facebook

Mindpark #39: You are Poked!

För några år sedan var det ett ord utan kopplingar till digitalt uppmärksamhetssökande. I dag har det blivit en självklarhet i vårt nätverkssamhälle bestående av ettor och nollor. Jag talar om fyra bokstäver. “Poke”. Jag vet inte om jag är den enda som drar lätta paralleller till mellanstadiet & den tid då killarna drog tjejerna … Read more

Sociala medier – exkluderande eller inte?

I veckan spelade jag och vår eminentet sändningsproducent Mikael Landelius in en trailer för vårt tv-program, som nu har fått namnet 30 minuter. Eftersom varken studio, grafik eller jinglar är färdiga så gjorde vi en väldigt enkel trailer, ni får gärna kolla in den: Som ni ser så har jag valt att fokusera på sociala … Read more

Twitterfundering #001: Har twitters icke-existerande trådning…

Öppnade en liten fundering på Twitter: Har twitters icke-existerande trådning sänkt/förändrat vårt krav på kvalitet/kontext i konversationen? via Twitter / Joakim Jardenberg: Har twitters icke-existera …. Det kom en del kommentarer på Twitter, men symptomatiskt nog drog konversationen iväg på ett alldeles underbart sätt på Facebook. Vi är många som funderar över hur nya kommunikationskanaler … Read more

När är det dags att satsa lokalt på sociala medier?

Ja, jag är frälst. Omvänd. Junkie, till och med. Twitter– och facebook-knarket rinner i mina ådror. Att jag sen råkar vara journalist och nånstans ser att oj, det här kommer nog att påverka mitt sätt att jobba gör att ja, jag brinner. Så nu ska jag göra ett tv-program och håller envist fast vid att … Read more

Mindpark #027: Varumärket Obama

Framåt småtimmarna den 3 Nov 2008 stod det klart att Barack Hussein Obama skulle bli USA:s 44:e President. Internet Key To Obama Victories, Barack Obamas Internet Campaign Magic Revealed: The Machinery of Hope och How Obamas Internet Campaign Changed Politics är några av rubrikerna från 08 som beskriver hur hjärtat i kampanjen låg hos nätet … Read more

Anonyma kommentarer – för eller emot?

Det här är en fråga som har stötts och blötts på tusentals sajter och bloggar, men jag vill veta vad ni som besöker just den här sajten (och jardenberg.se) tycker. Lägg gärna kommentarer med åsikter och länkar till bra resonemang. För anonyma kommentarer talar givetvis att jag tycker att anonymitet är en grundläggande rättighet. Det … Read more

En socialare dagspress kan hjälpa miljön – Varför folk skolkar från miljöhotet?

Om 60 dagar har FN sin stora klimatkonferens COP15 i Köpenhamn. Så här står det i dagens nummer (8/10-09) av City Helsingborg: Barnens Framtid står på spel- Skåningarna har ingen koll. Tydligen har bara 3 av 10 skåningar någon som helst aning om FN:s klimatkonferens. Problemet är lite större än så skulle jag vilja säga. … Read more

Bubble burst

Mindpark #016: Natten då mikrobloggen blev av med oskulden

Den 9 oktober 2008 var början till slutet för svenskfalangen av Jaikuimperiet. Google köpte mikrobloggen Jaiku och osäkerheten var mycket stor kring vad som nu skulle hända. Den finska mikrobloggtjänsten hade få men extremt aktiva användare på den svenska webbscenen, men konkurrerande tjänster blev med ens intressanta, delvis på grund av driftstörningar på Jaiku under … Read more

En oekonomisk sanning – De digitala bankerna och varför relationer är den nya valutan

Nyttan med sociala medier diskuteras överallt. Det surrar i print och webben, på bloggar och i forum, i krönikor och på sociala nätverk. Diskusionerna handlar ofta om dialog och realtidkommunikation, kunddatabaser och tillgängligheten av psykografiska data. Andra ord och termer som ständigt används för att beskriva nätets sociala revolution är: relevanta kunder, tvåvägskommunikation och det … Read more

Mindpark #010: När Facebook friade till Sverige

2007-03-03. Det var dagen då jag gick med i Facebook. Jag jobbade på CNET News.com i San Francisco och skulle göra research för en story som sedermera blev “A sunny hiring time for talents”. Till den behövde jag collegestudenter, men jag var för gammal för att hitta dem. Min unga och fräcka TV-tjej-kollega, som knappt … Read more

Marknadsföringens Ying & Yang – Hybridmarknadsföring

Kärlek börjar med bråk. Sociala medier konkurrerar med mer traditionella metoder. Det är antingen print eller webb, hemsida eller social profil, facebook eller www.whatever.com. Så känns det i alla fall. Antingen heter det “sociala medier är ett jävla gissel! Förklara för mig var affären finns? var tjänar vi pengar?!” eller “sociala medier är framtiden, pappret … Read more

Digitala skolböcker och e-Learning i Kalifornien

“Hasta la vista baby“, “Fuck you ashole“, och “If it bleeds we can kill it.”  Ni gissad det. I dagens post har allas vår Arnold huvudrollen. Guvernören i Kalifornien vill nämligen skrota pappersläroböckerna till förmån för nedladdingsbara e-böcker. Dagens nyheter skriver att guvernören menar att internetaktiviteter som Facebook, Twitter och nedladdning av musik visar att … Read more

Facebook förbi MySpace

Nu är Facebook större än MySpace även i comScores mätningar. Inside Facebook redovisar de senaste siffrorna som visar att Facebook hade 70,28 miljoner unika besökare i USA under maj. Strax över MySpace med 70,26 miljoner unika besökare. Det är en stor förändring sedan maj 2008, då MySpace hade mer än dubbelt så många unika besökare … Read more

Sociala Medier – HIF v.s MFF

Det finns företag och organisationer som har det enklare än andra att leva och andas på sociala medier som till exempel Facebook och Twitter. Nattklubbar är ett exempel, sportklubbar och i detta fallet framförallt fotbollsklubbar är ett annat. Jag tänkte vi skulle låta MFF och HIF spela en social vänskapskapsmatch (om det nu är möjligt) … Read more

Rekordsiffror för online video

Under april såg internetanvändarna i USA mer 16,8 miljarder videos, enligt comScore. Det är en ökning med 16 procent från föregående månad. YouTube svarar för en stor del av denna ökning. Under april sågs 6,8 miljarder videos på Googles sajter. En ökning med 15 procent från mars. Google svarar för 41 procent av alla videos … Read more

Real Time Webb 2.0 – Sociala nätverk har fått ett bäst före datum

I skiftet mellan web 1.0 och 2.0 gick vi från att prata om statiska hemsidor utan tvåvägskommunikation till dynamiska sajter och tjänster baserade på dialog och användarmedverkan. Sociala nätverk, interaktion och att man kan föra en digital dialog har blivit normen snarare än undantaget. En sak har däremot slagit mig under den senaste tidens bloggposter … Read more

Spenderad tid på sociala sajter upp 83 procent

Enligt Nielsen har den totala tiden som ägnas åt sociala nätverk och bloggsajter i USA ökat med 83 procent från april 2008 till april 2009. I topp av sajterna hamnar Facebook som vuxit från 1,7 miljarder minuter till 13,9 miljarder, vilket är en ökning med hela 699 procent. I april förra året toppade MySpace listan, … Read more

Betyder nya Google Wave döden för de “statiska” sociala nätverken?

Hur ser framtidens mail ut? Kommer tjänsten att försvinna i takt med att dialogen på nätet förs mer och mer i realtid? Detta är frågor som vi har roat oss med att diskutera vid ett par tillfälle på Mindpark. Google har gett oss svaret i Google Wave. Wave är en tjänst som kombinerar socialt nätverkande … Read more

New York times anställer social medieredaktör

“An awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well. Jennifer will work closely with editors, reporters, bloggers and others to … Read more

Facebook populärast i UK

Facebook är den populäraste sajten i Storbritannien. I alla fall om man tittar på den tid som spenderas på de 7635 sajter som Nielsen Online mäter. De senaste siffrorna för april visar att Facebook stod för 12,7 procent av alla internetanvändares tid i Storbritannien. Det ska jämföras med 7,2 procent under april föra året. Bland … Read more