sociala nätverk

Var femte mobilanvändare kommer att använda mobila sociala nätverk om 4 år

eMarketer förutspår att över 800 miljoner människor kommer att delta i ett socialt nätverk via sin mobil år 2012.  Det ska jämföras med förra årets antal: 82 miljoner. I år räknar eMarketer med att publiken för de sociala nätverken via mobilen kommer att uppgå till 147 miljoner användare. Det motsvarar 4,3 procent av alla mobiltelefonanvändare. … Read more

MySpace fortfarande ohotade i USA

Även om Facebook växer kraftigt (och nu är störst internationellt) så fortsätter MySpace att dominera marknaden för sociala nätverken i USA. I maj 2008 hade MySpace nästan 74 miljoner unika besökare i USA, enligt comScore. Det är mer än dubbelt så många som Facebook på 35,6 miljoner. Dock fortsätter Facebook att växa och har på … Read more

Om fyra år kommer nästan en miljard använda mobila sociala nätverk

Inom fyra år kommer antalet användare av mobila social nätverka nästan fördubblas, enligt In-Stat. I år beräknas antalet användare till 525 miljoner i hela världen. 2012 kommer denna siffra vara uppe i nästan en miljard; 975 miljoner användare. Det är en ökning med 85 procent på bara fyra år. Att användningen av sociala nätverk via … Read more

Social utopi och web 2.0 – Digitala trender

Idag kommer Elin Haraldsson från PR byrån Attraction på besök. Vi ska prata lite web 2.0, vilka trender som finns på nätet och lite kort om hur framtiden kan se ut. Till förmån för det har jag skrivit ihop lite kring ämnet. Här kommer alltså lite kortfattad information om hur nätet ser ut idag, vilka … Read more

Kontextuell reklam på nischade nätverk: Ett digitalt Klondike för annonsörer

Stora sociala nätverk a la MySpace och Facebook, har problem med att kapitalisera på sina användare. Trots spådomar om att tjänsterna skulle innebära ett slags digitalt Klondike för annonsörer har alltså inokmsterna mer eller mindre uteblivit. Detta trots ökade trafiksiffror för tjänsterna: MySpace har haft en årlig och genomsnittlig trafiktillväxt med 513% sedan 2005. Under … Read more

Facebook störst i mobilen i UK

I förra veckan skrev jag om att allt fler använder sociala nätverk via mobilen. Det var siffror från Nielsen Mobile som visade antalet användare i bland annat USA och de stora länderna i Europa. Storbritannien visade sig ligga i topp med högst andel mobilanvändare som använder sociala nätverk via mobilen. Nielsen Mobile har nu publicerat … Read more

Allt fler använder sociala nätverk via mobilen

Daniel har tidigare skrivit om Sociala nätverk i mobilen och Web´n Walk (sociala nätverkstrenden i mobilen). Nu visar en undersökning från Nielsen Mobile att antalet användare av sociala nätverk via mobilen ökar. I USA använder mer än 4 miljoner sociala nätverk via mobilen varje månad. Det motsvarar 1,6 procent av alla mobilanvändare i USA. I … Read more

MySpace störst och fortsätter att växa

Marketing Charts rapporterar om de senaste besökssiffrorna från Nielsen Online (unika besökare) för de tio största sociala nätverken i USA gällande mars 2008. MySpace toppar och ökade sin trafik med 8 procent under mars i år jämfört med mars 2007. Den totala publiken på MySpace i USA uppgick till 60,4 miljoner unika besökare under mars … Read more

Digital marknadsföring – Skippa rosorna och gå direkt på frieriet.

I skrivandets stund befinner jag mig på Citygate Forum i STH. Klockan är 17:15, den sista föreläsningen har varit och och det börjar bli dags att ta död på de överarbetade hjärncellerna i baren. Men innan de slutar ställer konferencieren en fråga: Mitt svar är att satsa på att driva trafik genom social nätverksoptimering i … Read more

LinkedIn ökar mest – AOL och Windows Live Spaces tappar

Enligt Nielsen (via MarketingCharts) ökade LinkedIn mest av de största sociala nätverkssajterna i USA, från februari förra året till februari i år. Från knappt 2 miljoner unika besökare till 7,4 miljoner, en ökning med 271 procent. Det placerar LinkedIn på en femte plats på listan över de största nätverksajterna i USA, inte långt från Windows … Read more

Web 2.0 – first I was blind but now I can see

“It’s no longer enough for marketers to advertise only a slogan or warm fuzzy feeling. Top line sales growth and bottom line increases are where it’s at in today’s highly competitive no growth market. Marketers need to better understand the changing dynamics of the consumer media market and develop new marketing plans that integrate new … Read more

950 miljoner användare av sociala nätverk via mobila enheter inom fyra år

Pyramid Research har tittat på hur antalet globala användare av sociala nätverk via mobila enheter kommer att utvecklas fram till 2012. Prognosen (pdf) pekar på att 2008 blir ett år av utveckling och utbyggnad. 2009 och 2010 kommer poulariteten för de sociala nätverken via mobilen att öka markant. 2009 förutspås 300 miljoner användare, vilket motsvarar … Read more

Den digitala nyckelknippan

De sociala nätverken spås vara överallt på Internet inom en fem/tio års period och ett stående integrerat komplement till internets övriga siter. Tjänster och siter på Internet kommer att kännas otillräckliga om besökarens sociala nätverk inte är integrerat och en naturlig del av sidan och systemet. Vi behöver känna oss som om hemma med en … Read more

Bloggning och sociala nätverk bra för ditt sociala liv

Ett litet inlägg medan jag förbereder min nästa post bara:) Enligt en studie gjord av Swinburne University of Technology i Melbourne kan bloggning och social networking hjälpa människor att känna sig mer tillfreds med sin sociala tillvaro. Aktiva bloggare och sociala nätverkare känner att de har bättre socialt stöd. Om detta är direkt relaterat till … Read more

Personal Branding – Framtidens livsporträtt

Genom bloggar, sociala nätverk och filmer på Youtube bjuds vi ständigt in i andra människors världar för en hastig visit. Internet är ett enda stort digitalt Big Brother hus med den skillnaden att alla kan komma och gå som de vill. Den digitala revolutionen och web 2.0 har förvandlat internet till en offentlig och digital … Read more

Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv

Användarna flyr Facebook. I dec 2007 hade siten 8,9 miljoner användare i Storbritannien. Jan 2008 hade siffran sjunkit tilll 8,5 miljoner. Men det är inte bara Facebook som lider av sjunkande besökssiffror, även MySpace upplever minskande användarstatistik. En ökad oro över den mängd personlig information som ges ut på internet och att arbetsgivare och företag … Read more

Web 2.0 – Connecting people

Förra veckan skrev jag en blogg som hette det digitala samhället. Den handlade om hur sociala nätverk är en förlängning av våra mest grundläggande behov på nätet. Min chef läste bloggen och ställde en fråga: “Vilket behov skulle kunna kommer efter självförverkligande i Maslows behovstrappa? Tänk på det tills vi ses på måndag.” Oj! Mitt … Read more

Det digitala samhället

Människan är ett flockdjur i behov av kontakt och närhet med andra människor. Web 2.0 är ett verktyg som erbjuder människan social tillhörighet på ett internationellt plan. Människans basala behov är de samma som de alltid har varit, det är förutsättningarna som har ändrats. Web 2.0 har med sina sociala nätverk tagit vara på dessa … Read more

Utomhusreklam har fått en ansiktslyftning

Web Tv växer på Internet. 43% av den amerikanska online populationen har sett sina favoritprogram online. 12 månader tidigare låg samma trend på 25%. Det som började med UGV på YouTube och andra streamade siter har idag tagit sina första steg mot att bli en norm snarare än ett undantag. I takt med att nya … Read more

B2B börjar bli sociala

Trenden för för 2008 är tydlig. Sociala nätverk och öppna forum där människor träffas och disskuterar allt från världspolitik till den senaste flörten går hand i hand med bloggar om allt från presidentvalet i USA till allt annat mellan himmel och jord. Allt har blivit ett samtalsämne gott nog att publicera, antingen i text, video … Read more

Social Shopping

70% av 1 200 respondenter säger att kommentarer och recensioner från andra konsumenter är extremt eller mycket viktiga. 62% säger att det näst viktigaste är en lista där andra konsumenter rangordnar produkter. Av alla respondenterna som deltog i undersökningen från E-tailing group och Power review, identifierades 65% som “social researchers” – alltså människor som aktivt … Read more

Pssst, har du hört om web 2.0?

Hela 90% litar på den information de får från sina vänner och bekanta över sociala nätverk. 36 % litar väldigt starkt på sociala nätverk som informationsforum. För att påvisa lite kontraster är det bara 4 procent som litar väldigt starkt på information från återförsäljare, annonsörer, bloggar eller andra typer av användargenererade forum. Inte heller nyhetscommunities … Read more

Riktad reklam och användargenererade nyheter

40% av av mediecheferna i Europa tror att deras medieinnehåll kommer att vara användargenererat inom 3 år. Detta enligt en undersökning av Polopoly. Teorin hänger ihop med utvecklingen kring web 2.0 och sociala nätverk och tjänster. I förlängningen innebär detta en viktminskning av stora tidningsredaktioner eftersom de i framtiden istället kommer att kompletteras av användargenererat … Read more