prognos

25 miljarder dollar

I sin senaste prognos förutspår eMarketer att onlineannonseringen i USA kommer att uppgå till 24,9 miljarder dollar i år. Det är något lägre än deras prognos i mars som pekade på 25,9 miljarder dollar. Trots den något lägre prognosen är det fortfarande en ökning från 2007 med 15 procent. Och eMarketer tror att annonseringen online … Read more

Nästan 5 miljarder mobilabonnemang om 4 år

I början av veckan konstaterade vi att penetrationen av mobiler globalt ligger runt 50 procent. Det har vuxit snabbt och enligt rapporten “Slicing Up the Mobile Services Revenue Pie” (pdf här) från Portio Research, som innehåller en prognos, kommer mobilmarknaden att fortsätta att växa kraftigt de närmaste åren. Det tog 15 år att nå en … Read more

Bloggosfären fortsätter att växa

Bloggosfären kommer att fortsätta växa. Det visar en prognos från eMarketer som tittar på bloggandet och läsning av bloggar. 2012 kommer det att finnas 145 miljoner bloggläsare i USA (läser minst en blogg åtminstone en gång i månaden). Det motsvarar två tredjedelar (67 procent) av internetpopulationen. I år förväntas sifforna landa på 105 miljoner bloggläsare, … Read more

83 miljoner amerikanare skapar UGC

Antalet skapare av användargenererat material (UGC) beräknas enligt eMarketer att landa på 83 miljoner i USA i år. Det motsvarar 43 procent av internetanvändarna. Fram till 2012 förutspår eMarketer att antalet kommer att växa till 108 miljoner (5 procent) uppdaterad: 50 procent av internetanvändarna. Det är en ökning med 41 procent sedan 2007. De kommande … Read more

Två tredjedelar av hushållen i Europa kommer ha tillgång till internet om 2 år

Antalet datorer och tillgång till internet fortsätter att öka i de europeiska hushållen. Enligt siffror från Eurostat (via SFN blog) kommer andelen hushåll med datorer att öka till 75 procent år 2010. Det är en ökning från 59 procent 2006 och 2003 var motsvarande siffra 49 procent. Om två år kommer ca två tredjedelar (64 … Read more

Allt mer optimistiska prognoser för onlineannonseringen i UK

Sedan början av året har eMarketer skruvat upp prognosen ytterligare för onlineannonseringen i Storbritannien. Den senaste prognosen pekar på att onlineannonseringen i UK i år kommer att omsätta 3,4 miljarder pund. Det är en ökning med 27 procent från 2007. Storbritannien är idag den största onlinemarknaden i Europa och internets andel har redan passerat 10 … Read more

Mobilannonsering: SMS dominerar men sök förväntas öka mest

I rapporten Mobile Advertising: After the Growing Pains har eMarketer tittat på den globala mobilannonsering och försökt sig på att göra en prognos. 2012 kommer annonseringen i mobilen att omsätta 19 miljarder dollar, vilket ska jämföras med 2,7 miljarder 2007 och 4,6 miljarder 2008. Det är mer än en fyrdubbling från 2008 till 2012. Nästan … Read more

950 miljoner användare av sociala nätverk via mobila enheter inom fyra år

Pyramid Research har tittat på hur antalet globala användare av sociala nätverk via mobila enheter kommer att utvecklas fram till 2012. Prognosen (pdf) pekar på att 2008 blir ett år av utveckling och utbyggnad. 2009 och 2010 kommer poulariteten för de sociala nätverken via mobilen att öka markant. 2009 förutspås 300 miljoner användare, vilket motsvarar … Read more

Idag står internet för 7 procent av de globala annonsintäkterna. Om 5 år kommer det att vara drygt en femtedel.

Enligt The Kelsey Group nådde de globala medieinvesteringarna upp till 600 miljarder USD under 2007. De förutspår att den genomsnittliga årliga tillväxten kommer att vara 2,7 procent, vilket betyder att 2012 kommer de globala medieinvesteringarna uppgå till 707 miljarder dollar. Det är en ökning med knappt 18 procent för hela perioden. I princip står internet … Read more

40 miljoner ryssar online

I stora delar av Västeuropa har antalet internetanvändare vuxit kraftigt de senaste åren. Internetpopulationen utgör en stor del av hela befolkningen och tillväxten av internetanvändare börjar nu avta. Men i Östeuropa med betydligt lägre andel användare kommer utvecklingen vara stark de närmaste åren. I slutet av 2008 kommer Ryssland att vara den näst största internetmarknaden … Read more

Online-annonseringen i Europa nästan fördubblas från 2007 till 2012

Online-annonsering nådde 7,7 miljoner euro i Europa (Västeuropa) under 2007, enligt en prognos från Jupiter Research. Och fram till 2012 förutspår de att den kommer att öka till 13,9 miljarder euro, en ökning med 81 procent. Sök är den största kategorin och svarade 2007 för 43 procent av pengarna som spenderades online. Sök är också … Read more

Lokala online-annonseringen ökar

Lokal annonsering online i USA kommer att växa med en genomsnitllig årlig tillväxt (CAGR) på 13 procent, snabbare än onlineannonseringen (12 procent) som helhet, enligt en färsk prognos från Jupiter Research. Den lokala online-annonseringen kommer 2012 att närma sig 9 miljarder dollar i USA. Display- och sökannonsering växer snabbast, med 18 respektive 16 procent under … Read more

Internet snart större än TV i UK

Inom ett par år passerar internet TV, när det gäller medieinvesteringar i Storbritannien. Det förutspår bland annat eMarketer som precis släppt en ny prognos. Enligt deras beräkningar kommer 2010 vara året då internet går om TV. Prognosen pekar på en fortsatt stor tillväxt för onlineannonseringen (23 procent) under 2008. Dock ej lika stor som 2006 … Read more

“Nothing But Net” – JPMorgan förutspår 2008

JPMorgan har släppt en omfattande rapport på 312 sidor med namnet “Nothing But Net“. Rapporten innehåller såklart massor av finanstugg, börskurser och kalkyler för de stora börsnoterade internetföretagen, men också en hel del siffror som borde intressera fler än investerare. Nedan följer några av de godbitar som jag hittade i rapporten: • E-handeln växer i … Read more

Mobila webben växer. Fler användare och mer annonspengar

Inom fem år kommer antalet användare av mobila internet mer än fördubblas i Europa. Det förutspår JupiterResearch i rapporten Mobile Advertising in Europe. Enligt prognosen kommer 129 miljoner att använda mobilt internet minst en gång i månaden 2012, vilket motsvarar 40 procent av den mobila populationen. 2007 var motsvarande siffror 60 miljoner användare (19 procent). … Read more

Annonseringen i sociala nätverk kommer mer än tredubblas på fyra år

Socialt nätverkande är en aktivitet som 37 procent av de vuxna internetanvändarna i Usa ägnar sig åt varje månad. Bland tonåringar är motsvarande siffra hela 70 procent. Och siffrorna fortsätter att växa. eMarketer förutspår att 2011, kommer hälften av den vuxna internetpubliken och 84 procent av tonåringarna online ägna sig åt socialt nätverkande. Med denna … Read more

De globala medieinvesteringarna ökar 6,7 procent nästa år och på nätet med 30 procent

Medieinvesteringarna globalt kommer att nå 475 miljarder USD under nästa år enligt en prognos från ZenithOptimedia som AdAge skriver om. Det är 6,7 procent mer än vad som spenderades under 2007. Det kan tyckas vara en stor ökning. Men med tanke på att nästa år innebär några riktigt stora evenemang (OS, presidentval i USA och … Read more

Mobil-tv: kraftig tillväxt av användare

Den mobila tv-marknaden i Asien, Nordamerika och Europa kommer att vara värd 4,4 miljarder euro om 4 år. Det förutspår Screen Digest i en ny rapport om tv i mobilen. Vidare tror de att prenumerationstjänster kommer att dominera marknaden och generera mer än 90 procent av intäkterna. En kraftig tillväxt av antal prenumeranter; 140 miljoner … Read more

Internet står för tillväxten

Internet svarar för en allt större del av den totala tillväxten i medieinvesteringarna. I eMarketers prognos av medieinvesteringarna i USA förutspås en tillväxt på runt 2-3 procent om året. Men räknar man bort internet så är ökningen för de resterande medierna mycket liten; mellan en halv till en procent årligen. Första halvåret i år står … Read more

Dag 3: Global Postorder med ett alldeles för högt pris.

Varje dag klockan ett när posten kom markerade ett speciellt ögonblick för mig som barn, och jag brukade alltid nyfiket hänga över min mamma när hon öppnade breven som om varje vikt A4 var en hälsning från tomten. Jag var så fruktansvärt avundsjuk för att hon fick något att öppna varje dag. “Jag vill också … Read more

Fem stora i Europa

eMarketer rapporterar hur internetanvändningen i de fem största västeuropeiska länderna (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) utvecklas. I dagsläget är det stora skillnader i andelen internetanvändare på dessa marknader. Storbritannien har nästan en penetration på 60 procent, jämfört med Spanien på 45 procent. Dock så har Spanien den snabbaste tillväxten. Prognosen för 2011 pekar på … Read more