internet

Dagens: Daniel pluggar, Erik är sjuk och Joakim administrerar

Åhh vad jag hatar administration. Och då har jag ändå hälsosamt lite av den varan i lilla Mindpark. Men idag gick det inte att komma undan längre. Vi har precis flyttat över all ekonomihantering från HD till Sydsvenskan och nu gäller det att få rutinerna på plats. Om jag kunde klona mig så vet jag … Read more

Hubbub 07, en annorlunda lördag

[repost – mer strul med serverhostingen. Till jul flyttar vi, lovar] Annorlunda, för att vi är på väg till en annorlunda konferens . Vi ska till Hubbub 07 som skiljer sig bland annat för att den är gratis den arrangeras en lördag eftermiddag i undanskymda lokaler på KTH arrangörerna lovar att det kommer att finnas … Read more

Proffsen flyttar in och amatörerna ut

Sen den 11:e nov går det att följa serien Quarterlife på MySpace. Mer och mer professionellt genererat material flyttar ut på Internet och onlinekanaler (Hulu, NBC, Bebo, funny or die) som streamar kommersiella program direkt på webben blir bara fler och fler. Igår (20:e nov 07) skrev Businessweek hur amatörproduktioner får ge plats åt ett … Read more

Förpackad interaktivitet – Framtidens nyhetsförmedling

Widgets är nischade dataprogram som tillför utomstående information till sociala forum på Internet, alltså din privata blogg, hemsida, MySpace eller Facebook sida. Exempel är FEEDJIT, ett program som gör att man kan se trafikinformation till och från sin blogg eller hemsida i realtid, var besökaren befinner sig i världen och vad de väljer att besöka … Read more

Unga attraheras inte av traditionell nyhetsmedia online

Traditionell nyhetsmedia appellerar inte till en ung uppkopplad publik. De kanaler som lockar yngre nyhetskonsumenter mest är enligt Jupiter Research, portaler och bloggar. De fristående nyhetsbloggarna attraherar yngre användare och portalerna är populärare bland unga vuxna. Ett annat utmärkande drag för sättet unga använder Internet på är intresset för funktion snarare än innehåll. Media bör … Read more

Guerrilla news – Nyheternas långa svans

Nischen har nått nyhetsvärlden och en kommersiell marknad. MTV har börjat sponsra tidningen Vice och deras VBS.tv, en onlinetjänst som förmedlar nyheter rörande allt från independent musik och extremsporter till ambitiösa nyhetsinslag om bland annat Hezbollah. I gengäld ska Vice “Jackass nyheter” visas online och först och främst bidra till en förstärkning av MTV:s varumärke … Read more

Gratis är gott

89% av 2400 respondenter menar att gratis är godast på Internet. Web 2.0 definieras mer och mer av kostnadsfritt innehåll där företagens intäkter istället ska komma från annonsörer. Det mest uppmärksammade fallet idag är Rupert Murdocks sattsning att göra innehållet på wsj.com tillängligt utan att man behöver betala en krona. Andra exempel är gruppen Radiohead … Read more

Om plus och betaltjänster på nätet

Fick ett mail från Anton som skriver på något om betaltjänster på nätet. Ett ämne jag som bekant brinner för. Eller mot. Eller hur man nu säger… Publicerar det rått här, så kommer det en länk sedan när Anton är klar. On 11/15/07, Anton Johansson <[email protected]> wrote: > Varför tror du Aftonbladet väljer att satsa … Read more

Google lanserar mobile ads i skandinavien (och jardenberg.se är fortfarande sjuk)

Petri Kokko (i effekt Mr Google i norden) berättade precis från scenen på SIME att det är dags för mobile ads även här i skandinavien. Enkelt att komma igång och testa med mobilannonsering alltså. Vi gör väl som vi brukar, drar lärdom av google och om det flyger så bygger vi eget eller hittar mer … Read more

Dag 13: Lego bygger samtiden

Jag har pratat mycket om underhållningsbranschen i relation till The Long Tail i mina bloggar. Anledningen är att skiv och filmindustrin är enklast att relatera till i förhållande till den långa svansen (varför anstränga de grå i onödan;) Men den långa svansen sträcker sig långt och det finns nischer inom alla branscher. En googling på … Read more

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Dag 11: stand up och medborgarjournalistik

“Det är otroligt att allt som händer i världen varje dag precis får plats i tidningen.” – Jerry Seinfeld Tiden då dagstidningarna kontrollerade produktionsverktygen är förbi. Idag erbjuder demokratiseringen av produktionsverktygen med internet i spetsen, att vem som helst kan sprida och debattera sin åsikter på nätet genom bloggar. Tidningarna konkurrerar med massans kunskap. Nyheter … Read more

Hoppsan

Man ska ju inte slå på sin egen trumma – men mitt i seriösa diskussioner på Kastrup på väg till Dublin – inser jag att Mikael Pawlo har skrivit en text som känns: ”Joakim Jardenberg är höstens internetrebell” Japp, jag blev glad. Och glad blev jag idag också när jag ser att Beta Alfa plockar … Read more

Washingtonpost.com hjärta facebook, newstracker is released

Har ni tänkt på att i Facebooks långa lista med kategorier över applikationer finns det ingen som heter ”news”. Det måste vara ett tecken… Fick ett meddelande på facebook i natt från vännen Rob Curley som kallas för the Internetpunk och som just nu jobbar på stora stygga washingtonpost.com Update: Nu har Rob hunnit vakna … Read more

Dag 5: Vi bara gör det!

“Underskatta aldrig styrkan hos en miljon amatörer med nycklar till fabriken – Chris Anderson.” En av mina klasskamrater (en fantastisk ung kvinna som heter Lisa) har lagt till mottot “Vi bara gör det!” bredvid sitt namn på sin MSN. Det mottot definierar på bästa tänkbara sätt den långa svansen. Vi lever i en kultur som … Read more

Dag 4: Världens största skivbolag

“It´s to late to apologize, It´s to late.” Så börjar refrängen i One Republics låt Apologize. Låten är en av de mest spelade på MTV just nu och producentjätten Timbaland har inkluderat en remix av låten på sin egen skiva Shock Value som dessutom gett bandet en första placering på USA:s billboardlista. Bandet har fått … Read more

Dag 3: Global Postorder med ett alldeles för högt pris.

Varje dag klockan ett när posten kom markerade ett speciellt ögonblick för mig som barn, och jag brukade alltid nyfiket hänga över min mamma när hon öppnade breven som om varje vikt A4 var en hälsning från tomten. Jag var så fruktansvärt avundsjuk för att hon fick något att öppna varje dag. “Jag vill också … Read more

Dag 2: It´s the end of the world as we know it

Så här i kölvattnet av Al Gores “En obekväm sanning” är miljöfrågan och diskussioner kring naturkatastrofer och vår kära planets hälsa aktuellare än någonsin. Plötsligt är inte filmen Waterworld bara en sci-fi utan något som faktiskt, kanske skulle kunna hända. Jag vet inte hur det är med er men personligen är jag jordens största badkruka … Read more

Dag 1: En gnutta latin, en blå isglass och en väldigt lång svans.

Jag hade verkligen ingen aning vad bokens titel “The Long Tail” betydde när jag började läsa. För mig var betydelsen lika kryptisk som intetsägande och herr Jardenberg skulle lika gärna kunna ha gett mig en bok som hette “Si tacuisses, philosophus manisses”. Jag kan inte latin heller men tydligen betyder det om du hade tigit … Read more

Fem stora i Europa

eMarketer rapporterar hur internetanvändningen i de fem största västeuropeiska länderna (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) utvecklas. I dagsläget är det stora skillnader i andelen internetanvändare på dessa marknader. Storbritannien har nästan en penetration på 60 procent, jämfört med Spanien på 45 procent. Dock så har Spanien den snabbaste tillväxten. Prognosen för 2011 pekar på … Read more