affärsmodell

PK Södra, 2009-05-25 – Bör vi sälja oss mer?

Det råa klippet, så länge. Bloggpost på jardenberg.se inom kort. Det finns en del att säga. Bör vi sälja oss mer? Debatt med Publicistklubben, i Helsingborg PK Södra hälsar välkommen till Helsingborg och The Tivoli den 25 maj: I panelen: Anders Ahlberg, chefredaktör Medievärlden Agneta Lindblom Hulthén, ordförande Journalistförbundet Stefan Hyttfors, fotograf och bildchef på … Read more

Testa betalningsviljan – låt besökarna donera

Varför inte ta chansen att prova betalningsviljan. Här ute till höger ligger från och med nu en knapp. Ett klick på den låter dig relativt enkelt donera en slant till oss, för att du tycker att bloggen är en bra sak. Men det är mest som ett exempel, min förhoppning är istället att några tidningar … Read more

Matematik för nybörjare – att ta betalt för nyheter på nätet

Så var det dags igen. Nu pratar alla om att ”vi måste ta betalt för innehållet”, igen. Sedan vi startade den här bloggen för 18 månader sedan har vi skrivit otaliga inlägg om affärmodeller på nätet. Vi har försökt leverera en del förslag, men i mångt och mycket famlar vi precis som alla andra. Men … Read more

Åh, vilken underbar affärsmodell

Krisen slår till på alla plan. De stora organisationer och företag som vanligtvis lägger en ansenlig peng på att stötta open source-projekt börjat se över sina kassakistor. Det riskera att drabba projekt som är i aktiv utveckling, för som sagt – att något är gratis betyder inte att ingen betalar.  Ett sådant projekt är Miro. … Read more

Ibland är det faktiskt svart eller vitt

Igår var det seminariedag på temat ”Media blir mobilt”. Good and fine, det känns ju som en självklarhet i alla fall om man lägger till ett ”också”. För min del brände det till lite när vi, som vanligt, började diskutera intäktsmodeller. Anna Serner (VD TU) slog an tonen redan från början genom att deklarera att … Read more

Vad är en framgångsrik affärsmodell

Under en diskussion på en av mina favoritlistor fastande jag plötsligt för en fras. Märkligt nog en fras som jag själv använder flera gånger i veckan, minst. ”Framgångsrik affärsmodell”. Det är enkelt att säga. Men vad menar vi egentligen? Jag kopierar mitt mail direkt och hoppas på lite diskussion här också. Som ni säkert märkte … Read more

Gratis är inte samma sak som att inte betala

Man pratar om ”Generation Free”, om att kidsen inte vill betala för sig. Man ställer till med rättegång som allt mer liknar en fars, och som nog är det mest kontraproduktiva rättighetsindustrin kunde ägnat sig åt. Och mitt i detta får vi ett levande bevis på att hela deras argumentation är trasig. När den åtalade … Read more

Läs på, för bövelen – och sex andra tips till entreprenören

[et_pb_section admin_label=”section”] [et_pb_row admin_label=”row”] [et_pb_column type=”4_4″] [et_pb_text admin_label=”Text”] Jag har haft många möten den senaste tiden med folk som vill vädra sina affärsidéer med mig. Jag älskar verkligen de träffarna, de ger alltid föda för tanken och det är härligt med den smittande entusiasm som de uppvisar. Ofta är de också duktiga på att nagla … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-16

Feedly Adds Bleeding Edge Tech to Feed Reading Tool – Nu börjar det har se riktigt intressant. Tidigare poster om ff-pluggen finns på jardenberg.se Mikrobloggens snabbhet återigen bevisad – Cool bild.bra text. Men i övrigt börjar väl den här storyn kännas gjord nu. Saken är bevisad. Internetworld tog upp fajten med processmonstret och vann – … Read more

Journalistik är inte gratis (i motsats till allt annat?)

Två snabba exempel ur bloggrullen idag: Sören Karlsson: På jakt efter en affärsmodell: Men journalistik är inte gratis och här ligger mediabranschens största utmaning just nu: att orka och våga affärsutveckla digitalt så att bra journalistik kan finansieras även i framtiden. Thomas Mattsson: ”Nya tilläggsprodukter också på nätet?” Lika lite som det är gratis att … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-19

Six Apart Gives Journalists Free Blogs 2008-11-19 – listigt. men jag skulle nog ändå rekommendera en wp-blogg och framförallt ett eget domännamn. And Now For Something Completely Different on YouTube [YouTube] 2008-11-19 – fler som inser fakta. förlåt att jag tjatar Jensplan goes Creative Commons 2008-11-19 – bra! mer cc, mer openid, mer tillsammans! Creative … Read more

Gratis som samhällsmodell

Jerry Michalski pratar Free på Reboot 10 . Under föredraget gör han kopplingen mellan gratis som affärsmodell och vilken påverkan den har på kultur och samhälle. Hans frågeställning är: “If everything is free, how do we make money?” Detta är en otroligt relevant frågeställning eftersom svaret på hur man tjänar pengar på gratis i förlängningen … Read more

Rubbet – 30 sekunder från tanke till annons

Ett antal tecken i tiden som inte går att bortse från: Craigslist är en av världens största sajter (med 24 pers anställda) Blocket går som tåget (det vet vi;) Tidningarna tappar privatannonserna i pappret (det går inte fort, men det går tydligt utför) Då är det dags att söka fler vägar framåt. Privatannonserna är viktiga … Read more

Glöm inte de sociala nätverken – de är inte bara på skoj!

Niklas Jonasson, VD på Citygate, ger sig på att sammanfatta jobbtjänsterna på nätet. En grannlaga uppgift och han kompletterar också med en mer genomgående analys av Monster. Intressant läsning. Men något saknas. De tjänster som beskrivs är alla väldigt mekaniska till sin form och passar egentligen bäst för massrekryteringar. Min uppfattning är nog att de … Read more

[uppdaterad] Snart vet vi: Är kopieringsskyddets era över?

Klockan 14 (13.00 London-tid) idag, den 2/4, i nådens år 2007 kan det skrivas historia. Då samlar EMI:s vd Eric Nicoli och Apples vd Steve Jobs pressen för att – förhoppningsvis – berätta att EMI kommer att släppa större delen av sin katalog till iTunes utan kopieringsskydd. Presskonferensen ska sändas på nätet: live audio webcast … Read more