internet

Azeroths befolkning större än Sveriges

Azeroth, världen där World of Warcraft utspelar sig, har nu fler “invånare” än vad Sverige har. Enligt siffror från Blizzard har nu WoW mer än 10 miljoner aktiva prenumeranter, vilket är en ökning med en miljon spelare på bara ett halvår (juli 2007). Vid årsskiftet hade Sverige en befolkning på 9 184 000 invånare. Sedan … Read more

Hyperlokalt

Hyperlokalt är det nya ledordet och lokalinformationens långa svans blir längre och längre. Den 23:e jan släppte everyblock en aggregator som genom geografiskt filtrerade sökningar förser användaren med lokalnyheter. Aggregatorn förmedlar framförallt information om geografiskt relevanta nyheter och bloggar, samhällsinformation och roliga saker på nätet. Hyperlokalt är ledordet för tjänsten som hämtar geotaggade bilder från … Read more

E-handeln växer kraftigt och allt fler online-shoppare ändrar märkespreferenser efter research på nätet

Hela 80 procent av de europeiska internetanvändarna har handlat någon vara eller tjänst online, enligt en ny undersökning från EIAA Mediascope 2007. Det är en fördubbling från 2004. Tillsammans gjorde dessa konsumenter 1,3 miljarder inköp under en sexmånadersperiod och i genomsnitt spenderade de 747 euro online. Ett antal områden har ökat kraftigt sedan 2006. Bland … Read more

Nyheter på Video

Att vidoetrenden på Internet och siter som Youtube ökar är långt från någon nyhet. I nov förra året tittade mer än 75% av USA:s internetanvändare på någon form av Internetvideo, antingen streamad eller nedladdad. Människans narcissistiska behov av att synas i dagens web 2.0 samhälle har nog aldrig varit tydligare än den senaste Youtubetrenden som … Read more

Färre litar på sökmotorernas resultat, men fortsatt hög tilltro till mediebolagens sajter

Center for the Digital Future på USC (University of Southern California) Annenberg School har publicerat resultaten av det sjunde årets undersökning i projektet “Surveying the Digital Future”. Det är en stor och bred undersökning som bland annat tittar på tillgång till bredband, användning av det trådlösa internet, media online, användargenererat material och sociala nätverk i … Read more

Pssst, har du hört om web 2.0?

Hela 90% litar på den information de får från sina vänner och bekanta över sociala nätverk. 36 % litar väldigt starkt på sociala nätverk som informationsforum. För att påvisa lite kontraster är det bara 4 procent som litar väldigt starkt på information från återförsäljare, annonsörer, bloggar eller andra typer av användargenererade forum. Inte heller nyhetscommunities … Read more

Gratis!

Gratis ligger i luften. Long tail författaren Chris Anderson släpper i mitten på 2008 sin nya bok “Free.” Boken handlar om gratis som affärsmodell och behandlar hur gratistjänster kan kan göras inkomstbringande i andra led. På Internet är naturligtvis det äkta paret, trafik och annonser, ett exempel på hur gratistjänster kan generera besökare till förmån … Read more

Traditionella siter bättre på “hårda” annonser

Enligt en undersökning från Comscore är konsumenter mer mottagliga (85%) för annonser om de ser dem på TV. Internetsidor baserade på UGC (user generated content) har en mycket lägre penetrationsnivå (28%) hos konsumenter. Däremot är detta starkt förknippat med ålder och typ av annons (se bild 1). 41% av de 18-34 åringar som intervjuades säger … Read more

Framtidens sociala nätverk

I december 2007 tittade OMMA (online magazine of media, marketing and advertising) i kristallkulan och spådde utvecklingen för social networking och framtidens web 2.0. Framtiden innehåller mer av allt. Internet har på många sätt blivit en ny digital kontinent, en landmassa med ett ständigt ökande befolkningsantal där den nya digitala infrastrukturen med sina kommunikationsvägar för … Read more

Sociala nyhetskällor

Mediapost förutspår att en nyhetsportal baserad på användargenererat material kommer att vara online och växa till världens största nyhetskälla 2008. I USA har redan sociala forum växt till bland de mest besökta källorna för nyheter. Ser man till det pågående pressidentvalet säger 28% av de amerikanska respondenterna att de håller sig uppdaterade med information från … Read more

Internet snart större än TV i UK

Inom ett par år passerar internet TV, när det gäller medieinvesteringar i Storbritannien. Det förutspår bland annat eMarketer som precis släppt en ny prognos. Enligt deras beräkningar kommer 2010 vara året då internet går om TV. Prognosen pekar på en fortsatt stor tillväxt för onlineannonseringen (23 procent) under 2008. Dock ej lika stor som 2006 … Read more

Top Ten

Nielsen har släppt en undersökning om Amerikanska mediatrender 2007. Undersökningen presenteras som tio i topp listor och behandlar ämnen som: television, Internet, reklam, mobil, konsument trender, tv-spel, filmer. DVD, musik och böcker. Jag presenterar bara de mest relevanta listorna här men gå in på amerikanska medietrender 2007 för det samlade materialet. Detta är inte riktigt … Read more

Den långa svansen bedriver hobbyverksamhet

Internet tillgodoser så gott som alla former av hobbys och intressen med information. Den långa svansen sträcker sig från vardagliga intressen till de av de mer obskyra slaget. Enligt en undersökning från Pew (2007) har 83% av USA:s befolkning använt Internet i utövandet av sina personliga intressen och hobbys. 29% gör det varje dag. Män … Read more

“Nothing But Net” – JPMorgan förutspår 2008

JPMorgan har släppt en omfattande rapport på 312 sidor med namnet “Nothing But Net“. Rapporten innehåller såklart massor av finanstugg, börskurser och kalkyler för de stora börsnoterade internetföretagen, men också en hel del siffror som borde intressera fler än investerare. Nedan följer några av de godbitar som jag hittade i rapporten: • E-handeln växer i … Read more

Hur använder företagen web 2.0?

Web 2.0 har med sina sociala, interaktiva och teknologiska attribut utvecklat nya möjligheter för användandet av teknisk och digital mjukvara i företagsvärlden. I takt med de nya möjligheterna kring informationsutbyte och skiftet hos privatpersonen från konsument till producent, förändras affärsmodellen och möjligheterna för en mängd branscher att komma närmare en extern verklighet men även förbättra … Read more

Nyhetskonsumenter vänsterprasslar

Ska man tro en undersökning gjord av Mckinsey Quarterly på 2100 respondenter i USA finns det inga lojala nyhetskonsumenter online. Studien visar på att nyhetskonsumenter fördelar sin uppmärksamhet på så många som 16 olika nyhetskällor i veckan. Den största anledningarna till att konsumenter söker information från olika håll är möjligheten att se nyheter från olika … Read more

Viral Marknadsföring – En växande trend

Web 2.o och den rådande trenden inom sociala nätverk och bloggande gör att den uppkopplade konsumenten har alla möjligheter i världen att skapa sitt eget material för publicering på Internet. En undersökning gjord av Deloittes visar på att nästan hälften (45%) av Amerikas befolkning frekvent skapar användargenererat material på Internet. De sociala nätverken är en … Read more

Mobila webben växer. Fler användare och mer annonspengar

Inom fem år kommer antalet användare av mobila internet mer än fördubblas i Europa. Det förutspår JupiterResearch i rapporten Mobile Advertising in Europe. Enligt prognosen kommer 129 miljoner att använda mobilt internet minst en gång i månaden 2012, vilket motsvarar 40 procent av den mobila populationen. 2007 var motsvarande siffror 60 miljoner användare (19 procent). … Read more

Sociala nätverk i mobilen

Det kommer nog inte som en chock för någon att mobilen och datorn är de mest använda tekniska prylarna bland dagens tonåringar. Enligt en undersökning gjord av Pew hade i december 2006, 6 av tio mobiltelefon och tre fjärdedelar tillgång till dator. Med utgångspunkt i 2007 års Facebookfeber är det ett naturligt steg att göra … Read more

Internetpenetration i EU. Och hur viktigt är nätet?

Consumers in Europe har precis publicerats av Eurostat. Rapporten innehåller en hel del om transporter, energi, post- och bankväsende. Men även intressant fakta om internet- och mobilanvändningen i EU. Det som framförallt är bra med denna rapport är att det finns jämförbar statistik för alla länder i EU. Andel hushåll som har tillgång till internet … Read more

Distruptive media – reload… Part 2

Förra inlägget blev så långt så jag fyller på här efter lunchen. Sociala medier internt – den som vågar vinner. Så lyder rubriken på Fredrik Wackås uppstart efter lunchen. Och han chockstartar genom att köra utan slides. Me like – men det är trist att inte ha tillgång till underlaget efteråt. Han kanske lägger upp … Read more

Kidsen i Europa föredrar nätet framför TV:n

European Interactive Advertising Association (EIAA) har genomfört sin undersökning Mediascope för femte året. I undersökningen tittar de framförallt på utveckling av medierna kopplat till internetanvändningen. För den yngsta gruppen i undersökningen är mönstret tydligt: digitalt regerar! Både när det handlar om spenderad tid och frekvens. 16-24-åringar spenderar 10 procent mer tid på nätet än de … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more