Aktuellt

Tänk om alla tidningar skulle vara öppet sociala…

Update: vad jag kan se är hd.se först ut bland svenska medier med att börja känna på Google Friend Connect. Precis så, ut med det, testa, experimentera – och som Sören säger: ”Det är helt nytt och ärligt talat är det här en läroprocess även för oss på hd.se-redaktionen.” Kudos! Nu lever vi i spännande … Read more

Kommer journalistiken gå en mörk tid till mötes? (Gästblogg)

Det här en svensk version av ett inlägg på Citizen Media Watch, en blogg som bevakar läsarmedverkan och medborgarmedia i ett globalt perspektiv. Kommer journalistiken att kollapsa när tidningarna misslyckas med att ta steget från papper till nät? Eller ser vi början på en ny och smartare nyhetsmarknad? Åsikterna går isär. Vi har valt att … Read more

Fem saker att göra redan i morgon för att tjäna mer pengar på nätet

[obs, den här posten med fem snabba tips är på många sätt ett komplement till den här monsterposten om de stora pengarna, på lite längre sikt. Läs dem gärna tillsammans] So much to do, so little time. Så skulle man kunna sammanfatta läget för mediehusen idag. Vi försöker hjälpa till med lite prioriteringar, genom våra … Read more

Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen)

Om man upprepar något tillräckligt länge och ofta så börjar det behandlas som en sanning. En sådan sanning är det gamla frasen ”vi kommer aldrig att tjäna lika mycket pengar på nätet som vi gör på tidningen”. Jag upplever det som en sanning som fått fäste utan att egentligen vara speciellt logisk och oftast helt … Read more

Andreas Ekström räddar min helg

Efter en vecka som varit tung, det är mycket tråkiga signaler nu, går jag (om ett par timmar) på lätta fötter och firar helg. Tack för det Andreas Ekström från Sydsvenskan som gästbloggar på Samesamebutdifferent. Knalla direkt dit nu och läs den underbara, men tyvärr fejkade, pressreleasen. Den är välskriven och humoristisk, den formulerar precis … Read more

Transparens och/eller objektivitet – helt kort

I fredags höll Sofia Mirjamsdotter ett välbesökt seminarium på sydsvenskan och pratade om journalistiken i det nya medielandskapet. Bland annat drog hon en välförtjänt lans för transpararensen. Den öppna redaktionen, den öppna redovisningen (en gammal post från mig på det temat). Och fick massor med mothugg från delar av publiken. Fraser som ”men objektiviteten är … Read more

24 hour business camp – ett annat sätt att göra det

Jag gillar smartskallar, och Ted Valentin är definitivt smart. Tidigare mest känd för att ha byggt upp Tidningsbutiken och sålt av den, är han nu ”Kartmannen” med hela internetsverige. Hans olika kartprojekt är ett lysande exempel på affärsutveckling, modell 2008. Men Ted sitter inte stilla, så nu är det dags för honom att arrangera 24 … Read more

Tillfälligt avbrott: upprop till gammelmedia!

Om du inte är medlem i tidningsutgivarna och inte tillhör det som jag kärleksfullt kallar för gammelmedia så kan du sluta läsa nu. Du får se det här som ett reklamvbrott. Nästa vecka är det slutseminarium för projektet ”Unga Vuxna” som drivits av TU. Mycket bra har kommit ut av det arbetet, men det är … Read more

Fem saker som alla mediehus bör göra NU!

OK, alla mediechefer där ute. Fram med att-göra-listan och skriv in de här fem punkterna. Sätt sedan igång och implementera dem direkt. Det är ingen raketforskning. Det finns inget att förlora. Det finns kanske en och annan vägbula som ni måste över, men tro mig – det här måste göras. ”Resistance is futile” skulle man … Read more

What’s Next-panelen – och det som inte diskuterades

Igår var det dags för en ny utgåva av Whats Next in New Media, som jag tror är det fullständiga namnet på panelen. Den här gången samlades Karin Adelsköld, Miriam Olsson, Fredrik Wass och jag. Tomas Wennström försökte leda oss med fast hand genom ämnen som Bloggy, Annonskartan, Spotify, gamla Sunet-katalogen som blivit uppköpt etc. … Read more

Action i mediebranschen!

Det händer saker i den svenska medieankdammen och det är ju helt underbart. I synnerhet som det är satsningar som kommer från olika håll, och som på flera sätt går lite på tvären mot etablerade sanningar. Igår lanserades äntligen nyheter24.se som Resume och Dagens Media redan skrivit spaltkilometer om. Sajten bygger på ett rasande snabbt … Read more

Mindpark-bloggen i din mailbox

Vi har fått önskemål om att maila ut våra inlägg från bloggen. Så även om vi själva är RSS-junkies fixar vi det givetvis. Vi använder helt enkelt Feedburners möjlighet till mailutskick. Nackdelen är att själva tjänsten är på engelska och det kan störa en del, men å andra sidan är innehållet ju det intressanta. Eller … Read more

Så gick det till när Google stängde mina bloggar

Igår berättade jag att tre av de bloggar jag driver eller medverkar i helt plötsligt var nerstängda. Nu är de tillbaka igen och situationen är löst. Det blev många frågor och kommentarer både on- och offline. En del skadeglädje också, eftersom jag ju är en ganska högljudd Google-anhängare. Det får jag tugga i mig ;) … Read more

En lösning som letar efter ett problem

Det är ingen hemlighet vad jag tycker om e-papper. Jag blir förbannad varje gång jag tänker på hur mycket tid och pengar Tidningsutgivarna har plöjt ner i vansinnesprojekten. Jag gillar verkligen Svenåke på ST, men han svårt att förlåta honom att han inte släpper den här sargen. Och Kindle – Don’t even get me started. … Read more

Jaiku är tillbaka och Danne dansar av lycka

Förra fredagen dog bubblan en smula – Jaiku packade oväntat ihop fullständigt. Det blev en lång helg för förvirrade bubblare. Vi försökte med Twitter, Friendfeed, och en massa andra obskyra tjänster. Till och med Pownce fick en chans. Men inget kändes rätt. Jag erkänner. Jag är Jaiku-beroende (psst, Niclas: tyvärr tror jag inte vi varken … Read more

Det närvarande och sammankopplade nätet

Allt finns på internet, men hur ska man få det att hänga ihop? Jag har funderat på det länge, och ännu intensivare efter att jag lyssnat på Johan SvH:s presentation om Myqube. Jag var kritisk redan då, liksom Daniel i en postning här på mindpark.  Det är ju som bekant lätt att vara negativ, men … Read more