Blog

Oförändrat i toppen när de största sociala nätverken rankas i USA

MySpace.com toppar fortfarande rankingen av de största sociala nätverken i USA, enligt siffror från Nielsen Online. Med över 60 miljoner besökare under december 2007 är de nästan tre gånger så stora som tvåan Facebook med 22,6 miljoner besökare. Facebook har dock ökat mer (72 procent) än MySpace (9 procent) om vi tittar ett år bakåt. … Read more

Gratis!

Gratis ligger i luften. Long tail författaren Chris Anderson släpper i mitten på 2008 sin nya bok “Free.” Boken handlar om gratis som affärsmodell och behandlar hur gratistjänster kan kan göras inkomstbringande i andra led. På Internet är naturligtvis det äkta paret, trafik och annonser, ett exempel på hur gratistjänster kan generera besökare till förmån … Read more

Tre av tio mobilanvändare i USA har sett annonser i sin mobil

Annonsörer börjar nå konsumenter i USA via mobilen, enligt en underökning som Limbo och GfK/NOP genomfört under fjärde kvartalet 2007. SMS är den största kommunikationstjänsten (förutom röstsamtal). 141 miljoner, eller 56 procent av mobilanvändarna har använt SMS under de senaste 3 månaderna. Det är 60 procent högre än den näst största tjänsten (MMS). SMS har … Read more

Traditionella siter bättre på “hårda” annonser

Enligt en undersökning från Comscore är konsumenter mer mottagliga (85%) för annonser om de ser dem på TV. Internetsidor baserade på UGC (user generated content) har en mycket lägre penetrationsnivå (28%) hos konsumenter. Däremot är detta starkt förknippat med ålder och typ av annons (se bild 1). 41% av de 18-34 åringar som intervjuades säger … Read more

Ökad trafik till kartsajter. MapQuest fortfarande störst men Google Maps ökar mest

Hitwise har tittat på trafiken på kartsajter i USA. Mapquest är fortfarande den största aktören med hälften av alla besök. Google Maps är den näst största med 22 procent av alla besök. Yahoo! Maps och Local Live (MSN) är trea och fyra med 13 respektive 4 procent av besöken. Under 2007 ökade den totala trafiken … Read more

Framtidens sociala nätverk

I december 2007 tittade OMMA (online magazine of media, marketing and advertising) i kristallkulan och spådde utvecklingen för social networking och framtidens web 2.0. Framtiden innehåller mer av allt. Internet har på många sätt blivit en ny digital kontinent, en landmassa med ett ständigt ökande befolkningsantal där den nya digitala infrastrukturen med sina kommunikationsvägar för … Read more

Sociala nyhetskällor

Mediapost förutspår att en nyhetsportal baserad på användargenererat material kommer att vara online och växa till världens största nyhetskälla 2008. I USA har redan sociala forum växt till bland de mest besökta källorna för nyheter. Ser man till det pågående pressidentvalet säger 28% av de amerikanska respondenterna att de håller sig uppdaterade med information från … Read more

Internet snart större än TV i UK

Inom ett par år passerar internet TV, när det gäller medieinvesteringar i Storbritannien. Det förutspår bland annat eMarketer som precis släppt en ny prognos. Enligt deras beräkningar kommer 2010 vara året då internet går om TV. Prognosen pekar på en fortsatt stor tillväxt för onlineannonseringen (23 procent) under 2008. Dock ej lika stor som 2006 … Read more

Top Ten

Nielsen har släppt en undersökning om Amerikanska mediatrender 2007. Undersökningen presenteras som tio i topp listor och behandlar ämnen som: television, Internet, reklam, mobil, konsument trender, tv-spel, filmer. DVD, musik och böcker. Jag presenterar bara de mest relevanta listorna här men gå in på amerikanska medietrender 2007 för det samlade materialet. Detta är inte riktigt … Read more

Den långa svansen bedriver hobbyverksamhet

Internet tillgodoser så gott som alla former av hobbys och intressen med information. Den långa svansen sträcker sig från vardagliga intressen till de av de mer obskyra slaget. Enligt en undersökning från Pew (2007) har 83% av USA:s befolkning använt Internet i utövandet av sina personliga intressen och hobbys. 29% gör det varje dag. Män … Read more

Annonsörer tror på ökning av webb & mobil

MediaPost skriver om den senaste undersökning från Advertiser Perceptions som gjorts bland annonsörer och mediebyråer i USA under oktober och november. I undersökningen ställs frågan om hur man tror att man kommer att förändra sin annonsering i olika medier under det närmaste halvåret. Mest optimistiska är annonsörerna om online-medier. 76 procent förutspår en ökning inom … Read more

“Nothing But Net” – JPMorgan förutspår 2008

JPMorgan har släppt en omfattande rapport på 312 sidor med namnet “Nothing But Net“. Rapporten innehåller såklart massor av finanstugg, börskurser och kalkyler för de stora börsnoterade internetföretagen, men också en hel del siffror som borde intressera fler än investerare. Nedan följer några av de godbitar som jag hittade i rapporten: • E-handeln växer i … Read more

Hur använder företagen web 2.0?

Web 2.0 har med sina sociala, interaktiva och teknologiska attribut utvecklat nya möjligheter för användandet av teknisk och digital mjukvara i företagsvärlden. I takt med de nya möjligheterna kring informationsutbyte och skiftet hos privatpersonen från konsument till producent, förändras affärsmodellen och möjligheterna för en mängd branscher att komma närmare en extern verklighet men även förbättra … Read more

Web ´n Walk – Sociala nätverk till mobilen del 2

Den 7 jan skrev jag ett inlägg som handlade om hur sociala nätverk till mobilen är ett kort och rimligt steg inför framtiden i och med web 2.0:s utveckling till att gälla även andra medium och kanaler. Vodafone/Myspace.com har redan ingått i ett samarbete, Bebo har tillsammans med telefonoperatören Orange gjort samma sak och dessutom … Read more

Allt fler äldre besöker online-videosajter, men fortfarande sporadiskt.

Nästan hälften (48 procent) av internetanvändarna i USA säger att de någon gång besökt en online-videosajt, som YouTube. Det är en ökning med 45 procent under förra året år. Ökningen på daglig basis är ännu större och har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det visar en rapport från Pew Internet & American Life Project. Fortfarande … Read more

Google fortsätter att knapra marknadsandelar

I december 2007 svarade Google för två tredjedelar av alla sökningar i USA, enligt Hitwise. Och fortsätter därmed att öka sina marknadsandelar. Steget ner till tvåan Yahoo!, som stod för 21 procent, är stort. MSN Search (inklusive Live.com & MSN Search) svarade för 7 procent och Ask.com för 4 procent. Övriga 49 sökmotorer som Hitwise … Read more

Nyhetskonsumenter vänsterprasslar

Ska man tro en undersökning gjord av Mckinsey Quarterly på 2100 respondenter i USA finns det inga lojala nyhetskonsumenter online. Studien visar på att nyhetskonsumenter fördelar sin uppmärksamhet på så många som 16 olika nyhetskällor i veckan. Den största anledningarna till att konsumenter söker information från olika håll är möjligheten att se nyheter från olika … Read more

Viral Marknadsföring – En växande trend

Web 2.o och den rådande trenden inom sociala nätverk och bloggande gör att den uppkopplade konsumenten har alla möjligheter i världen att skapa sitt eget material för publicering på Internet. En undersökning gjord av Deloittes visar på att nästan hälften (45%) av Amerikas befolkning frekvent skapar användargenererat material på Internet. De sociala nätverken är en … Read more

Mobila webben växer. Fler användare och mer annonspengar

Inom fem år kommer antalet användare av mobila internet mer än fördubblas i Europa. Det förutspår JupiterResearch i rapporten Mobile Advertising in Europe. Enligt prognosen kommer 129 miljoner att använda mobilt internet minst en gång i månaden 2012, vilket motsvarar 40 procent av den mobila populationen. 2007 var motsvarande siffror 60 miljoner användare (19 procent). … Read more

Sociala nätverk i mobilen

Det kommer nog inte som en chock för någon att mobilen och datorn är de mest använda tekniska prylarna bland dagens tonåringar. Enligt en undersökning gjord av Pew hade i december 2006, 6 av tio mobiltelefon och tre fjärdedelar tillgång till dator. Med utgångspunkt i 2007 års Facebookfeber är det ett naturligt steg att göra … Read more

Kidsens bloggande ökar. Liksom deras användande av sociala nätverk. Och de skapar allt mer innehåll själva.

Hur använder kidsen internet? Den senaste rapporten Teens and Social Media från Pew/Internet ger en hel del ledtrådar om hur tonåringar i USA använder internet. Rapporten fokuserar framförallt på användargenererat innehåll och användning av sociala nätverk. Användargenererat material fortsätter att växa bland tonåringarna. Nästan två tredjedelar, 64 procent, av tonåringarna (12-17 år) online skapar någon … Read more

Jag är tillbaka

Hej! Hallå alla goa och glada människor:) Nu är Daniel tillbaka på sin plats som projektledare på Mindpark. Jag hoppas att julen och nyåret har varit fantastiskt. Nu är det tillbaka till verkligheten, god fortsättning på er alla:)