sociala medier

from linkedin

Sociala medier – en tävling?

Visst älskar vi listor. Dagens Spotifylista är en hit och min lista med 67 iphone-apps drar fortfarande massor med trafik till den här sajten. Men ännu roliga är det med listor som rankar något. Om det är omröstningar (rösta på mig i YABA;) eller mer mekaniska mätningar spelar uppenbarligen inte så stor roll. Det är … Read more

Tre korta svar om internet igår, idag och imorgon

Jag svarar på många mail och enkäter varje dag. Ibland lägger jag ut dem här också, för att kunna återanvända dem ;) Så, tre snabba, lite drygt 1500 tecken bara… – På vilket sätt är internet annorlunda i dag jämfört med 1995? När vi började använda webben så trodde väl de flesta av oss att … Read more

JMW, sociala medieakuten, almedalen

Koll på sociala medier i Almedalen

Min vecka i Almedalen 2010 blev precis ännu mer spännande. För att inte tala om hur spännande det blir för alla medverkande där. Citerar från JMW: Arbetsdagen för sociala medieakuten inleds med en livesänd analys av sociala mediediskussionerna dagen innan. Tillsammans med Jocke Jardenberg kommer JMW och dagsaktuella inbjudna panelmedlemmar att lyfta highs and lows i … Read more

blippy.com/jardenberg

Äntligen kan jag vara ännu lite mer transparent. Tjoho! (och jag har invites att dela ut, läs vidare) Blippy är en cool tjänst, men säkert skrämmade för många. Du hookar upp den mot olika ”points of transaction”, och sedan suger den ut och publicerar information om ditt shoppande. Du kan styra det i detalj, men … Read more

Kort om: Twitterkraft

I mina morgonkommentarer kreddar jag ofta tipsare med deras användarnamn på twitter. Ni vet (tipstack @jocke), typ. Men de blev inte automatiskt länkade och det är trist. Så jag ropade ut på Twitter och bad om hjälp. Och svaren drösslade in, inom kort hade jag både kodsnuttar till functions.php (tack @g0mer), goda tips (tack @oscarkarlsten), … Read more

Gästblogg: Sociala medier = gräsrötter på Internet

Detta inlägg ingår i serien ” Politik och medier” och är författat av en företrädare för Socialdemokraterna. Johan Ulvenlöv är mitt namn och jag bloggar till vardags på nätverksbloggen S-BUZZ. Jag ansvarar sedan 2006 för socialdemokraternas kontakter med bloggare och för vårt bloggnätverk Netroots. Jag får ganska ofta frågan vad jag gör och hur Socialdemokraterna … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more

Gästblogg: Centerpartiet och sociala medier

Detta inlägg ingår i serien ”Politik och medier” och är författat av en företrädare för Centerpartiet. Inför valet 2010 kommer troligtvis alla partier att mer eller mindre satsa på att synas i sociala medier. Kapplöpningen om vem som syns mest och bäst i traditionella medier kommer med andra ord att kompletteras med ett racerlopp på webben. … Read more

Dags att återskapa relationen

För drygt ett år sen var jag i Oslo och gjorde ett studiebesök hos Anne Grosvold, ni vet, hon som har en egen talkshow som även har sänts i SVT. Just då jobbade jag med programmet Eftersnack i SVT, en regional talkshow som gjordes i elva editioner. Vi hann prata lite, jag och Anne Grosvold. … Read more

Värre än lösryckta citat?

Frågan om hur Internet påverkar saker och ting vi gör fortsätter att intressera mig och många andra. Här en “thought of the day” som jag fick inspiration till på dagens lunch på Kulturhuset. Fordomsdags fanns det något som hette “lösryckta citat”. Det var något som till exempel offentliga personer kunde råka ut för. I stort … Read more

Slut på tweets?

Ny statistik visar att antalet tweets planar ut! Samtidigt ökar trafiken på Facebook igen. En trend? En störning i cyberrymden? Vad tror du? Läs hela artikeln på http://mashable.com/2009/11/12/twitter-flatline/. Alla synpunkter är välkomna! /Johan Groth PS Mina tankar och funderingar kring webben, böcker och filmer hittar du på www.gogab.se

15 förutsägelser om Internets framtid

Cameron Chapman dristar sig att göra 15 förutsägelser om Internets framtid inom kommande femårsperiod. Enligt Chapman har vi tre viktiga drivkrafter som verkar: utvecklingen av hårdvara, utveckling av mjukvara och ökad acceptans för nya lösningar (t.ex. inom den sociala webben). Redan här vill jag göra tillägget att teknik per se (hård eller mjuk) sällan själv … Read more

Vår heta längtan efter publiken

Just nu håller jag på att sätta ihop en marknadsföringsplan till vårt program 30 minuter, som jag har skrivit om här tidigare. Eftersom vi har två stora mediehus i ryggen, Corren och Norrköpings tidningar, så finns det ju marknadsföringsmuskler. Annonser i tidningen, banners och puffar på nätet, trailers i tv, kanske till och med stortavlor … Read more

Disjunkta och konjunkta samtal

Det är uppenbart att samtalet är viktigt för oss som människor. Människor pratar, skvallrar, debatterar etc. Här finns, på en nivå, inget nytt när det kommer till vår nya mediavärld. Vi använder “bara” nya verktyg som Twitter, Facebook etc. för att föra de samtal vi ändå vill föra. Jag vill inte här ta upp frågan … Read more

Gowalla, en typiskt sticky app ;)

Jag har ofta prata mig varm för Brightkite. Genom att låta mig ta en bild, lägga till en anteckning och automatiskt addera tidpunkt och plats har bkite gett mig alla krokar jag behöver. 10 år senare kan jag garanterat dra mig till minnes den platsen. Jag har checkat in hundratals gånger och jag gillar verkligen … Read more

Mindpark #39: You are Poked!

För några år sedan var det ett ord utan kopplingar till digitalt uppmärksamhetssökande. I dag har det blivit en självklarhet i vårt nätverkssamhälle bestående av ettor och nollor. Jag talar om fyra bokstäver. “Poke”. Jag vet inte om jag är den enda som drar lätta paralleller till mellanstadiet & den tid då killarna drog tjejerna … Read more

Sociala medier – exkluderande eller inte?

I veckan spelade jag och vår eminentet sändningsproducent Mikael Landelius in en trailer för vårt tv-program, som nu har fått namnet 30 minuter. Eftersom varken studio, grafik eller jinglar är färdiga så gjorde vi en väldigt enkel trailer, ni får gärna kolla in den: Som ni ser så har jag valt att fokusera på sociala … Read more

När är det dags att satsa lokalt på sociala medier?

Ja, jag är frälst. Omvänd. Junkie, till och med. Twitter– och facebook-knarket rinner i mina ådror. Att jag sen råkar vara journalist och nånstans ser att oj, det här kommer nog att påverka mitt sätt att jobba gör att ja, jag brinner. Så nu ska jag göra ett tv-program och håller envist fast vid att … Read more

Mindpark #027: Varumärket Obama

Framåt småtimmarna den 3 Nov 2008 stod det klart att Barack Hussein Obama skulle bli USA:s 44:e President. Internet Key To Obama Victories, Barack Obamas Internet Campaign Magic Revealed: The Machinery of Hope och How Obamas Internet Campaign Changed Politics är några av rubrikerna från 08 som beskriver hur hjärtat i kampanjen låg hos nätet … Read more

Nobelpriset sätter fokus på sociala medier

Gästblogg från Anders Lundkvist, mannen som är Elinor och Oliver med nobelpristagarna. Läs och bli upplyst. När Oliver och Elinor tillsammans får dela ekonomipriset till Alfred Nobels minne, då är det dags för en hyllningspost. Nu sätts fokus på de frågor som i grunden också rör sociala medier. För de tidiga forskarna av sociala medier och … Read more

Lokal-tv som inte är “lokal-tv”

Närmare än Skavlan. Eldigt som Debatt. Kaxigare än morgonsofforna. Nånstans där skulle jag vilja placera vårt nya tv-program som ska börja sändas i november i NTM:s tv-kanaler 24Corren och 24nt, som man kan titta på i Linköping och Norrköping med omnejd. Just nu är utbudet av lokal tv ganska skraltigt. Satsningar som Kanal Lokal har … Read more

Bubble burst

Mindpark #016: Natten då mikrobloggen blev av med oskulden

Den 9 oktober 2008 var början till slutet för svenskfalangen av Jaikuimperiet. Google köpte mikrobloggen Jaiku och osäkerheten var mycket stor kring vad som nu skulle hända. Den finska mikrobloggtjänsten hade få men extremt aktiva användare på den svenska webbscenen, men konkurrerande tjänster blev med ens intressanta, delvis på grund av driftstörningar på Jaiku under … Read more

Sociala medier för författare

och andra kreativa själar. Det drar ihop sig till bokmässan. Det här är en första variant av en enkel handout, lätt anpassad, som jag tänker jobba fram till perfektion under hösten. Bidra gärna, det ska ju vara socialt ;) Det har blivit en maffig uppdatering, ett år senare. Här finns den nya ”Sociala medier för … Read more