sociala nätverk

Oförändrat i toppen när de största sociala nätverken rankas i USA

MySpace.com toppar fortfarande rankingen av de största sociala nätverken i USA, enligt siffror från Nielsen Online. Med över 60 miljoner besökare under december 2007 är de nästan tre gånger så stora som tvåan Facebook med 22,6 miljoner besökare. Facebook har dock ökat mer (72 procent) än MySpace (9 procent) om vi tittar ett år bakåt. … Read more

Framtidens sociala nätverk

I december 2007 tittade OMMA (online magazine of media, marketing and advertising) i kristallkulan och spådde utvecklingen för social networking och framtidens web 2.0. Framtiden innehåller mer av allt. Internet har på många sätt blivit en ny digital kontinent, en landmassa med ett ständigt ökande befolkningsantal där den nya digitala infrastrukturen med sina kommunikationsvägar för … Read more

Sociala nyhetskällor

Mediapost förutspår att en nyhetsportal baserad på användargenererat material kommer att vara online och växa till världens största nyhetskälla 2008. I USA har redan sociala forum växt till bland de mest besökta källorna för nyheter. Ser man till det pågående pressidentvalet säger 28% av de amerikanska respondenterna att de håller sig uppdaterade med information från … Read more

Web ´n Walk – Sociala nätverk till mobilen del 2

Den 7 jan skrev jag ett inlägg som handlade om hur sociala nätverk till mobilen är ett kort och rimligt steg inför framtiden i och med web 2.0:s utveckling till att gälla även andra medium och kanaler. Vodafone/Myspace.com har redan ingått i ett samarbete, Bebo har tillsammans med telefonoperatören Orange gjort samma sak och dessutom … Read more

Viral Marknadsföring – En växande trend

Web 2.o och den rådande trenden inom sociala nätverk och bloggande gör att den uppkopplade konsumenten har alla möjligheter i världen att skapa sitt eget material för publicering på Internet. En undersökning gjord av Deloittes visar på att nästan hälften (45%) av Amerikas befolkning frekvent skapar användargenererat material på Internet. De sociala nätverken är en … Read more

Sociala nätverk i mobilen

Det kommer nog inte som en chock för någon att mobilen och datorn är de mest använda tekniska prylarna bland dagens tonåringar. Enligt en undersökning gjord av Pew hade i december 2006, 6 av tio mobiltelefon och tre fjärdedelar tillgång till dator. Med utgångspunkt i 2007 års Facebookfeber är det ett naturligt steg att göra … Read more

Kidsens bloggande ökar. Liksom deras användande av sociala nätverk. Och de skapar allt mer innehåll själva.

Hur använder kidsen internet? Den senaste rapporten Teens and Social Media från Pew/Internet ger en hel del ledtrådar om hur tonåringar i USA använder internet. Rapporten fokuserar framförallt på användargenererat innehåll och användning av sociala nätverk. Användargenererat material fortsätter att växa bland tonåringarna. Nästan två tredjedelar, 64 procent, av tonåringarna (12-17 år) online skapar någon … Read more

Annonseringen i sociala nätverk kommer mer än tredubblas på fyra år

Socialt nätverkande är en aktivitet som 37 procent av de vuxna internetanvändarna i Usa ägnar sig åt varje månad. Bland tonåringar är motsvarande siffra hela 70 procent. Och siffrorna fortsätter att växa. eMarketer förutspår att 2011, kommer hälften av den vuxna internetpubliken och 84 procent av tonåringarna online ägna sig åt socialt nätverkande. Med denna … Read more

De största sociala nätverken och bloggsajterna

MySpace.com toppar rankingen över de största sociala nätverken i USA, med mer än 58,8 miljoner unika besökare under oktober. Nielsen Online har sammanställt de största sociala nätverken och bloggsajterna i USA. Facebook är tvåa med 19,5 miljoner besökare, en ökning med 125 procent jämfört med oktober 2006. MySpace besökarantal ökade med 19 procent under samma … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Förpackad interaktivitet – Framtidens nyhetsförmedling

Widgets är nischade dataprogram som tillför utomstående information till sociala forum på Internet, alltså din privata blogg, hemsida, MySpace eller Facebook sida. Exempel är FEEDJIT, ett program som gör att man kan se trafikinformation till och från sin blogg eller hemsida i realtid, var besökaren befinner sig i världen och vad de väljer att besöka … Read more

Sociala nätverken större än webbmejl

I oktober var trafiken till de sociala nätverken för första gången större än till de webbaserade mejltjänsterna. I alla fall i Storbritannien. Siffror från Hitwise visar att 5,2 procent av alla besök i UK hamnar i kategorin “Sociala nätverk”, där bl a Facebook, Bebo och MySpace ingår. Det ska jämföras med knappt 5 procent för … Read more

Två är vanligast i sök, var tionde annonsdollar går till internet plus lite andra siffror

Att använda två ord är det vanligaste för internetanvändare när man söker på sökmotorer, enligt Clickz. Nästan var tredje sökning innehåller två ord och 27 procent innehåller tre ord. Endast 15 procent av sökningarna innehåller ett enstaka ord. Medieinvesteringarna i USA uppgick i augusti till 6,3 miljarder dollar enligt Marketingcharts. TV är fortfarande störst och … Read more

Tidningarnas kamp online, stats om sociala nätverken och en cool lur

En ny rapport från eMarketer visar att tidningar och tidskrifter i USA kommer att öka sin annonsering online, som ett led av den ökade konkurrensen från bland annat sajter som AutoTrader, Craigslist och Monster. I år kommer de att lägga 540 miljoner USD, vilket är är 29 procent mer än förra året. De förutspår också … Read more

Facebook femma, sociala nätverkare kartlagda och helg med Leopard

Microsoft har köpt 1,6 procent av Facebook för 240 miljoner dollar. Räknar vi om detta till 100 procent får vi ett totalt värdet på 15 miljarder dollar (nästan 100 miljarder kronor). Enligt TechCrunch gör det Facebook till det femte högst värderade internetbolaget. Martin Jönsson på SVD berättar idag om att fler investerare är på väg … Read more

Sök leder till besök (även i butik), väder i mobilen, besökarnas tid hos sociala nätverk och nya gamla medier.

Marketing Charts skriver om Sociala nätverkens användning i Storbritannien, där användningen är högst i Europa. De tittar bland annat på hur mycket tid användarna lägger på de sociala nätverken. Tips för nybörjare inom mobilannonsering presenteras i en artikel från ClickZ. The Weather Channel kommer denna vecka att börja leverera prognoser i videoformat till mobiler, enligt … Read more