sociala nätverk

Sociala nätverk via mobilen upp 152 procent

Enligt comScore fanns det i november 2008 12,1 miljoner användare av sociala nätverk i mobilen i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. Det är en ökning med 152 procent jämfört med november 2007. Storbritannien har den högsta andelen användare av sociala nätverk i mobilen. 9,2 procent av mobilanvändarna använde sociala nätverk i mobilen. Den andelen … Read more

En tredjedel av internetanvändarna har en profil på något socialt nätverk

Andelen vuxna internetanvändare i USA som har en profil på någon av de sociala nätverkssajterna har mer än fyrdubblats under de senaste fyra åren. Från 8 procent i februari 2005 till drygt en tredjedel (35 procent) i december 2008. Allt enligt resultaten från decembermätningen av Pew Internet & American Life Project. Fortfarande är de yngre … Read more

WebJeopardy 2.0

Sällskapsspel är en grej som är mer eller mindre tradition när jag firar jul med familjen. Jag vet, för många är det verkligen roligare att se målarfärg torka men jag tänkte ändå att jag skulle bjuda på lite sällskapsquiz om jag får. Frågorna tar upp lite smått och gott som hänt i webbvärlden under det … Read more

76 procent bidrar med innehåll på webben

Av USA 138 miljoner bredbandsanvändare bidrar 105 miljoner med innehåll till webben, det motsvarar 76 procent. Det kan bland annat handla om att ladda upp bilder, posta på wikis och forum och uppdatera bloggar. Det visar en undersökning från Netpop Research som tittat på “Social Networkers” i USA. Och ca 40 miljoner är regelbundet aktiva … Read more

Sociala nätverk i Storbritannien, Tyskland och Frankrike

Jupiter Research har tittat på hur användningen av sociala nätverk ser ut i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Mellan 2006 och 2007 växte antalet användare snabbt. Till stor del beroende på att MySpace släppte lokala versioner från 2006 och att Facebook öppnade upp för fler än studenter i september 2006. I september 2008 uppgav 16 procent … Read more

Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

Read more

Så funkar det – Google Friend Connect och Facebook Connect

När Google och Facebok släppte sina lösningar för lite drygt en vecka sedan var förvirringen ungefär lika stor som förväntningarna. Google Friend Connect (GFC) och Facebook Connect (FBC) är ju helt nya funktioner på webben. Jag var självklart lycklig över att de sociala nätverken öppnar upp sig och uppmanade ”mina” tidningar att hoppa på. Men … Read more

Offline går Online – WiFi och det trådlösa samhället suddar ut digitala och psykiska gränser

Här om dagen skrev jag en post om webbutveckling. I den pratade jag bland annat om hur webb 4.0  framförallt, enligt min mening, kommer att karakteriseras av online/offline produkter, alltså fysiska ting andra än din dator som på ena eller andra sättet kopplar upp dig mot nätet. 4.0 är en trend dedikerad till WiFi och … Read more

Fileride – Ett socialt nätverk baserat på intresse

Vad har Facebook, Hi5, MySpace, Bebo och Orkut gemensamt? Två saker. För de första tillhör alla en skara som utgörs av världens största sociala nätverk. För det andra går tjänsterna ut på att bygga upp ett community av vänner och bekanta. Communityt utgörs av människor du redan känner mer eller mindre väl. Ett hej på … Read more

Social multitasking är framtiden på webben

Jag har tidigare tryckt ut ett antal listor här på bloggen, bland annat bloggarens ordlista och en annan om användbara sociala tjänster för studenten. Kommentarerna har varit många och positiva, människor gillar listor, och jag gillar många och positiva kommentarer så här kommer en till:)

Denna gången handlar det om sociala verktyg som helt enkelt är praktiska och roliga för vardagen, arbetsmiljön eller skollivet. Freelancefolder har publicerat en lista med 35+ sådana verktyg, detta är bara ett axplock, följ länken för att se hela listningen.

Sociala aggregatorer

Read more

MySpace störst men…

MySpace är fortfarande det största sociala nätverket i USA, enligt Nielsens senaste siffror. Men sedan september förra året har publiken endast ökat 1 procent. I september i år når de en publik på 59,4 miljoner. På andra plats hamnar Facebook på 39,0 miljoner unika besökare under september 2008. Det är mer än en fördubbling sedan … Read more

Är det ute att blogga?

“Writing a weblog today isn’t the bright idea it was four years ago. The blogosphere, once a freshwater oasis of folksy self-expression and clever thought, has been flooded by a tsunami of paid bilge. Cut-rate journalists and underground marketing campaigns now drown out the authentic voices of amateur wordsmiths. It’s almost impossible to get noticed, … Read more

Den digitala måttstocken

När jag pluggade marknadsföring var mätbarhet alltid en stor fråga. Hur mäter du effekterna av din aktivitet? Målen du som marknadsförare sätter upp ska enligt en av marknadsföringens tumregler vara SMARTA – alltså Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidssatta och Anpassade (phuuu, jag kom ihåg, var är guldstjärnan när man förtjänar den;) Ju mer fragmenterat och … Read more

Web 2.0: Just do It – Ning & Socialwebmedia

Det startas ett nytt socialt nätverk på Ning var 30:e sek. För ungefär en halvtimme sedan, eller 1800 sekunder sedan, var det jag. Mitt (Mindparks) community heter socialwebmedia och här är tanken att det ska diskuteras webbtrender, webbutveckling och social medier i relation till web 2.0. In och anmäl er:) Jag läste på Newsdesk PR … Read more

Community – portal för sociala nyheter och gemenskap

Jag satt precis och funderade på vad jag skulle skriva om idag. Ibland är det så otroligt svårt att komma igång och skriva om något som inte känns som en ren upprepning. Men precis som det gamla uttrycket säger “Du behöver inte resa långt för att uppleva något nytt” fanns dagens postning egentligen bara runt … Read more

Facebook vs WordPress i kampen om framtidens sociala nätverk?

Igår skrev jag om hur personliga sociala sajter skulle kunna vara framtiden inom sociala nätverk och media. Idag hittade jag ett exempel på precis den tankegången via Joel Bergkvist (tack för det Joel!) som kommenterade på det inlägget och hänvisade mig till Giga.com som skriver så här: “Facebook gives you your own place online, but … Read more

50 cent startar egen social sajt

Att kändisar inom filmbranschen så väl som inom musikindustrin promotar sig på MySpace har varit känt länge. Ni kan hitta en hel del kändisprofiler på MySpace Celebrities. Nu har 50 Cent beslutat sig för att ta ännu ett steg. Han tänker nämligen lämna MySpace för att skapa sin egen sociala sajt www.thisis50.com. På Thisis50 skapar … Read more

“Sanningar” & myter kring användningen av sociala nätverk.

Via social media optimization hittade jag en undersökning gjord av Synovate. Undersökningen kretsar kring lite statistik och användningen av sociala nätverk. Nedan följer lite nyckelresultat från den undersökningen. – Av 13 000 respondenter (åldrarna 18-65) och 17 marknader världen över svarade 58% att de inte vet vad sociala nätverk är för något. – 36% av … Read more

Facebook upp 50 procent

Men MySpace är fortfarande störst bland de sociala nätverken på den amerikanska marknaden. Enligt Hitwise så stod MySpace för två tredjedelar (67,5 procent) av trafiken bland de 56 sajter som Hitwise mäter i kategorin sociala nätverk. Facebook är tvåa på topplistan i augusti, med 20,6 procent av trafiken. Det är en ökning med 50 procent … Read more

Sociala nätverk – Det digitala CV:et

“Varför skulle vi anställa just dig?” “eller varför passar du in här?” måste vara bland de två vanligaste frågorna på en anställningsintervju. Jag har i alla fall stött på dem på alla intervjuer jag varit på. Här kommer svaret: “Jag är framförallt spontan, social och nyfiken, det gör att jag har lätt för att anpassa … Read more

Topp 10 sociala nätverk i UK

Facebook stod för 45 procent av britternas besök på sociala nätverk under juni 2008. Det visar siffror från Hitwise. Marknadsandelen för Facebook har ökat med 188 procent på ett år, upp från 16 procent i juni 2007. Bebo som var marknadsledare för ett år sedan (33,5 procent) är nu tvåa med en marknadsandel på 25 … Read more

Moli – facebook får konkurrens

Det har genererats mycket buzz kring Von Holstein och hans projekt MyQube den senaste tiden. Tanken från Holsteins sida är att MyQube ska bli ett socialt nätverk stort nog att konkurrera med/ut Facebook. Jag har själv skrivit en post kring ämnet där jag drev tesen att trenderna ligger hos nichade nätverk och inte stora och … Read more

Sociala nätverk: långt ifrån alla är med

I våras genomförde Universal McCann en undersökning för att se hur många som använder sociala nätverk online. Resultatet visar att långt ifrån alla är medlemmar i sociala nätverk. Av de undersökta länderna hamnar Nederländerna i topp där drygt en tredjedel (36 procent) av befolkningen är medlemmar i något socialt nätverk. I topp hamnar även Storbritannien … Read more

Unga dominerar fortfarande sociala nätverk

Rapleaf har undersökt 49,3 miljoner människor och deras profiler på sociala nätverk. Sifforna visar att fortfarande så dominerar yngre människor. Totalt hittade man 120 miljoner profiler, vilket betyder att varje person är medlem i 2,4 nätverk. Av de undersökta personerna så är ungefär 90 procent från USA. Bland de större sociala nätverken har MySpace de … Read more