Month: August 2008

Medieinvesteringarna upp 5,2 procent

Lite oväntat efter allt snack om räntehöjningar och lågkonjunktur visar IRMs senaste siffror att medieinvesteringarna ökade 5,2 procent under andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period föregående år. Totalt uppgick medieinvesteringarna till 8,7 miljarder kronor (8,3 miljarder förra året). Ackumulerat för första halvåret ökar medieinvesteringarna med 4,3 procent och omsättningen i mediemarknaden uppgick till … Read more

Medieinvesteringar i UK

Nu i augusti publicerade Ofcom sin rapport “2008 UK Communications Market Report“. Det är deras femte rapport som täcker stora delar av medie- och kommunikationsmarknaden i Storbritannien. Bland annat rapporterar de om annonsmarknaden som under 2007 ökade med 6,3 procent. Det är den största ökningen sedan 2003. Det mesta av tillväxten stod internet för, som … Read more

Studentens web 2.0 – To Digicool for School

Välkomna kära studenter! Vare sig ni är nya eller på väg tillbaka till studentlivet så står den nya eller första terminen och väntar precis runt hörnet. Det var inte längesen jag stod där själv med nyinköpta block, pennor och studentlitteratur (sorry Joakim men det är sant, vet att block och papper inte är så IT;). … Read more

Försäljningen av mobilt bredband upp 77 procent

Mobilt bredband fortsätter att sälja bra i Sverige. Det andra kvartalets försäljning nådde nästan upp till rekordsiffrorna från kvartal 4 2007. Under andra kvartalet i år såldes 156.860 enheter enligt IT Research. Det är en ökning med 77 procent jämfört med motsvarande period 2007. Första halvåret i år såldes nästan 300.000 enheter, vilket är en … Read more

Jaiku är tillbaka och Danne dansar av lycka

Förra fredagen dog bubblan en smula – Jaiku packade oväntat ihop fullständigt. Det blev en lång helg för förvirrade bubblare. Vi försökte med Twitter, Friendfeed, och en massa andra obskyra tjänster. Till och med Pownce fick en chans. Men inget kändes rätt. Jag erkänner. Jag är Jaiku-beroende (psst, Niclas: tyvärr tror jag inte vi varken … Read more

Det närvarande och sammankopplade nätet

Allt finns på internet, men hur ska man få det att hänga ihop? Jag har funderat på det länge, och ännu intensivare efter att jag lyssnat på Johan SvH:s presentation om Myqube. Jag var kritisk redan då, liksom Daniel i en postning här på mindpark.  Det är ju som bekant lätt att vara negativ, men … Read more

Marknadsföring bland sociala tjänster – sociodigital kompetens

Social media är  ett föränderligt medialandskap som tar till vara på olika intressen, åsikter, värderingar  och kulturer. Sociala medier som marknadsföringskanal innebär en otrolig snäv målgruppsprofilering med riktad budskap i samma anda som direktmarknadsföring. Det är dessutom en pågående process baserad inte bara på dialog, utan rätt dialog. Jag inbillar mig att marknadsföring inom de … Read more

iPhone-användarna i Europa flitiga när det gäller mobila webben

Vi har tidigare tittat på hur iPhone förändrar mobilanvändningen i USA. Nu har comScore och M:Metrics undersökt mobilanvändarna i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Och resultaten är tydliga: iPhone-användarna tar del av betydligt mer via sin telefon. T ex är det 80 procent av iPhone-användarna i Tyskland, Frankrike och Storbritannien som använder sin telefon för att … Read more

Google Ad Manager (så ska ett annonssystem fungera)

I helgen har jag jobbat med nästa fas inför migreringen till Google Ad Manager. På hd.se, en av sajterna i Mindpark-sfären, kör vi nu Googles annonslösning i skarp drift på tio positioner. Vi slog över switchen natten mellan söndag och måndag för att inte sabba veckostatistiken, och so far har det varit en underbar övergång. … Read more

Publiken allt större på tidningssajterna

I genomsnitt lockade tidningssajterna i USA 66,6 miljoner besökare per månad under de första sju månaderna i år, enligt de senaste siffrorna från Nielsen som Newspaper Association of America (NAA) publicerat. Under perioden januari till juli i år ökade antalet unika besökare med 12,5 procent jämfört med motsvarande period 2007. I juli besöktes tidningssajterna av … Read more

Reklam blir inte bättre än så här

Japp, Tiger Woods kan gå på vattnet. Men jag är ännu mer imponerad av marknadsfolket på EA, världens största utgivare av speltitlar. Företaget har tidigare imponerat genom att fortsätta växa och dominera en svår marknad. Man har aktivt utvecklat spännande intäktsmodeller (ett exempel av många, från Business week) och på de flesta sätt visat att … Read more

Online video upp 45 procent på ett år

I USA sågs under maj 12,1 miljarder videos online, vilket är en ökning med 45 procent jämfört med motsvarande period 2007. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. 141,7 miljoner användare tittade i genomsnitt på 85 videos under maj. Google är klart störst och lockade hela 83,8 miljoner tittare. YouTube står för … Read more

Kiva – mikrolån som gör skillnad!

[uppdatering: Med anledning av Blog Action Day 2008 på temat “Poverty” har det börjat dyka upp nya länkar hit. Så jag passar på att berätta att det fortfarande finns gift certificates kvar som jag skänker bort. Läs vidare för instruktioner. Noterar också att DN uppmärksammar Kiva stort. Härligt. ”800 kronor hjälpte dem till en egen … Read more