medier

aftonbladet.se en trafikmaskin – men inte för alla…

Den 9 november var vi ett koppel bloggare som deltog i ”bloggpanelen” på aftonbladet.se. Jag satt på konferens i Dublin och hoppades på en hyfsad trafiktillväxt, men inget hände. Trots framskjuten placering på aftonbladet.se-ettan under flera timmar var det marginell trafik. Nu har jag fått rapporter från övriga paneldeltagare, inklusive Björn som låg överst i … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Dagens: Daniel pluggar, Erik är sjuk och Joakim administrerar

Åhh vad jag hatar administration. Och då har jag ändå hälsosamt lite av den varan i lilla Mindpark. Men idag gick det inte att komma undan längre. Vi har precis flyttat över all ekonomihantering från HD till Sydsvenskan och nu gäller det att få rutinerna på plats. Om jag kunde klona mig så vet jag … Read more

Ny reklam till nya medier

Medielandskapet förändras. Nya medier och forum bryter hela tiden ny mark och det sätter stor press och ett utvecklingsfokus på dagens traditionella reklam och annonsbyråer. Enligt en forskarrapport från IBM står reklamindustrin inför en större splittring de kommande fem åren än den har gjort de senaste femtio. Övergången från passiva till aktivt medvetna konsumenter som … Read more

Proffsen flyttar in och amatörerna ut

Sen den 11:e nov går det att följa serien Quarterlife på MySpace. Mer och mer professionellt genererat material flyttar ut på Internet och onlinekanaler (Hulu, NBC, Bebo, funny or die) som streamar kommersiella program direkt på webben blir bara fler och fler. Igår (20:e nov 07) skrev Businessweek hur amatörproduktioner får ge plats åt ett … Read more

Om plus och betaltjänster på nätet

Fick ett mail från Anton som skriver på något om betaltjänster på nätet. Ett ämne jag som bekant brinner för. Eller mot. Eller hur man nu säger… Publicerar det rått här, så kommer det en länk sedan när Anton är klar. On 11/15/07, Anton Johansson <[email protected]> wrote: > Varför tror du Aftonbladet väljer att satsa … Read more

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Papperstidningens död – mediehusets framtid?

(Detta inlägg är en del av Bloggpanelen på aftonbladet.se om framtidens media och journalism) ”Är glaset halvtomt eller halvfullt?” är en klassisk fråga som ska belysa att man kan se saker och ting ur många olika perspektiv. Den traditionella tidningsbranchen befinner sig just nu i en identitetskris som gör att man riskerar att tappa perspektivet. … Read more

Dag 11: stand up och medborgarjournalistik

“Det är otroligt att allt som händer i världen varje dag precis får plats i tidningen.” – Jerry Seinfeld Tiden då dagstidningarna kontrollerade produktionsverktygen är förbi. Idag erbjuder demokratiseringen av produktionsverktygen med internet i spetsen, att vem som helst kan sprida och debattera sin åsikter på nätet genom bloggar. Tidningarna konkurrerar med massans kunskap. Nyheter … Read more

The vanishing newspaper, papperstidningens död – eller?

I veckan var det Daytona Sessions Vol 1 och jag pratade under rubriken ”The vanishing newspaper – Hur ska de gamla mediehusen se till att spela någon som helst roll 2012?” Det har väckt lite uppmärksamhet och en del bloggar refererar dragningen. Daytona sammanställer både presentationen och inspelningen (inklusive avslutande Q&A). Men ändå, jag inser … Read more

Dag 5: Vi bara gör det!

“Underskatta aldrig styrkan hos en miljon amatörer med nycklar till fabriken – Chris Anderson.” En av mina klasskamrater (en fantastisk ung kvinna som heter Lisa) har lagt till mottot “Vi bara gör det!” bredvid sitt namn på sin MSN. Det mottot definierar på bästa tänkbara sätt den långa svansen. Vi lever i en kultur som … Read more

Dagens: Erik är ett geni och Daniel har fått sin första länk

Jag måste säga det, min analys-Erik är ett geni. Inte nog med att han har full kontroll på statistik och idag lyckades leverera sin omvärldspostning här på bloggen åtta minuter före deadline. Han har koll på hiphop också. Från ikväll på jaiku: Matpe (från Skånemedia) frågar: Jag söker en låt. Den är svensk, i genren … Read more