Blog

Aftonbladet under attack – hur ser ditt lösenord ut?

Några som kallar sig Vuxna Förbannade Hackare har ställt till det rejält för Aftonbladet. I ett inlägg på Flashback beskriver man attacken. Bland annat har man postat 1030 användarnamn och lösenord till mailservern, och det orsakade rena läsfesten innan teknikerna drog ur pluggen. Ur ett källskyddsperspektiv är det naturligtvis inte alls bra, och belyser igen … Read more

Aftonbladets lokala sajter bygger om, eller?

Det känns mer som de kastar in handduken. I slutet av januari lanserade man sina 12 lokala sajter och sedan dess har egentligen inget förändrats när det gäller förutsättningarna. Det finns fortfarande en stor och penningstinn lokal marknad, det finns fortfarande alldeles för lite konkurrens om läsarna, aftonbladet har fortfarande en given möjlighet at slå … Read more

Key Trends 2008 & God Jul!

Häromveckan deltog jag för första gången i en JupiterTel. Det är telefonkonferenser som Jupiter Research anordnar för sina kunder. Ämnet denna gång var Key Trends 2008 och hölls av David Schatsky, President på JupiterResearch. Nedan följer en sammanfattning av vad som togs upp. Key Trends 2008 Fragmentariseringen av media fortsätter Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen) … Read more

Mindpark ny delägare i Sourze

Pressmeddelande 2007-12-20 Mindpark går in som delägare i nättidningen Sourze. Tidningen, som skrivs av sina läsare och drivs av privata entreprenörer, får därmed in några av Sveriges största medieföretag i ägargruppen. – Sourze är ledande på ett medieområde i stark tillväxt. Vi ska bidra med kraft och kompetens för att vidareutveckla en redan mycket god … Read more

YouTube-publiken allt större. Och äldre.

Två tredjedelar av de vuxna i USA har sett en video på YouTube, enligt The Harris Poll från Harris Interactive. Det ska jämföras med 42 procent förra året. Intressant är att publiken har breddats betydligt åldersmässigt. Den stora förändringen från förra året är att de över 25 år ökar mycket kraftigt. T ex bland 50-64-åringarna … Read more

Internetanvändarna 2 år äldre

Internetpubliken blir allt äldre. Nielsen Online har jämfört åldersprofilen för internetanvändarna i Storbritannien i oktober 2007 och jämför med hur det såg ut för ett år sen. Under det senaste året har andelen under 25 år minskat från 29 till 25 procent. En minskning med 16 procent. Samtidigt har andelen 55+ år ökat med 22 … Read more