before2012

Gästblogg: Sociala medier = gräsrötter på Internet

Detta inlägg ingår i serien ” Politik och medier” och är författat av en företrädare för Socialdemokraterna. Johan Ulvenlöv är mitt namn och jag bloggar till vardags på nätverksbloggen S-BUZZ. Jag ansvarar sedan 2006 för socialdemokraternas kontakter med bloggare och för vårt bloggnätverk Netroots. Jag får ganska ofta frågan vad jag gör och hur Socialdemokraterna … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more

Gästblogg: Centerpartiet och sociala medier

Detta inlägg ingår i serien ”Politik och medier” och är författat av en företrädare för Centerpartiet. Inför valet 2010 kommer troligtvis alla partier att mer eller mindre satsa på att synas i sociala medier. Kapplöpningen om vem som syns mest och bäst i traditionella medier kommer med andra ord att kompletteras med ett racerlopp på webben. … Read more

Mindpark #069: Första steget från dagstidningar till nyhetsmagasin

Äntligen! Det säger läsarna när de får veta att de nu kan teckna ett helgabonnemang på tidningen. Det här är ett önskemål som funnits länge men som tidningsföretagen valt att ignorera, av rädsla för att tappa helårsabonnenter. Nu erbjuder fem av landets morgontidningar helgabonnemang och ökar därmed sina upplagor, eller åtminstone minskar det pågående tappet. … Read more

Stora Journalistpriset: Grattis Kinga – men Newsmill skulle ha vunnit

Visst älskar jag Språktidningen, och visst är Kinga Sandéns användande av Twitter smart. Men de största förnyarna, och de som gjort jobbet bäst trots sträng motvind, är Newsmills grundare. De borde vunnit Stora journalistpriset 2009 som årets förnyare. Nu blev det inte så, förmodligen för att juryn inte orkade förstå. Alltså, missförstå mig rätt. Både … Read more

Ett iTunes för magasin?

Färska uppgifter från USA gör gällande att Times Inc. samlar den amerikanska tidningsindustrin tyngsta förlag för att skapa en gemensam digital distributionslösning för klassiska magasin som The New Yorker, Vanity Fair, Vogue, Time, People, Sports Illustrated och Esquire. Det ska inte handla om att ta fram en ny läsplatta, utan planerna beskrivs som ett iTunes … Read more

Du är inte min kompis! (gästblogg)

Du är inte min kompis! ”40 procent av de mer avancerade internetanvändarna är kompis med ett varumärke på  Facebook. Det visar en undersökning från Razorfish som frågat amerikanska avancerade internetanvändare som exempelvis producerar eget innehåll på sajter som Facebook.” Ovanstående citat kommer från Jajjas nyhetsbrev som kom ut förra veckan. Citatet visar på en begreppsförvirring … Read more

Dags att återskapa relationen

För drygt ett år sen var jag i Oslo och gjorde ett studiebesök hos Anne Grosvold, ni vet, hon som har en egen talkshow som även har sänts i SVT. Just då jobbade jag med programmet Eftersnack i SVT, en regional talkshow som gjordes i elva editioner. Vi hann prata lite, jag och Anne Grosvold. … Read more

Låtsas som om vi inte är gamla och konservativa (gästblogg)

Denna text kommer att handla om IT, Samhälle, sociala mönster, och hotet den gamla 1900-talsmakten. 1900-talsmakten förressten? Känner ni till den? Man kan bildigt talat beskriva den som en bedagad och vacklande kultur bestående av mytiska symboler såsom: “Bonniers, Schibstedt, Wallenberg, Investor, Stockholmsbörsen, Palme, Sahlin, Fälldin, Reinfeldt, IT-konsultjättar, Volvo, SCA” och så vidare. Ni fattar. … Read more

Mindpark #058: Reklam och PR i kommunikativ frontalkrock

Ikväll tävlar en omkullkastad PR-bransch – präglad av lika delar förvirring och förändring – om vem som ska är bäst på sk marknads-PR. Det är den sjätte upplagan av Spinn – PR-branschens svar på reklambranschens Guldägg. Spinn är tävlingen i effektiv svensk marknads-PR. Och “Guldägget” Sveriges äldsta och mest erkända reklamtävling med syfte att lyfta … Read more

Mindpark #053: SEO-tankar kring fulmetoder och Tidningsstatistik

Jag vet inte riktigt vad jag har gett mig in på när jag i denna bloggpost försöker att tillföra en historisk SEO-vinkel (Search Engine Optimization). För här talar vi inte om EN händelse, ETT utvecklingsspår eller ens om en tydlig definition av EN bransch som helhet. Snarare om en samling metoder som de senaste tio … Read more

Värre än lösryckta citat?

Frågan om hur Internet påverkar saker och ting vi gör fortsätter att intressera mig och många andra. Här en “thought of the day” som jag fick inspiration till på dagens lunch på Kulturhuset. Fordomsdags fanns det något som hette “lösryckta citat”. Det var något som till exempel offentliga personer kunde råka ut för. I stort … Read more

Mindpark #052: När författarna tog makten från förlagen (gästblogg)

Gästblogg av Sölve Dahlgren Den 16 november kommer min debutroman InnebandyPiraterna. Den ges ut på mitt eget förlag. För mig var det aldrig något alternativ att skicka in manuset till ett större förlag och invänta deras beslut. Jag vet att jag inte är ensam om att resonera på samma sätt. Författarna har börjat säga adjö … Read more

Slut på tweets?

Ny statistik visar att antalet tweets planar ut! Samtidigt ökar trafiken på Facebook igen. En trend? En störning i cyberrymden? Vad tror du? Läs hela artikeln på http://mashable.com/2009/11/12/twitter-flatline/. Alla synpunkter är välkomna! /Johan Groth PS Mina tankar och funderingar kring webben, böcker och filmer hittar du på www.gogab.se

#mpjf Servicemeddelande: Dags för Mindparks årliga Julefrokost

Uppdatering, hashtag är #mpjf – eller mpjf. #mpjf09 etc är inte att rekommendera. Bloggteamet har fått det här i mail, men eftersom jag har alldeles för mycket att göra för att hinna tänka efter ordentligt behöver jag hjälp från övriga förtjänstfulla. Är du tex gästbloggare, vän till familjen eller på annat sätt tycker att du … Read more

Mindpark #049: Tabloidtisdagen – 5 oktober 2004

När läsarna säger ifrån, då får till och med de mest konservativa redaktörerna ge vika. Många kämpade emot i det längsta, men till slut segrade det läsvänliga formatet och tabloid blev standard i den svenska morgonpressen. Brytpunkten var den 5 oktober 2004. Borta (nästan) var de stora lakanen på frukostbordet. Formatet som heter broadsheet, eller … Read more

15 förutsägelser om Internets framtid

Cameron Chapman dristar sig att göra 15 förutsägelser om Internets framtid inom kommande femårsperiod. Enligt Chapman har vi tre viktiga drivkrafter som verkar: utvecklingen av hårdvara, utveckling av mjukvara och ökad acceptans för nya lösningar (t.ex. inom den sociala webben). Redan här vill jag göra tillägget att teknik per se (hård eller mjuk) sällan själv … Read more

Vår heta längtan efter publiken

Just nu håller jag på att sätta ihop en marknadsföringsplan till vårt program 30 minuter, som jag har skrivit om här tidigare. Eftersom vi har två stora mediehus i ryggen, Corren och Norrköpings tidningar, så finns det ju marknadsföringsmuskler. Annonser i tidningen, banners och puffar på nätet, trailers i tv, kanske till och med stortavlor … Read more

Tillfälligt avbrott

Har du saknat några inlägg i vår serie med 100 mediehändelser under 00-talet? Det har jag också. Vi har redan en del luckor, och kommer att bli några till innan vi är tillbaka på spåret. Skälet är enkelt: alla har fått för mycket annat att göra – och eftersom jag inte kompromissar på att våra … Read more

Disjunkta och konjunkta samtal

Det är uppenbart att samtalet är viktigt för oss som människor. Människor pratar, skvallrar, debatterar etc. Här finns, på en nivå, inget nytt när det kommer till vår nya mediavärld. Vi använder “bara” nya verktyg som Twitter, Facebook etc. för att föra de samtal vi ändå vill föra. Jag vill inte här ta upp frågan … Read more

Mindpark #044: Web 2.0 förändrar världen

Varje tid har sin symbol för omvälvande rörelser. För 00-talet är det kanske web 2.0 som bäst symboliserar den rörelse mot en gemensam och öppen plattform för att distribuera innehåll oavsett vem man är och vad man vill säga. Web 2.0 är ett uttryck som egentligen har sin grund i en teknisk mylla. Förutom att … Read more