Blog

42 procent av barnen och 76 procent av tonåringarna i Usa använder Internet. Och deras besök i virtuella världar ökar.

42 procent av alla barn (3-11 år) i Usa, använder internet minst en gång i månaden. Det motsvarar 14,9 miljoner barn. 2011 förväntas siffran ha stigit till 16,6 miljoner barn, 44 procent. Enligt eMarketers rapport om barn och tonåringar. Bland tonåringar (12-17 år) använder 76,4 procent internet i år. 2011 har andelen växt till 87,1 … Read more

Mobiltelefonanvändningen i Europa

The Mobile Life European Report är en intressant rapport som innehåller siffor hur användningen av mobilen ser ut i fem europeiska länder; Sverige, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Tyskland. Bland annat tittar man på vad man användningen av samtal och meddelande. I genomsnitt rings det 3,6 samtal och sänds 3,4 textmeddelande om dagen. I Spanien är … Read more

Event och konferenser inom (digitala) medier och internet 2008

[ Listan som en färdigtuggad Google calender, gå till jardenberg.se/kalendariet ] Jag vet, listan är långt från komplett – men här är ett startläge till spännande händelser 2008. Stort och smått. En del är med för att vi på Mindpark är spikade som deltagare eller medverkande. Andra är sådant vi funderar på, eller drömmer om. … Read more

Nyhetsklipp populära bland de som tittar på webb-tv

En undersökning av Advertising.com, Online Video Study, rapporterar att majoriteten av amerikanarna, 62 procent, tittar på online video. Nyhetsklipp är populärast, med 62 procent av de som tittar på webb-tv. Sedan följer filmtrailers och musikvideos. Skillnaden mellan de yngre och äldre är stora avseende vilken typ av material man prioriterar. 18-34-åringar föredrar underhållning. Musikvideo, tv-shower … Read more

Annonseringen i sociala nätverk kommer mer än tredubblas på fyra år

Socialt nätverkande är en aktivitet som 37 procent av de vuxna internetanvändarna i Usa ägnar sig åt varje månad. Bland tonåringar är motsvarande siffra hela 70 procent. Och siffrorna fortsätter att växa. eMarketer förutspår att 2011, kommer hälften av den vuxna internetpubliken och 84 procent av tonåringarna online ägna sig åt socialt nätverkande. Med denna … Read more

Sorry Helin – du har fel

För ett par dagar sedan skrev jag om de traditionella mediernas identitetskris. Jag ställde bland annat frågan: ”Vem krigar aftonbladet.se mot” – och strax efteråt fick jag ett slags svar från nya chefredaktören på Aftonbladet (papperstidningens chef, förvisso). Jan Helin säger till Medievärlden att ”Expressen är fienden”. Men där har du fel. Det behövs ingen … Read more

De 10 snabbast växande och de 10 största sajterna i UK

Sajter relaterade till sociala nätverk dominerar bland de sajter som växt mest i Storbritannien under det senaste året. Det visar Nielsen Onlines senaste rapport om unika besökare på de mest populära sajterna. RockYou!, som skapar applikationer och widgets för sociala nätverk, var den sajt som växte allra mest mellan oktober 2006 och oktober 2007. Deras … Read more

Nokia förutspår mer användargenerat innehåll, Google mäter ögonen och Trendwatching.com har hittat 8 viktiga trender inför 2008

Användargenererat och delat innehåll kommer att stå för en fjärdedel av underhållningen inom fem år, enligt Nokias rapport “A Glimpse of the Next Episode”. Undersökningen har Nokia genomfört tillsammans med The Future Laboratory. 9000 vana mobilanvändare i åldern 16-35 har intervjuats för att ta reda på hur de använder digitala medier idag. “From our research … Read more

De största sociala nätverken och bloggsajterna

MySpace.com toppar rankingen över de största sociala nätverken i USA, med mer än 58,8 miljoner unika besökare under oktober. Nielsen Online har sammanställt de största sociala nätverken och bloggsajterna i USA. Facebook är tvåa med 19,5 miljoner besökare, en ökning med 125 procent jämfört med oktober 2006. MySpace besökarantal ökade med 19 procent under samma … Read more

Handeln online slår rekord och Google Chart API är sjukt coolt!

161 miljoner internetanvändare i Europa besökte någon butik på nätet under oktober 2007. Det är en ökning med 5 procent i jämförelse med oktober 2006, enligt comScore World Metrix. I USA har mer än 14 miljarder dollar spenderats hittills under “holiday-season” (november och december), en ökning med 17 procent från i fjol. Totalt under perioden … Read more

aftonbladet.se en trafikmaskin – men inte för alla…

Den 9 november var vi ett koppel bloggare som deltog i ”bloggpanelen” på aftonbladet.se. Jag satt på konferens i Dublin och hoppades på en hyfsad trafiktillväxt, men inget hände. Trots framskjuten placering på aftonbladet.se-ettan under flera timmar var det marginell trafik. Nu har jag fått rapporter från övriga paneldeltagare, inklusive Björn som låg överst i … Read more

De globala medieinvesteringarna ökar 6,7 procent nästa år och på nätet med 30 procent

Medieinvesteringarna globalt kommer att nå 475 miljarder USD under nästa år enligt en prognos från ZenithOptimedia som AdAge skriver om. Det är 6,7 procent mer än vad som spenderades under 2007. Det kan tyckas vara en stor ökning. Men med tanke på att nästa år innebär några riktigt stora evenemang (OS, presidentval i USA och … Read more

Öppen statistik – november, high and low på jardenberg.se

En bra tradition ska man hålla fast vid. Ett par dagar in i november summerade jag oktober för jardenberg.se och nu är det dags att se hur vi klarat vår andra månad i ”livet”. Helt kort: det har gått bra. Men det kunde gå bättre. Först, en bild från Google analytics. Blått är november och … Read more

YouTube ohotade på online video i USA

Nästan 75 procent av alla internetanvändare i USA tittade på en video online i september. I genomsnitt tittade de 3 timmar på video under månaden. Detta framkommer i comScores undersökning Video Metrix. Nästan 136 miljoner amerikaner, eller tre av fyra internetanvändare i USA tittade på någon video online i september. Google fångade den största publiken … Read more