before2012

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Bannerannonsen är inte heller död – men den måste också utvecklas

Hooi Chong Ooi från Malaysia ska berätta för oss hur vi ska dra in annonspengar på våra sajter. Otroligt viktigt och intressant. Och det är möjligt att han har järnkoll på det. Men engelskan är för dålig och presentationen totalt värdelös. Tragiskt att ett av konferensens viktigaste ämne förloras på det här viset. Och allvarligt … Read more

Papperstidningens död – mediehusets framtid?

(Detta inlägg är en del av Bloggpanelen på aftonbladet.se om framtidens media och journalism) ”Är glaset halvtomt eller halvfullt?” är en klassisk fråga som ska belysa att man kan se saker och ting ur många olika perspektiv. Den traditionella tidningsbranchen befinner sig just nu i en identitetskris som gör att man riskerar att tappa perspektivet. … Read more

Free breaking news alerts

(is an excellent way to foster loyal users) Det är det enda ni egentligen behöver lägga på minnet från dragningen om ”The possibilities of mobile communication”. Den framfördes av Atsushi Sato, Deputy Manager, The Asahi Shimbun, Digital Media Division, Japan. Han sa mycket annat klokt, dock på väldigt dålig engelska. Återkommer när hans preso ligger … Read more

Kartor regerar – en självklar utveckling av berättandet

Ian Davies ger oss en bra preso (och med massor av brittisk humor) om hur man kan använda kartor för att sockra materialet. Kartor kan kopplas till nyheter/stories på ett antal nivåer. Med ökande svårighetsgrad och givetvis även ökande nytta gör han följande oerhört enkla indelning: Story location Single story – multiple locations Multiple locations … Read more

Dag 11: stand up och medborgarjournalistik

“Det är otroligt att allt som händer i världen varje dag precis får plats i tidningen.” – Jerry Seinfeld Tiden då dagstidningarna kontrollerade produktionsverktygen är förbi. Idag erbjuder demokratiseringen av produktionsverktygen med internet i spetsen, att vem som helst kan sprida och debattera sin åsikter på nätet genom bloggar. Tidningarna konkurrerar med massans kunskap. Nyheter … Read more

Sydafrika rockar

I sydafrika finns det en tidning som heter Mail & Guardian och deras sajt är inte så het. Den ska tydligen snart göras om. Het är däremot en av deras chefer: Matthew Buckland. Hans presentation fokuserade runt begreppet media 2.0 på ett sunt sätt. Istället för att bara konstatera att det händer saker där ute … Read more

Hr.Prof.Dr.Jo Groebel – From Consumer to Prosumer, och ett jaha

Dagen startade med en tysk professor, och sällan har så många öppna dörrar sparkats in på så kort tid. Dessutom med ett ganska taffligt framförande. Men jag tror att för många här i lokalen var det sanningar som inte kan sägas nog många gånger. Användarnas beteende förändras radikalt i dagens mediesamhälle. Hade tänkt att jag … Read more

Trådlöst nätverk – nä, varför det?

Så var det dags för stor konferens igen, tidningskonferens. Beyond the printed word är en av årets stora internationella familjefester för den här branschen. Det är här man samlar de från gamla medier som är intresserade av nya medier. Det är hit branschen åker för att lära sig mer om ”Connecting with the Digital Consumer” … Read more

Hoppsan

Man ska ju inte slå på sin egen trumma – men mitt i seriösa diskussioner på Kastrup på väg till Dublin – inser jag att Mikael Pawlo har skrivit en text som känns: ”Joakim Jardenberg är höstens internetrebell” Japp, jag blev glad. Och glad blev jag idag också när jag ser att Beta Alfa plockar … Read more

Dag 10: Gårdagens skämt är dagens verklighet

1978 visade Saturday Night Live en sketch om en butik som bara säljer tejp. Poängen var att ägarna inte förstod varför det inte kom några kunder när de hade så mycket tejp att där rimligtvis måste finnas något för alla! Det var 1978. 2004 öppnade butiken Rice to Riches på Manhattan som bara säljer rispudding … Read more

Internet större än TV

Internetannonseringen omsatte under det tredje kvartalet mer pengar än TV-annonseringen, enligt IRM:s senaste rapport. Av de totala medieinvesteringarna på 6,6 miljarder svarade internet för 13,9 procent, något högre än TV:s andel på 13,8 procent. Ackumulerat för hela året är dock TV betydligt större. Storstadspressen ökar med nästan 7 procent, jämfört med med samma period i … Read more

Dagens: En blogg är född, rubbet går som tåget och felvänd Tivoli

Idag blev jag lycklig. Visst är det stort att HD avsätter resurser för en heltidsbloggare, och jag tycker det ska bli spännande att följa Peters öden och äventyr på Helsingborgs gator. Men man har redan tidigare haft deltidsbloggare, där ffa Möller tagit plats med sina Landskronaspaningar så det är ingen sensation. Så det som gjorde … Read more

Dag 9: Vilse i New York – Varför huvudet är viktigt.

New York City är USA:s folkrikaste stad med sina 8 143 197 innevånare. Världsmetropolen består av fem countyn: Manhattan, Brooklyn, Queens, The Bronx och Staten Island. The Big Apple har fått uppleva mycket. 1933 klättrade King Kong för första gången upp på Empire State Building, Frank Sinatra och Liza Minelli gjorde staden odödlig i låten … Read more

Fyra av fem i USA är online och användandet ökar utanför hemmet och arbetsplatsen

Fyra av fem vuxna i USA använder internet, enligt senaste mätningen från HarrisInteractive. Andelen online fortsätter att öka i en stabil takt och antalet användare är nu uppe i 178 miljoner personer. Tiden online ökar också. I genomsnitt handlar det om 11 timmar i veckan, upp från 9 timmar förra året och 8 timmar i … Read more

Dagens: Möte med chiefen och SAS suger som vanligt

Idag blir det kort. Även om SAS återigen lyckades bli över en timme försenade så räcker inte tiden till. Eller, är det kanske tvärtom. Vet inte – men jag vet att jag hatar SAS, passionerat. Förmiddagen gick till bra möte med min styrelseordförande. Bennie Ohlsson från Gota Media. En riktig klippa. Han har en enorm … Read more

Dag 8: Nationalekonomins gyllene snitt

  “Den långa svansen handlar i stort om överflöd. Ett överflöd av plats på hyllorna, ett överflöd av distribution, ett överflöd av valmöjligheter. Så lustigt att en definition av nationalekonomi enligt Wikipedia då lyder: Nationalekonomi – en vetenskap som studerar hushållning med knappa resurser. “ Chris Anderson   Det gyllene snittet är ett matematiskt förhållande … Read more

Unga vuxna störst på mobila webben.

Den mobila webbens publik är ung och hela två tredjedelar av besökarna är i åldern 18-34 år. M:Metrics och AdMob släppte tidigare i höstas sin första rapport om den mobila webbens profil. Rapporten bygger på mätningar av de drygt 2000 sajter som AdMob levererar till och datan samlades in under kvartal 3 2007. Den totala … Read more

The vanishing newspaper, papperstidningens död – eller?

I veckan var det Daytona Sessions Vol 1 och jag pratade under rubriken ”The vanishing newspaper – Hur ska de gamla mediehusen se till att spela någon som helst roll 2012?” Det har väckt lite uppmärksamhet och en del bloggar refererar dragningen. Daytona sammanställer både presentationen och inspelningen (inklusive avslutande Q&A). Men ändå, jag inser … Read more