before2012

Introduktion: Mediebranschen, möt nördarna (nu tokbilligt!)

Vi behöver mötas mer, över gränserna. I kampen för att förstå internet är teknikerna en viktig faktor. Jag är helt övertygad om att mediebranschen har mycket att vinna på att bättre förstå de frågor som nördarna (ni vet att jag säger det med kärlek;) diskuterar på en konferens som internetdagarna. Därför medverkar jag på olika … Read more

Mindpark #022: När dongel blev ett vardagsord

Det var bara business as usual hos oss. Att lansera mobilt bredband via 3G var aldrig någon grej. Vi hade hela tiden sett det som en självklar grej att det var så 3G-nätet skulle användas och när vi fick tillgång till HSPA drog vi igång. Alla andra tyckte att det var något oerhört och påstod … Read more

Nobelpriset sätter fokus på sociala medier

Gästblogg från Anders Lundkvist, mannen som är Elinor och Oliver med nobelpristagarna. Läs och bli upplyst. När Oliver och Elinor tillsammans får dela ekonomipriset till Alfred Nobels minne, då är det dags för en hyllningspost. Nu sätts fokus på de frågor som i grunden också rör sociala medier. För de tidiga forskarna av sociala medier och … Read more

Mindpark #021: The Pirate Bay – Hur Svensson blev piratkopierare

Fredagen den 17:e April 2009, kl 11:00 dömdes Peter Sunde, Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm och Carl Lundström i Stockholms tingsrätt för sina engagemang i en sajt kallad The Pirate Bay (TPB). Enligt Wikipedia är TPB en svensk webbplats som indexerar och spårar .torrent-filer. Något förenklat kan man säga att en torrent-fil pekar på datorer som … Read more

Mindpark #020: Måste alla vara med?

Engla Höglund, mördad. Begraven i direktsändning 2008. Englas begravning skapade en våg av protester. Sveriges Television anklagades för allt från att ägna sig åt en cynisk jakt på tittarsiffror till dåligt omdöme. De försvarade sig med att sändningen var värdig och respektfull – samt att det var ett önskemål från Englas familj att få tacka … Read more

Tredje veckan med #mindpark100

Vi närmar oss tjugo poster och viss rutin börjar infinna sig. Det är en intressant övning att försöka hitta en rytm i posterna. Att försöka se till att de växlar mellan nära och långt bort, mellan stort och sådant som kanske landat lite i glömska, mellan teknik och människa, mellan kioskvältare och lite med lågmälda … Read more

Det är silomedia som är i farozonen – inte att berätta en historia

Att vi har olika preferenser när det gäller mediekonsumtion i olika åldrar och att män och kvinnor tenderar att välja olika är inte så underligt och kan förklaras både av hur vi av hävd hanterat teknikförändringar, hur vi fortfarande tenderar att ha en könsmässig uppdelning både när det gäller jobb och hemmaliv respektive att vi … Read more

Mindpark #019: Dagen då det smällde till för första gången

TT-flashen gick ut vid 05-tiden på fredagsmorgonen den fjärde februari 2005. 20 000 ton svavelsyra hade läckt ut på kemiföretaget Kemira i centrala Helsingborg och hotade att driva in i ett gasmoln över den dimbelagda staden. Mikael Rosenlöf, då nyhetschef på HD och nu redaktionschef på hd.se, väcktes i ottan och började ringa in reportrar … Read more

Mindpark #018: När Tidningsutgivarna övergav pappret – eller…?

Den 9 november 2009 utkommer sista numret av pappersutgåvan av Tidningsutgivarnas (TU) egen publikation Medievärlden. Webbsajten medievarlden.se lever vidare. Detta anses av många i debatten ha ett stort symbolvärde – ”inte ens TU tror längre på papperstidningen”. Inget kunde vara mer felaktigt. Medievärlden har varit en smal facktidning, business-to-business. Den affärsmodellen ser helt annorlunda ut … Read more

Lokal-tv som inte är “lokal-tv”

Närmare än Skavlan. Eldigt som Debatt. Kaxigare än morgonsofforna. Nånstans där skulle jag vilja placera vårt nya tv-program som ska börja sändas i november i NTM:s tv-kanaler 24Corren och 24nt, som man kan titta på i Linköping och Norrköping med omnejd. Just nu är utbudet av lokal tv ganska skraltigt. Satsningar som Kanal Lokal har … Read more

Mindpark #017: Nya tider, nya profiler

00-talet var årtiondet då en ny sorts profiler tog plats på scenen. För att tala utvecklingsspråk kan man säga att gränsen mellan frontend och backend blev suddigare. Redaktörsbloggandet, med tex Martin Jönssons blogg som klarast lysande stjärna, var ett exempel på det. Ett annat exempel är Björn Falkevik, egentligen en bakom-kulisserna-kille som via hårt arbete … Read more

En socialare dagspress kan hjälpa miljön – Varför folk skolkar från miljöhotet?

Om 60 dagar har FN sin stora klimatkonferens COP15 i Köpenhamn. Så här står det i dagens nummer (8/10-09) av City Helsingborg: Barnens Framtid står på spel- Skåningarna har ingen koll. Tydligen har bara 3 av 10 skåningar någon som helst aning om FN:s klimatkonferens. Problemet är lite större än så skulle jag vilja säga. … Read more

Bubble burst

Mindpark #016: Natten då mikrobloggen blev av med oskulden

Den 9 oktober 2008 var början till slutet för svenskfalangen av Jaikuimperiet. Google köpte mikrobloggen Jaiku och osäkerheten var mycket stor kring vad som nu skulle hända. Den finska mikrobloggtjänsten hade få men extremt aktiva användare på den svenska webbscenen, men konkurrerande tjänster blev med ens intressanta, delvis på grund av driftstörningar på Jaiku under … Read more

Mindpark #015: Craigslist och miljarderna som försvann

Året var 2000, och Craigslist tog de första stegen utanför San Francisco. Tjänsten hade visserligen startat som en mailinglista redan 1995 när Craig Newmark var nyinflyttad till stan och saknade kompisar. Den historien, liksom att det inte blev ett bolag förrän 1999, kan väl alla vid det här laget. Men där och då, 2000, syntes … Read more

E-delegationen, konsulterna, juristprofessorn och den obehagliga transparensen

Cecilia Magnusson Sjöberg prövade på delaktighetsretoriken och brakade igenom med en gång. Mats Odell har som bekant tillsatt en e-delegation. Tanken bakom denna grupp med generaldirektörer är att de skall leda arbetet med att förvandla Sveriges förvaltningar till en sammanhållen e-förvaltning. Ledorden i förändringen är deltagande, öppenhet och transparens. Mats Odell sade själv när delegationen … Read more

En ekonomisk sanning – Sociala medier omdefinierar affärer

Jag vill fortsätta på spåret jag målade upp i helgen med posten en oekonomisk sanning och addera en lite mer konkret tankegång till den postens filosofiska läggning. Jag börjar genom att ställa samma fråga som företagare ofta och förståeligt nog gör: Hur tjänar man pengar på sociala medier? Var är affären? Det är det denna … Read more

Mindpark #014: Remixkulturen – alla kan, inte bara mediehusen!

(Ett inlägg om remixkulturen blir så klart rätt späckad med YouTube-videos. För att behålla någon sorts läsbarhet har jag bara länkar till videoklippen i själva löptexten. Men alla videos finns inbäddade att spela direkt nedanför texten. Så vill du inte läsa något utan bara se alla underbara remixar är det bara att scrolla till slutet … Read more

Branschens egen tidning visar vägen – Medievärlden slutar tryckas

Medievärlden stoppar pressarna och blir nättidning ”endast”. Jag hade önskat att det var resultat av en genomarbetad, progressiv och offensiv strategi, och inte bara ett försök att spara pengar. Men det är ju inte för sent än, det är nu man kan börja med att definiera om sig. Jag tror det kan bli en spännande … Read more

Mindpark #013: Wikipedia klarar hård granskning

Den 14:e december 2005 publicerade Nature en undersökning (original bakom paywall, se piratversion här) som chockerade stora delar av världen. Man hade helt enkelt tagit in ämnesexperter, och jämfört antalet fel i artiklar hos Wikipedia, med de i onlineversionen av Encyclopædia Britannica, och funnit att de höll lika hög kvalitet. Varför var det så chockerande? … Read more

Mindpark #012: No freedom of speech in Sweden

Så löd rubriken när den amerikanska sajten Newsforge skrev om svenska Flashback i januari 2001. Då hade Flashback varit borta från internet sedan början av oktober året innan (visserligen hade sajten åkt jojo fram och tillbaka några gånger, men i stora drag). Anledningen var att inga nätoperatörer ville ha med innehållet på Flashback att göra. … Read more

En oekonomisk sanning – De digitala bankerna och varför relationer är den nya valutan

Nyttan med sociala medier diskuteras överallt. Det surrar i print och webben, på bloggar och i forum, i krönikor och på sociala nätverk. Diskusionerna handlar ofta om dialog och realtidkommunikation, kunddatabaser och tillgängligheten av psykografiska data. Andra ord och termer som ständigt används för att beskriva nätets sociala revolution är: relevanta kunder, tvåvägskommunikation och det … Read more

Mindpark #011: Nyheter är inte hett (bland ungdomar)

En del av er som läser detta har säkert barn i tonårsåldern. Och om ni äter frukost tillsammans så är det nog stor sannolikhet att de inte brukar lusläsa morgontidningen. Och det är så det antagligen ser ut i de flesta svenska hem där tonåringar figurerar. För traditionella nyheter är inte det coolaste ungdomar vet. … Read more

Mindpark #010: När Facebook friade till Sverige

2007-03-03. Det var dagen då jag gick med i Facebook. Jag jobbade på CNET News.com i San Francisco och skulle göra research för en story som sedermera blev “A sunny hiring time for talents”. Till den behövde jag collegestudenter, men jag var för gammal för att hitta dem. Min unga och fräcka TV-tjej-kollega, som knappt … Read more