bloggar

#brasak Sanningen bakom en kvällstidningsrubrik

Jonas Karlsson, SVT-medarbetare och en av bloggarna bakom Vinterstudion har blivit illa åtgången av Aftonbladet. Men istället för att knyta handen i fickan gör han det enda raka, kör på transparensspåret: Nåväl, här kommer Aftonbladets Kristofer Bergströms och min konversation i oredigerat format: via Sanningen bakom en kvällstidningsrubrik :: Vinterstudiobloggen. Läs hans inlägg först. Läs … Read more

Mindpark #025: Dell Hell, konsumenten och den oinskränkta bloggmakten

Om jag skriver Dell och du svarar Hell så pratar vi förmodligen samma språk. Företaget och strafforten är för många synonyma med varandra, även för dem som aldrig haft en Dell i närheten av sitt skrivbord. Det som “drabbade” den stora datortillverkaren juni 2005 – ett par för dem “opassande ord” på en rätt betydande … Read more

Mindpark #007: … och så kom Twingly

När Martin Källström frågade mig i en mailkonversation under oktober 2006 om vad jag trodde om en tjänst där tidningar länkar tillbaka till blogginlägg från deras artiklar, var jag försiktigt positiv. Nästan negativ. Ibland är det tur att han inte lyssnar på mina åsikter (jag hann dessutom bli anställd under den här tiden, så tur … Read more

Mindpark #006: När chefredaktörerna började blogga

Plötsligt hände det! Det var som om taket fallit ner, det var som om hela världen drog efter andan. Rolf van den Brink började blogga. Visserligen hade man på Dagens Media haft bloggen “Köksveckan” som var ett sorts “bakom-scenen-blogg” men det som den gode chefredaktören var mest känd för var sin aversion mot bloggare. Jag … Read more

Sociala medier bevakar valet i Teheran – Web 2.0 som fjärde statsmakt

“Ahmadinejad och de mullor som håller honom bakom ryggen sätter nu in traditionella metoder för att krossa allt motstånd mot vad som idag helt uppenbart är en illegitim regim” – Det progressiva USA. “Mahmoud Ahmadinejad är kanske en buse av format, men man måste också fråga sig vem som tjänar på att han idiotförklaras?” – … Read more

Hälften av internetanvändarna i USA läser bloggar

Enligt eMarketer läser hälften av internetanvändarna i USA bloggar minst en gång i månaden. Det motsvarar 96,6 miljoner läsare. 2013 kommer antalet bloggläsare vara 128,2 miljoner eller 58 procent av samtliga internetanvändare. I USA finns idag ca 28 miljoner bloggare som uppdaterar sin blogg åtminstone en gång i månaden. Det betyder att 14 procent av … Read more

Bloggar skapar objektiva nyheter – svart och vitt blir grått

Igår pratade Jan Guillou på SVT2 och Babel om hur bloggar tar över från den kvalitativa journalistiken (ni hittar debatten ungefär 13 min in i filmen). Han kallade gammelmedia för “riktiga medier” och bloggar var bara ett okvalitativt tyckande i hans ögon. Herr Guillou fortsätter med att säga att bloggar inte är riktiga nyheter och … Read more

Psykografi – Nyckeln till sociala nätverk

Är sociala medier för alla? Jag ska våga mig på något modigt och svara ja på den frågan, men inte utan motivering. Att skapa en social profil och få den att gå ihop med företagets produkter, tjänster och kärnvärden är definitivt mer eller mindre svårt beroende på vilken marknad företaget arbetar på. Det är naturligtvis … Read more

Oscarsgalan 2.0 och 1 av 5 i betyg till Nils Petter Sundgren.

Jag är ett sånt där riktigt filmfreak så det är väl inte så konstigt att jag ställer årets oscarsgala i relation till nya och sociala medier i dagens postning. Oscarsgalan har definitivt gått och blivit digital social så 2.0 ändelsen på slutet är väl förtjänad. Grattis Oscar! Här kommer lite exempel på hur Oscarsgalan 2009 … Read more

WordPress populärast på de största bloggarna

Pingdom har undersökt vilka bloggplattformar som används av de största bloggarna. Genom att gå igenom Technoratis lista på de 100 mest populära bloggarna (nu borta, här är en annan variant) och se vilka verktyg som de använder. WordPress och Six Apart (Movable Type och Typepad) dominerar och svarar tillsammans för 60 av de 100 största bloggarna. … Read more

Svenska börsbolag flitigast i Norden på företagsbloggar

Mailet kommer från Hans Kullin a.k.a Media Culpa. Tack för det Hans! Undersökningen han syftar på är gjord av Burson-Masteller och visar alltså att svenska börsbolag är betydligt bättre på att använda bloggar i sin onlinekommunikation än företag i övriga Norden. Sammanlagt undersöktes 132 bolag. Här kommer lite statistik (hoppas inte Erik känner att jag … Read more

Etik och sociala medier

2006 blev L.A Times journalisten Michael Hiltzik avstängd för att ha publicerat poster och kommentarer  under annat namn. Hur passar etik in på bloggar och andra sociala medier? Är det egentligen ok för offentliga personligheter/organisationer att spökskriva bloggar eller konstruera fantomidentiteter inom sociala medier? Sociala medier är ju transparenta mediekanaler där identitet och personlig dialog står … Read more

Sandra puffar… 20080617

* Jag läser att Röda korset använder sig av webb 2.0-tjänster för att nå ut med information till den oväderdrabbade allmänheten i den amerikanska mellanvästern. De lägger bland annat upp filmer på YouTube, använder sig av en WordPress-sajt för att lägga ut senaste nytt och skickar alla bilder från de drabbade områdena till Flickr. Det … Read more

Rekordsiffror för bloggar i UK

Hitwise har tittat på trafiken till bloggar i Storbritannien, som återigen nådde en ny toppnotering under förra veckan. Enligt Hitwise stod bloggarna för 1,19 procent av all trafik i Storbritannien under vecka 23-08. Tittar vi sedan på månadssiffrorna i diagrammet nedan ser vi att marknadsandelen för bloggarna har ökat stadigt under de senaste tre åren. … Read more

Bloggosfären fortsätter att växa

Bloggosfären kommer att fortsätta växa. Det visar en prognos från eMarketer som tittar på bloggandet och läsning av bloggar. 2012 kommer det att finnas 145 miljoner bloggläsare i USA (läser minst en blogg åtminstone en gång i månaden). Det motsvarar två tredjedelar (67 procent) av internetpopulationen. I år förväntas sifforna landa på 105 miljoner bloggläsare, … Read more