dissa

Friends – bara business?

Det rullar en ny reklamfilm för Friends på burken just nu. Den är verkligen bra och stämningsfull, och Kent har hjälpt till med musiken. Heders. Filmen handlar om mobbing i skolan, ett ämne jag brinner för. I ljuset av att jag dessutom lovat mig själv att arbeta aktivare med skolfrågor under 2009 så lockades jag … Read more

Nej, det här är ingen analys

Jag fick ett mail från en vän som undrade vad jag tycker om ”analysen” i dagens DN. I huvudledaren ”Press under press” ser vi ett traditionellt medieföretag resonera på ett traditionellt sätt. Jag vill verkligen inte kalla den en analys. De tankar man försöker formera här är i själva verket den grundläggande anledningen till att … Read more

Jag dejtar inte (heller) Kleerup

DN skriver idag om hur bloggen blivit ”kändisarnas maktverktyg”. I själva verket handlar det ju bara om att bloggen blivit allmängods och att alla bloggar, till och med min mamma. Varför skulle inte kändisarna använda det, deras incitiment är ju tvärtom oerhört påtagligt. Vinkeln med maktverktyg blir lite trist, när det i själva verket bara … Read more

Google Sweden – hur kan det bli så här fel?

Jag gillar ju verkligen google, det är ingen större hemlighet. Jag tycker de är tekniskt briljanta, affärsmässiga genier och att de ofta bildar PR-mässig skola. Men det gäller tyvärr inte på nationellt plan. I synnerhet inte i Sverige. Jag har ju tidigare haft min lilla drabbning med svenska Google, runt mina skyltar. Jag tycker det … Read more

Problemen i branschen är större än vi tror

Härom dagen satt Martin Jönsson och jag i en soffa på Branschdagarna och var tråkigt överens om det mesta. Bland annat lyfte Martin fram uppgiften att ”- Nu är nätet huvudkanalen för nyhetskonsumtion. Även för 65 plus.” Och så är det ju. Sedan kombinerar vi med en av mina reflektioner: Nere i entrén möttes vi … Read more

Jag HATAR Powerpoint. Passionerat!

Microsofts applikationer på PC är, at best, förvirrande. På en Mac är de extremt plågsamma. Vissa mer än andra. I 99 fall av hundra vägrar jag använda Powerpoint men när det är dags för HD:s annonsörsdag på torsdag har jag lovat Linda att anpassa mig. Mitt ordinarie presentationsprogram kommer från Apple, heter Keynote och är … Read more

Dags för TS att vakna – Jajjas arbetsmetoder skadar trovärdigheten

Nästa SEO-företag till rakning. Sökmotormarknadsföring är en långsam process om man ska göra det ”the hard way” och istället blir övertrampen via oseriösa företag många. Quickfixar fungerar helt enkelt inte i längden och det blir ALLTID dyrt för den som blir lurad. Nu är det Jajja som får stryk och återigen spiller det över på … Read more

Inte lätt det där med nya medier.

Metrobloggen har hamnat i blåsväder. Eller, ja, iaf stormar det i bloggosfären. Andra har redan skrivit mycket och bra om det som hänt och det är solklart att det finns flera olika läger. Surast är Makan Amini själv som skriver: ”Metrobloggen – Vi gör som vi vill, när vi vill” och som till och med … Read more

Veckans diss – nt.se

Den 26 mars skrev jag om nt.se och påpekade att man hade ett litet, förvånansvärt simpelt, tekniskt problem. NT är ju duktiga, och har varit med i många år – så jag trodde det skulle vara löst på studs. Så blev det inte och när jag kort därefter mötte Sören Andersson och andra från NT … Read more

Helt kort – ordningen återställd på kia-listan

Det är varken mer eller mindre än tragiskt att det skulle behöva bli så här. Men ändå, det känns skönt att inse att Google har koll på läget. Många i branchen har varit kritiska mot den ”optimering” som vissa titlar ägnat sig åt i samarbete med Hermes. Nu ser vi deras siffror återvända till samma … Read more

Helt kort – Frankrike är ett märkligt land

Jag har sagt det förr, då oftast i anslutning till deras anala förhållande till Google, men det förtjänar att sägas igen. Vi ska vara glada att Napoleon fick smisk till slut. Idag har det varit final i deras presidentval, och då visar man tydligare än någonsin vilken isolerad liten ö man allt för ofta utgör. … Read more

Skäms på er, Medievärlden

Ja, TS borde också skämmas. Båda visar nu med all önskvärd tydlighet att man inte har förstått, och kanske inte heller orkar förstå de nya medierna. Under en längre tid har Hermes speciella metodik för sökmotoroptimering diskuterats. Det har lett fram till en skicklig sammanställning av kritiken från Fredrik Nygren på sajten Networkers. Många old-timers … Read more

Sova med fienden

Sedan en tid tillbaka har vi landsortstidningar på nätet haft problem med att vissa sajter utnyttjat en ful sökmotoroptimering från Hermes för att driva upp sin trafik. Det har gjort att den svenska topplistan inte sett så vacker ut. Flera av oss ”gamla rävar” såg stora problem med det här, och även inom organisationer som … Read more

Second life – second thought

Jag lovar, jag har inget emot second life i allmänhet. Punkt i den frågan. Konsensus runt SL verkar nu ha stabiliserats i ungefär den uppfattningen som Gartner presenterar i ”Gartner Says 80 Percent of Active Internet Users Will Have A “Second Life” in the Virtual World by the End of 2011”. Alltså – det är … Read more