sociala medier

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Har företag en plats på den sociala webben?

Finns det plats för företag på Twitter, Facebook mm eller är det bara för enskilda personer. Och var går gränsen? Är företagen verkligen införstådda med vad det innebär? Närvaro, transparent och realtid är ord som för många företag kommer att bli en naturlig del i den dagliga verksamheten. Jag hade det stora nöjet att vara … Read more

10 saker som gör din webbplats bättre

Jag var i går på frukostmöte hos inuse. Jonas Söderström presenterade 10 saker som är viktigare än navigationen på din sajt. Själva föredraget finns på Slideshare. Rent allmänt kan man säga att föredraget handlade om hur man ska få mer trafik till sin webbplats och hur man kan underlätta för besökarna att hitta rätt när … Read more

Det är dags att mäta det nya också

Mediebranschen är besatt av siffror, och det är varken konstigt eller osunt. Jag kan visserligen önska att man ibland gjorde lite djupare analyser av upplagan, orvestosiffrorna, positionen på KIA och klicktoppen än vad som görs, eller iaf vad som märks. Men att mäta är i grunden bra, och vi ska vara tacksamma att det i … Read more

Månlandningen – den tidens länkbete

Hela webben går fullständigt bananas över månlandningen, nu när den firar 40 år. Och jag är själv en stor fan, har häckat på wechoosethemoon och följt twitterflöde i realtids-repris. Jag ville ju bli astronaut en gång i tiden… Och nu ser jag att Kottke har satt upp en live-tv-realtids-repris av eventet. Helt underbart. Men det … Read more

Men hur svårt kan det vara att göra rätt?

Sammanfattning: det här inlägget handlar om hur traditionella medier fortfarande inte har förstått sin roll i det nya medielandskapet. Hur man ska förhålla sig till en ny och mycket mer krävande publik. En publik som har alternativ. Det är ett litet exempel bara, men lägg dem på hög och det blir plågsamt tydligt hur ofta … Read more

Sociala Medier – HIF v.s MFF

Det finns företag och organisationer som har det enklare än andra att leva och andas på sociala medier som till exempel Facebook och Twitter. Nattklubbar är ett exempel, sportklubbar och i detta fallet framförallt fotbollsklubbar är ett annat. Jag tänkte vi skulle låta MFF och HIF spela en social vänskapskapsmatch (om det nu är möjligt) … Read more

New York times anställer social medieredaktör

“An awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well. Jennifer will work closely with editors, reporters, bloggers and others to … Read more

Kundrelationer mindre viktigt i en högkonjunktur?

Kundvård är viktigast i kristider. Så resonerar många av de Tyska företagen i en lågkonjunktur enligt marknadsförbundets tidningen Tendens. Konsultföretaget BBDO har gjort en undersökning bland 300 tyska marknadschefer som svarar så här på vilka krisåtgärder som är bäst “in this economy” som man säger på andra sidan pölen: Förbättra kundrelationer 86,7% Optimering av organisation … Read more

Participatorisk, kollaborativ och andra ord som behövs

Engelskan är härlig. I dessa dagar av ett blomstrande internet är det gott att kunna använda ord som participatory och collaborative. De är så mitt i prick. Fungerande motsvarigheter saknas i svenskan, även om orden faktiskt finns.  Jag slängde ut frustrationen på Twitter och fick inga bra svar. Så jag mailade språkrådet istället: Participatorisk och … Read more

Är Twitter och sociala medier bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar?

“Är det en revolutionär dröm eller en bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar? Varför ska man mikroblogga?” Den frågan ställde Hallå P3 om Twitter igår. Här är några av de lite mer negativa svaren. “Att politiker håller på med detta är rent förkastligt. Sköt ert jobb istället!” “Uppmärksamhet är vad det handlar om.” “Twitter är … Read more

Social krigsföring – Konsten att sälja företaget och inte produkten.

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the best sites … Read more

Mitt kollektiva samvete

Uppmuntrad av att igen ha fått ett snabbt och klockrent svar från mitt sociala nätverk kastade jag ut en tweet i morse. I all enkelhet: Google är mitt kollektiva minne. Deras ambition är ju att indexera all information i världen och göra den tillgänglig. Perfekt. De sociala nätverken är mitt kollektiva medvetande. Här förs de … Read more

Eftermarknad och return of engagement

Jag har ju pratat en del om ROE (return of engagement) för att mäta ROI tidigare och tänkte fortsätta med det denna fantastiska våreftermiddag! Tidigare poster på ämnet har fött väldigt intressanta diskussioner kring ämnet ROE, bland annat om vilka mätpunkter som bör finnas. Idag vill jag koncentrera mig på ROE som ett verktyg för … Read more

Om mediebyråer – hela storyn

Det har blivit lite hallå på Dagens Media. Först kom en artikel i papperstidningen enbart, sedan kom det här svaret från mediebyråerna, synpunkter från Google, uppföljning från några kunder och sist själva grunden för stormen i vattenglaset. Bakgrund: Rolf van den Brink ringde mig och undrade helt kort vad jag ansåg om mediebyråerna i det … Read more

Sociala medier i yrkeslivet – Utbildning 2.0

“Hur skulle världen se ut om alla människor kunde gå på de bästa universiteten, lyssna på de bästa föreläsarna, stimuleras av de bästa och mest inflytelserika tankarna?” – Usablogg.org Förra veckans post som handlade om bloggande i relation till journalisten och framförallt en specifik journalist, Jan Guillou, fick mig att fundera på sociala medier och … Read more

Bloggar skapar objektiva nyheter – svart och vitt blir grått

Igår pratade Jan Guillou på SVT2 och Babel om hur bloggar tar över från den kvalitativa journalistiken (ni hittar debatten ungefär 13 min in i filmen). Han kallade gammelmedia för “riktiga medier” och bloggar var bara ett okvalitativt tyckande i hans ögon. Herr Guillou fortsätter med att säga att bloggar inte är riktiga nyheter och … Read more

Oscarsgalan 2.0 och 1 av 5 i betyg till Nils Petter Sundgren.

Jag är ett sånt där riktigt filmfreak så det är väl inte så konstigt att jag ställer årets oscarsgala i relation till nya och sociala medier i dagens postning. Oscarsgalan har definitivt gått och blivit digital social så 2.0 ändelsen på slutet är väl förtjänad. Grattis Oscar! Här kommer lite exempel på hur Oscarsgalan 2009 … Read more

TED kommer till Sverige – eller inte?

Alltså, det här är hur märkligt som helst. Jag fick en inbjudan som är en kopia på den här pressreleasen hos Newsdesk: ”TED kommer till Sverige – Fokus på sociala medier”. (Pressreleasen är nu ändrad hos Newsdesk, så här såg originalet ut). Först tänkte jag att det var ju kul, men… Hade jag inte hört … Read more

Return of Engagement – ROI:s högra hand.

Det pratas en hel del om ROI (Return if Investment) i marknadsförings och reklamsammanhang. Alltså hur mycket ett företag tjänat på en investering efter det att kostnaderna dragits bort. Om man nu ska vara lite pretentiös så ser formlen ut så här: Naturligvis kan man fortfarande prata om ROI när det kommer till marknadsföring inom … Read more

Paris hilton, personal branding och yrkesmässig matchmaking.

“Varför är Paris Hilton känd?” Det är en sån där fråga man själv eller man hör någon annan ställa med jämna mellanrum. “Hon gör ju för fan ingenting?” Jag ska tala om varför. Inom traditionell media är det pengar och kontakter som styr produktionsverktygen (Tv, radio, film, tidningar). Det gäller att känna rätt pengar så … Read more

Digital verklighet skapar affärsmöjligheter

När man pratar om sociala och digitala medier i relation till traditionella medier och marknadsföring pratar man ofta om både och, inte antingen eller. Det samma tror jag kommer att hända med internet och den fysiska verkligheten i stort. Det digitala och fysiska är ett förhållande som började som ett motsats par, men som mer … Read more