before2012

Kommersiell demokrati – Skillnaden mellan FRA och sociala nätverk.

“Hur kan folk klaga på FRA-lagen och sen vara ok med att regga sig på det ena sociala nätverket efter det andra där ens personuppgifter används för riktad marknadsföring? Gör inte Google ett intrång i ditt privatliv på samma sätt som FRA-lagen när de tittar på dina surfvanor och annan personlig statistik?” Den kommentaren kom … Read more

Mindpark #041: Blocket tar över, eller “Liten tuva stjälper ofta stort lass”

Ovanstående ordspråk är lätt att tillämpa på den webbtjänst som på några år dränerade tidningarnas inkomster för privatannonser. Visst, vi har kvar Lokus och andra liknande annonsutrymmen i våra tidningar och på webben, men det mesta går i dag via Blocket.se. Det kunde dock ha sett annorlunda ut om inte det stora slagskeppet Svenska morgontidningar … Read more

Mindpark #040: Egen domän är guld värd

I februari 2005 registrerade jag min första .se domän – det var sajten Fashionista.se som skulle se dagens ljus. Ett ganska bra domännamn tyckte jag blygsamt själv, och tycker fortfarande. Det var då lite drygt två år sedan den svenska toppdomänen .se släpptes fri för registrering. Innan dess var .se endast tillåtet att använda för … Read more

Mindpark #39: You are Poked!

För några år sedan var det ett ord utan kopplingar till digitalt uppmärksamhetssökande. I dag har det blivit en självklarhet i vårt nätverkssamhälle bestående av ettor och nollor. Jag talar om fyra bokstäver. “Poke”. Jag vet inte om jag är den enda som drar lätta paralleller till mellanstadiet & den tid då killarna drog tjejerna … Read more

Sociala medier – exkluderande eller inte?

I veckan spelade jag och vår eminentet sändningsproducent Mikael Landelius in en trailer för vårt tv-program, som nu har fått namnet 30 minuter. Eftersom varken studio, grafik eller jinglar är färdiga så gjorde vi en väldigt enkel trailer, ni får gärna kolla in den: Som ni ser så har jag valt att fokusera på sociala … Read more

Mindpark #38: Thorbjörn Larsson – en legend avslutar sin karriär

I dag avslutas en epok i svensk mediehistoria: fredagen den 30 oktober slutar Thorbjörn Larsson på DN och går åtminstone delvis i pension. Thorbjörn Larsson är mannen som räddade Aftonbladet, mellanlandade på TV4, räddade Expressen och halvlyckades på Dagens Nyheter. Ingen makthavare i mediebranschen har de senaste decennierna som Thorbjörn Larsson påverkat och fostrat en … Read more

Mindpark #037: När Gudrun förstörde Internet

Dagens mediala samhälle kräver att Internet alltid ska finnas. Men hur bra fungerar det egentligen om det blir lite sämre väder ute? Måste vi ändra sättet vi arbetar och tänker för att garantera att Internet verkligen finns när det behövs som mest? Jag tror det, men för att förklara varför måste jag ge en ganska … Read more

Mindpark #036: 24 Hour Business Camp

I oktober 2008 skrev jag ett inlägg på min blogg som handlade om att det skulle vara kul att träffas ett tiotal personer under en helg och lanserade varsin affärsidé på 24 timmar. Just då var det en rolig men oslipad idé. Det var framför allt en fråga till mina bloggläsare: “Vad tycker ni om … Read more

Mindpark #035: När alla vet allt litar ingen på någon

Internet gör att alla i princip kan bli specialister på allt. Möjligheterna att informera sig är nästan obegränsade. Det är naturligtvis bra. Men som alltid har myntet även en baksida. Kraven på de enskilda individerna ökar. Det duger inte att lyssna på experter längre, man förväntas ha egen kunskap och egna åsikter – om allt. … Read more

Gästblogg: Godbitar från Alan Webber

Vi publicerade tidigare en intervju med Alan Webber och här är en uppföljning från det seminarium som hölls i anslutning till hans sverige-besök. Stort tack till utmärkta rapportören på plats: Jonas Hombert, VD i Jaycut. I förra veckan hade jag förmånen att få delta i ett seminarie med Alan Webber (Tack Jan de Man Lapidoth!), … Read more

Mindpark #034: The Patriot Act, källskyddet och en debatt utan slut

Den 26:e oktober 2001 antar den amerikanska kongressen den lag, The Patriot Act, som snabbt leder till rättsliga reformer också i resten av världen där medborgarnas personliga integritet växlas in mot säkerhet till en osäker kurs. Den internationella integritetsdebatten tar inte riktigt fart förrän några år senare, och de flesta organisationer som arbetar för medborgarrättsliga … Read more

Mindpark #033: Bloggen gör alla till publicister

Dagen efter julafton 2007 och min mamma packar upp sin julklapp, en Sony Ericsson K810i. När hon tar sin första bild frågar telefonen henne om hon vill publicera den på sin blogg. En knapptryckning senare är den ute på internet, och det var uppenbart att ytterligare en pusselbit föll på plats. Ändå var Agda sent … Read more

Mindpark #032: Varför Geek Girl Meetup är snöbollen som föregår lavinen

Det är lite som det brukar vara. Du peppar, pratar, förbereder dig och sedan står du där vid registreringen på den där konferensen som du har sett fram emot en hel månad. Förbi dig går fullversioner av de där små Twitterprofilbilderna och du har fullt upp med att minnas vad de egentligen heter. Framför ögonen … Read more

När är det dags att satsa lokalt på sociala medier?

Ja, jag är frälst. Omvänd. Junkie, till och med. Twitter– och facebook-knarket rinner i mina ådror. Att jag sen råkar vara journalist och nånstans ser att oj, det här kommer nog att påverka mitt sätt att jobba gör att ja, jag brinner. Så nu ska jag göra ett tv-program och håller envist fast vid att … Read more

Mindpark #031: När Apple förändrade sättet att se på musik

Efter att Apple hade köpt upp programmet SoundJam MP och döpt om det till iTunes i början på 2001 så hade de börjat förbereda sig på sin första MP3-spelare. Det var på ett “invitation only”-evenemang, den 23 oktober 2001, alltså idag exakt 8 år sedan, som Apple släppte den första generationens iPod. Det var genom Apples … Read more

Mindpark #030: Aftonbladet Tycktill och domen mot Kalle Jungkvist

Problemen började egentligen redan före årskiftet. Sedan sensommaren -99 hade vi rullat igång en funktion på aftonbladet.se som kallades för Tyck Till. Den blev snabbt det ett av de största debattforumen på nätet här hemma och trycket var ibland massivt. Under melodifestivalen första året var redaktionen lyriska över att servern (WebX från Webcrossing) faktiskt pallade … Read more

Mindpark #029: Stockholm City och 5 000 SMS

Den 21 oktober 2002 delades gratistidningen Stockholm City ut för första gången. Som första tidning i Sverige integrerade man mobila tjänster, i detta fall sms-tjänster, som en naturlig del i läsardialogen. Man började med fyra sms-tjänster; omröstning, insändare, tävling och korsord. Samtliga dessa var premiumsms-tjänster (MO), dvs det kostade 3 kronor per skickat sms. Ur … Read more

Mindpark #028: Twitter, Bombay och Breaking News

Kvällen den 26 november 2008 öppnar två terrorister eld på tågstationen Chhatrapati Shivaji Terminus i Bombay och dödar över 50 personer. Samtidigt inleds över tio koordinerade terrorattacker i hela Bombay med bombattackerna mot lyxhotellen Taj Mahal och Oberoi i centrum. Hade attackerna skett någon annanstans hade det här kunnat vara en världshändelse som vi följde … Read more

Mindpark #027: Varumärket Obama

Framåt småtimmarna den 3 Nov 2008 stod det klart att Barack Hussein Obama skulle bli USA:s 44:e President. Internet Key To Obama Victories, Barack Obamas Internet Campaign Magic Revealed: The Machinery of Hope och How Obamas Internet Campaign Changed Politics är några av rubrikerna från 08 som beskriver hur hjärtat i kampanjen låg hos nätet … Read more

Mindpark #026: När DAB förändrade Sveriges Radio

Den 22 december 2005 lämnades Skr 2005/06:66 (Digital distribution av ljudradio), till Riksdagen. Det var ett svar på en rapport som skrivits av Digitalradiokommittén, en parlamentariskt tillsatt kommitté. I sammanfattningen av regeringens skrivelse kan man läsa: En rad olika tekniska lösningar finns eller håller på att utvecklas för digital distribution av ljudradio. När det gäller DAB-tekniken är fördelarna för … Read more

Mindpark #025: Dell Hell, konsumenten och den oinskränkta bloggmakten

Om jag skriver Dell och du svarar Hell så pratar vi förmodligen samma språk. Företaget och strafforten är för många synonyma med varandra, även för dem som aldrig haft en Dell i närheten av sitt skrivbord. Det som “drabbade” den stora datortillverkaren juni 2005 – ett par för dem “opassande ord” på en rätt betydande … Read more

Mindpark #024: När kvällstidningarna slutade sälja journalistik

Den 20 april 2007 stod inte bara kvällstidning och en bilaga i hyllan. Bredvid en braskande rubrik och en Sommartorpet-programledare på tv-bilagan stod en betydligt stiligare karl: Bond. James Bond. Upplagorna pekade i ledsam riktning och lönsamheten hölls under armarna av ständigt höjda lösnummerpriser och en aggressiv bilagestrategi. Nu kom Agent 007  till Svedala för … Read more

Mindpark #023: Drömmen om den gränslösa e-handeln

2007 hoppade jag på ett projekt där vi skulle sälja “märkeskläder på nätet”. Det förvånade mig hur många personer – 30 år och uppåt – som reflexmässigt droppade kommentaren ”Ah, Boo.com!”. Jag kommer ihåg hur jag tänkte ”Men kom igen… Tiderna förändras!” 2007 investerade jag i boken “Boo.com” av Gunnar Lindstedt – för att finna … Read more