardenberg.se är fortfarande sjuk)

Petri Kokko (i effekt Mr Google i norden) berättade precis från scenen på SIME att det är dags för mobile ads även här i skandinavien. Enkelt att komma igång och testa med mobilannonsering alltså. Vi gör väl som vi brukar, drar lärdom av google och om det flyger så bygger vi eget eller hittar mer … Read more

jardenberg.se mår inte bra, men What’s next friskar alltid upp

Som ni säkert märkt har det varit riktigt illa här på sajten idag. Den är sjukare än vad jag är. Tyvärr är det, på kort sikt, bortom vår kontroll – det är vår leverantör som har problem. hostingrails.com har varit helt underbara tidigare, men nu känns det som om det är dags att dra vidare. … Read more

Google störst i UK, men Wikipedia växer mest (och når sin största publik någonsin)

I Storbritannien ökar Wikipedia mest bland de stora sajterna, enligt comScores senaste mätning World Metrix. I september ökade besökarna med 15 procent mot föregående månad och man nådde sin största publik någonsin; 13,3 miljoner unika besökare. Att just Wikipedia ökar som mest under denna period är kanske inte överraskande. Givetvis har skolstart med saken att … Read more

10 mest populära nättidningarna i Storbritannien

Nielsen/NetRatings har släppt en rapport som tittar närmare på Storbritanniens 10 största nättidningar i augusti 2007, avseende publikstorlek, tid och tillväxt. The Guardian fortsätter att vara Storbritanniens mest populära nättidning, liksom den varit under det senaste året, med 2,7 miljoner unika besökare. För första gången under 2007 så tappade The Sun (2,0 miljoner unika) andraplatsen, … Read more