business

jardenberg kommenterar – 2009-01-09

Openness – Det är mycket nu.. Snart är det dags för 24hourbusinesscamp! – Längtar! More on The Future of Print and Journalism – Fler som går igång på vad googles CEO hade att säga, och jag tror det har kommer bli en intressant serie postningar. Social Web Content Management System CMS inriktat på sociala nätverk … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-07

NRK pulls “Our daily Beatles” podcast because of rights – hoppas *verkligen* att de tar den här striden hela vägen. Newspapers tried to invent the web but failed – Precis så är det. Och ändå tjatar en del fortfarande om e-papper. On Google Disallowing Crawling of Their LIFE Hosting – Det här var en riktigt … Read more

Friends – bara business?

Det rullar en ny reklamfilm för Friends på burken just nu. Den är verkligen bra och stämningsfull, och Kent har hjälpt till med musiken. Heders. Filmen handlar om mobbing i skolan, ett ämne jag brinner för. I ljuset av att jag dessutom lovat mig själv att arbeta aktivare med skolfrågor under 2009 så lockades jag … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-01

Dropbox Updates Its Web Interface, Adds Drag and Drop [File Synchronization] – Älskar dropbox sedan första dagen. Google blogging in 2008 – Hmmm, 127 googlebloggar? Jag som bara har drygt 50 i mappen “googlerelaterat”. Dags för en översyn. Ryssen glömde mössan – – Min mor. What can I say? I love her! Ubiquity Gets an … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-20

Briljant exempel på bloggens styrka och konsumentmakt – mer Hewal. Det har lär ju knappast bättra på varken rykte eller placering i SERPen:) Piratrörelsen och proportionaliteten – Mognad på gång. Det ser jag fram emot. Covering Costs – Goda nyheter. Om man lyssnar. Hewal Företagsrådgivning försöker att skrämma bloggare – Haha, Hewal är på väg … Read more

Årets julklapp: en ny chans!

Jag har tidigare puffat för Kiva, en tjänst för så kallade microlån. Det handlar om att man lånar ut ett litet belopp, vanligtvis $25, till en företagare som du själv väljer. När tillräckligt många har valt att satsa får de ut sitt relativt förmånliga lån, och investerar pengarna i sin verksamhet. Efter ett tag förväntas … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-19

Six Apart Gives Journalists Free Blogs 2008-11-19 – listigt. men jag skulle nog ändå rekommendera en wp-blogg och framförallt ett eget domännamn. And Now For Something Completely Different on YouTube [YouTube] 2008-11-19 – fler som inser fakta. förlåt att jag tjatar Jensplan goes Creative Commons 2008-11-19 – bra! mer cc, mer openid, mer tillsammans! Creative … Read more

ett projekt, fyra timmar

Ett smart grepp av Jonas Arnklint. Jag älskar tanken på Teds kommande 24 hour business camp, men fyra timmar är ju ännu hetare. Mer om projektet på Stark signal och på paraplyidag.arnklint.com kan du signa upp. Förresten, det här inlägget känns passande för att lägga in en placering på bloggkartan också. Sagt och gjort: Jag … Read more

Fem saker att göra redan i morgon för att tjäna mer pengar på nätet

[obs, den här posten med fem snabba tips är på många sätt ett komplement till den här monsterposten om de stora pengarna, på lite längre sikt. Läs dem gärna tillsammans] So much to do, so little time. Så skulle man kunna sammanfatta läget för mediehusen idag. Vi försöker hjälpa till med lite prioriteringar, genom våra … Read more

Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen)

Om man upprepar något tillräckligt länge och ofta så börjar det behandlas som en sanning. En sådan sanning är det gamla frasen ”vi kommer aldrig att tjäna lika mycket pengar på nätet som vi gör på tidningen”. Jag upplever det som en sanning som fått fäste utan att egentligen vara speciellt logisk och oftast helt … Read more

Transparens och/eller objektivitet – helt kort

I fredags höll Sofia Mirjamsdotter ett välbesökt seminarium på sydsvenskan och pratade om journalistiken i det nya medielandskapet. Bland annat drog hon en välförtjänt lans för transpararensen. Den öppna redaktionen, den öppna redovisningen (en gammal post från mig på det temat). Och fick massor med mothugg från delar av publiken. Fraser som ”men objektiviteten är … Read more

24 hour business camp – ett annat sätt att göra det

Jag gillar smartskallar, och Ted Valentin är definitivt smart. Tidigare mest känd för att ha byggt upp Tidningsbutiken och sålt av den, är han nu ”Kartmannen” med hela internetsverige. Hans olika kartprojekt är ett lysande exempel på affärsutveckling, modell 2008. Men Ted sitter inte stilla, så nu är det dags för honom att arrangera 24 … Read more

What’s Next-panelen – och det som inte diskuterades

Igår var det dags för en ny utgåva av Whats Next in New Media, som jag tror är det fullständiga namnet på panelen. Den här gången samlades Karin Adelsköld, Miriam Olsson, Fredrik Wass och jag. Tomas Wennström försökte leda oss med fast hand genom ämnen som Bloggy, Annonskartan, Spotify, gamla Sunet-katalogen som blivit uppköpt etc. … Read more

Vinnande webbtjänster – the google-way

Vi håller som bäst på och skissar på nya rubbet. Det är fantastiskt spännande och ibland när vi sitter och klurar så reser sig nackhåren. Känslan av ”shit, det där är bra” sprider sig. Men i bakhuvudet mal hela tiden tankarna på hur många som har misslyckats på det här området. Även om vi inte … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Google Sweden – hur kan det bli så här fel?

Jag gillar ju verkligen google, det är ingen större hemlighet. Jag tycker de är tekniskt briljanta, affärsmässiga genier och att de ofta bildar PR-mässig skola. Men det gäller tyvärr inte på nationellt plan. I synnerhet inte i Sverige. Jag har ju tidigare haft min lilla drabbning med svenska Google, runt mina skyltar. Jag tycker det … Read more

JupiterResearch, vädertjänster, Twingly och en möbelbransch som borde få smisk…

Nu blir det kanske mycket på en gång, men det handlar om rutiner som inte hunnit sätta sig än. Kategorin på det här är ”dagrapport” och det är precis det som är meningen framöver. Strävan är dagliga inlägg. Det betyder att vi kommer att blanda högt och lågt, stort och smått, frågor och svar, andras … Read more

Erik sätter upp WordPress och Medievärlden sätter TVÅ bra rubbar

Erik Forsberg, analytiker och den som jag anställt för att arbeta med Business Intelligence på Mindpark, har precis visat hur rätt jag hade om honom. Jag menar, när såg ni senast en senior analytiker från landsortspressen smacka upp en WordPress-blogg på ett par minuter. We will rock you, jag lovar! Formen filar han (uppenbarligen) vidare … Read more

About the Google plates

Just a short note in english, since the story seems to be all over…[orginal post in swedish] [the images at flickr] 1. I have nothing against Google at all, in fact I’m a big fan (I would never put MSOFT on my car;). So this is not an attack in any way on Google. 2. … Read more

Mer musik – om internetradio

Economist skriver i sitt nästa nummer om internetradio och hur världens motsvarigheter till STIM har ett elände att försöka hänga med. Man berättar om STEREO HITS i Guatemala (tips på bra länk?), som med annonsörer som Coca-Cola, Pepsi och Panasonic sänder global radio över internet. Mr Najera Ponce also keeps costs down by neglecting to … Read more

SMHI – here we go again

Lördag förmiddag i Helsingborg. Då säger prognosen ”undiefined”. Kanonbra. Inte! För ett bra tag sedan skrev jag ett inlägg och pekade ut SMHI som sveriges sämsta leverantör, alla kategorier. Sedan dess har två saker hänt. Alla har hört av sig, alla utom SMHI alltså. Kolleger har hört av sig och instämt helhjärtat och telefonen har … Read more

Helt kort – Frankrike är ett märkligt land

Jag har sagt det förr, då oftast i anslutning till deras anala förhållande till Google, men det förtjänar att sägas igen. Vi ska vara glada att Napoleon fick smisk till slut. Idag har det varit final i deras presidentval, och då visar man tydligare än någonsin vilken isolerad liten ö man allt för ofta utgör. … Read more