Aktuellt

Webb-tv:n är död. Länge leve video på nätet

I onsdags stannade jag till i Norrköping och medverkade i Östnytts upplaga av Eftersnack. Tyvärr kan jag inte visa klippet direkt i bloggposten, men den här länken fungerar i alla fall till den 4 februari. Med en enda mening här ovan sammanfattas två av de konkreta synpunkter jag försökte förmedla till Eva Hamilton, VD i … Read more

En iPhone till Björn

Det sista Daniel gjorde innan han drog till Chile var att kicka igång en ambitiös tävling. Vår  Webjeopardy 2.0 blev en hit med över 50 tävlande. Efter nyår rättade Erik och vi kunde utse en vinnare: Björn “KTH” Gustafsson plockade hem priset. Och idag var det prisutdelning. För att citera vinnaren, som levererade de sista … Read more

24HBC över – för den här gången

Jag tror inte någon lämnade 24 Hour business camp igår utan ett leende på läpparna. Lyckliga men trötta, för det var ingen picnick. Det jobbades verkligen hårt, en mycket försiktig uppskattning är att de flesta nog klämde in minst 18 timmars jobb, vilket alltså ger 1.620 arbetsimmar totalt. Det är 40 arbetsveckor, ungefär ett manår … Read more

WAN/WEF ställs in – men fortfarande förstår man inte

Förra sommaren gick den årliga stora världskonferensen för WAN och WEF av stapeln i Göteborg. Det är alltså tidningarnas internationella branschorgan. Vi var många som förundrades över den uppfattning som stora delar av branschens företrädare presenterade där. Jag mötte bland annat en väldigt upprörd Martin Jönsson över en pilsner, och han menade att de riskerade … Read more

Finnes: 1000-tals kunder. Sökes: ansvarsfulla webbhotell

Det är dags att göra en ordentlig insats för de små företagen på den lokala marknaden. Vi har ju tidigare gått igenom ett sätt av många för oss som medieföretag att öka våra intäkter på nätet. Men ett viktigt element saknas där – den lokala handlarens egen närvaro på nätet. Många lokalsajter satsar stort på … Read more

Snart kan du hittarecept.se på din lokala sajt

Mat är hett. Att laga mat, att handla mat, att diskutera mat. Taffel vinner pris som årets nättidskrift, Arla lanserar en av de mest populära iPhone-applikationerna och webbtjänsterna tuffar på med ständigt ökande siffror. Men en sajt ökar mer än alla andra. Tomas Wennström, som normalt sett är mest känd för podcasten What’s Next, och … Read more

Låt oss presentera: Emo Vote – en plugin för WordPress

Den enklaste formen av användarmedverkan är att klicka på en knapp för att ”tycka till”. Klassiska varianter är dagens fråga, tumme upp/ner, stjärnmärkning och ranking. Men det är trubbiga instrument, och i ärlighetens namn – inte speciellt roliga. Men adderar man lite känslor så… [uppdatering: Emo Vote är nu släppt. Du kan hämta den från … Read more

Det är ju bara att bestämma sig

Det här blir nog det kortaste inlägget på Mindpark någonsin. Men kanske det viktigaste, för det verkar som det här glöms bort hela tiden. Det kommer alltid att finnas internationella, nationella, regionala och lokala företag. De har olika produkter, tjänster och olika målgrupper – men de kommer alltid att behöva kommunicera med sin marknad. Kan … Read more

Vi har en vinnare: Björn Gustafsson

Vinnare i WebJeopardy 2.0 blev Björn Gustafsson (KTH-Björn, alltså;) med 27 poäng. Mycket imponerande! På delad andraplats hittar vi Brit Stakston och Karin Andersson med 26 poäng. Stort grattis till Björn, belöningen – en iPhone – kommer att överräckas den 21/1 i Stockholm. Många av de övriga deltagarna vill nog helst inte att vi avslöjar … Read more

Webbransonering – en bra idé?

Debattens vågor gick höga under slutet av 2008. Både inom och utom ”vår” sfär diskuterades frågan om hur webb och papper ska förhålla sig till varandra. I ljuset av vikande upplagor, tidningskrisen i USA, relativt svaga intäkter i de nya kanalerna så väcktes åter frågan om man kanske var ”för bra” på nätet. Att man … Read more

Hejdå, Martin!

Martin Jönsson går vidare mot nya äventyr. Sveriges vassaste medieanalytiker och en av de mest konstruktiva bloggarna lägger ner. Skälet? En bred analys riskerar tydligen att hamna i konflikt med hans nya uppdrag som redaktionschef på Svenska Dagbladet. Jag hade känt mig lite lugnare om man helt enkelt hävdat klassisk tidsbrist… Anyway, vi hade Martin … Read more

Newsmixer – ett koncept när det är som bäst

Att ”news is a conversation” är en tes som bland annat Spokesman Review (länken går till deras nya beta-sajt) arbetat in med sin öppna redaktion. Vi är också ganska klara över att användarnas direkta medverkan på våra sajter blir än viktigare och att de sociala nätverken ger oss nya möjligheter. Blandar man då i en … Read more

25000 kronor till Wikipedia – det är det minsta vi kan göra!

Den användarskapade encyklopedin Wikipedia är bland det mest fascinerande och imponerade som skapats på och av internet. Vi har skrivit spaltkilometer om tjänsten här på jardenberg.se så jag tänker inte upprepa allt fantastiskt som den representerar. Ska du ha en snabb sammanfattning så läs ”Wikipedia – helt obegripligt?”. Däremot förtjänar det att sägas igen hur … Read more

Så funkar det – Google Friend Connect och Facebook Connect

När Google och Facebok släppte sina lösningar för lite drygt en vecka sedan var förvirringen ungefär lika stor som förväntningarna. Google Friend Connect (GFC) och Facebook Connect (FBC) är ju helt nya funktioner på webben. Jag var självklart lycklig över att de sociala nätverken öppnar upp sig och uppmanade ”mina” tidningar att hoppa på. Men … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more

DN frågar: ska Google ta över?

Svaret är nej, inte egentligen. Men läs först vad Arne Ruth och Bjarne Stenquist, journalister och f d DN-medarbetare skriver i artikeln ”Ska Google ta över?”. Man citerar bland annat: Roussel ansåg att Google redan har en högeffektiv distributionsapparat som dessutom visat sig överlägsen det mesta i annonsförsäljning. Så varför inte överlåta distribution och annonshantering, … Read more