before2012

Webb-tv ökar – och det växer som mest just nu!

Igår rapporterade E24 om Mediavisions undersökning av webb-tv i Sverige. Det dagliga tittande har tredubblats sedan början av året (3 procent till 10 procent). I USA ökar också webb-tv-tittandet, eMarketer visar att tillväxten sker NU! (Dock är deras mått lite trubbigare, eftersom de använder månadstittande). Den största ökningen sker i år, men fortsätter att öka … Read more

Dagens: tråkprylar som äntligen kom loss, en magisk soffa, och en lång svans

Först, kolla in den här soffan. Tänk den i Mindpark-grönt. Tre meter enorm. Är den inte för skön? Klicka för att se bilden större, eller läs lite här. Inget är spikat än, men till rätt pris är den en kandidat. Hela Parken är ju inredd med billiga IKEA-möbler, så något lite extra jag kunna göra … Read more

Sök leder till besök (även i butik), väder i mobilen, besökarnas tid hos sociala nätverk och nya gamla medier.

Marketing Charts skriver om Sociala nätverkens användning i Storbritannien, där användningen är högst i Europa. De tittar bland annat på hur mycket tid användarna lägger på de sociala nätverken. Tips för nybörjare inom mobilannonsering presenteras i en artikel från ClickZ. The Weather Channel kommer denna vecka att börja leverera prognoser i videoformat till mobiler, enligt … Read more

nwt.se – först i mediesverige?

I morse kom det ett mail… Pusha (http://www.pusha.se), en sammanslagning av sajterna Digga och Sovrat, är Sveriges nya länkcommunity. Likt sin amerikanska motsvarighet Digg är det medlemmarna själva som bestämmer innehållet genom att rösta på och posta länkar. Det var i slutet av september som svenska Digga blev kontaktade av Digg Inc. med krav om … Read more

10 mest populära nättidningarna i Storbritannien

Nielsen/NetRatings har släppt en rapport som tittar närmare på Storbritanniens 10 största nättidningar i augusti 2007, avseende publikstorlek, tid och tillväxt. The Guardian fortsätter att vara Storbritanniens mest populära nättidning, liksom den varit under det senaste året, med 2,7 miljoner unika besökare. För första gången under 2007 så tappade The Sun (2,0 miljoner unika) andraplatsen, … Read more

Dagens: Inre tjänst, ”ge oss en break-samtal” och framåt med Skype?

Idag började äntligen Daniel. Och jag glömde så klart bort att plåta honom där han sitter vid sitt skrivbord och brottas med första uppgiften: ”registrera nuud.se och se till att få igång den med google apps”. För även om vi självklart har @mindpark-adresser också så är min filosofi att det är viktigt att äga sin … Read more

Fem stora i Europa

eMarketer rapporterar hur internetanvändningen i de fem största västeuropeiska länderna (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) utvecklas. I dagsläget är det stora skillnader i andelen internetanvändare på dessa marknader. Storbritannien har nästan en penetration på 60 procent, jämfört med Spanien på 45 procent. Dock så har Spanien den snabbaste tillväxten. Prognosen för 2011 pekar på … Read more

Veckan som gått, veckan som kommer och fokus på Basecamp

”Skunken”, löst namngiven efter Skunk Works på Lockheed, är vår installation av Basecamp och där hanterar vi våra aktiva projekt. Jag har skrivit om vårt upplägg tidigare och fått frågor om hur det verkar funka nu när vi fyller på med mer och mer. I korthet – det verkar fungera alldeles utmärkt. Av vår bruttolista … Read more

Skenande kostnader för annonssystem på nätet – hjälp!!!

En bit ner på vår projektprio låg att kika på ett system för att minska beroende av det stora och tunga, dyra, överkvalificerade annonssystem som i princip alla mindpark-sajter använder för att skjuta ut banners. Men jag har nu fått klart för mig att kostnaderna skenar – när en enda sajt har kostnader som närmar … Read more

Dagens: Rubbet, annonser, intäkter och en modell om håller

Många frågar hur vi ska tjäna pengar på hd.se/rubbet. Tjänsten är ju gratis. Och det är den, på sätt och vis. Men ändå inte – våra användare betalar med sin tid. De som lägger in annonser hjälper oss att bygga upp ett värde i tjänsten, och de som är inne för att leta prylar ger … Read more

Godbitar

Lite bra saker som jag hittat under veckan. Snygg livestatistik från AdMob AdMonitor som mäter hur många annonser som levereras till mobiler från deras AdMob Marketplace. Visar inte bara när någon annons levereras utan också till vilken typ av mobil. På filmforay.com presenteras aktiviteten på sajten (som t ex idéer till filmer, kommentarer, användare och … Read more

Dagens: animero, tasteline, twingly-lycka och twingly-problem och kartor på våra sajter

Dagen började med frukost som Michael Fogelqvist och Animero bjussade på, nere på Marina. Ett bra gäng samlades för att lyssna på tema web, där Sören Karlsson från hd.se och Anna Omstedt Lindgren från Tasteline/SvD Nya medier höll låda. Sören pratade mycket om trafikökningen som är helt fantastisk, med toppar över 150.000/veckan. Positiva rapporter från … Read more

Sök är stort

I dagarna släppte comScore en ny undersökning om sökmarknaden globalt. Här är några godbitar ur rapporten. 750 miljoner människor (15 år eller äldre) genomförde någon sökning på internet under augusti månad. Det motsvarar 95 procent av hela internetpubliken. Imponerande siffror. Än mer imponerad blir man om man tittar på hur många sökningar som dessa personer … Read more

Dagens: transparens, good old, rubbet, twingly, academedia och daglig omvärldsbevakning

Dags för dagliga avrapporteringar – så låt transparens-kampen börja. Problemet är att jag nog bara har en motståndare kvar. Under dagens möte med Björn Jeffery fick jag nästan intryck att han gett upp på någon slags teknisk knockout. Eller kan man göra självmål i boxning? Problemet är att han som konsult inte själv kan råda … Read more

Varumärkesannonsering i mobilen

Annonsering i mobilen har hittills inte stått för en särskild stor andel av den totala reklamkakan. Och den annonsering som förekommit är ofta av typen “direktrespons” dvs med avsikt att skapa en transaktion med hjälp av länkar, kuponger mm. Varumärkesannonsering däremot har haft en försvinnande liten del. Men när infrastruktur och användare utvecklas så kommer … Read more

Klart skepp

Eller vad det nu är de säger i de gamla sjökrigsfilmerna när det är dags att ge sig in i drabbning. Mindpark är äntligen fulltaligt. Från den 22/10 kliver Daniel Nüüd in som projektledare. Lill-grabben är född på åttiotalet och alltså oförskämt ung och energisk, men Erik och jag kan behöva någon som håller tempot … Read more

Basecamp börjar komma på plats

Vi kommer att hantera både projekt och internkommunikation (den strukturerade och tråkiga delen;) via Basecamp från 37signals. Jag tror jag har tjatat om det innan – där alla andra projektverktyg alltid har slutat som öde informationskyrkogårdar så verkar Basecamp ha det där lilla extra som gör att folk trivs där. Men jag har aldrig satt … Read more

Loggan är klar

Yes, det har varit plågsamt. Men skönt ont och kul ändå. Petra Lundin på Manifesto (ny sajt är på gång, har jag hört;) har nu kommit fram till den optimala svängningen, den ultimata färgen på pricken, den rätta tjockleken på strecken. Och ändå är det jag som känner mig som en stolt pappa… Nu ska … Read more

JupiterResearch, vädertjänster, Twingly och en möbelbransch som borde få smisk…

Nu blir det kanske mycket på en gång, men det handlar om rutiner som inte hunnit sätta sig än. Kategorin på det här är ”dagrapport” och det är precis det som är meningen framöver. Strävan är dagliga inlägg. Det betyder att vi kommer att blanda högt och lågt, stort och smått, frågor och svar, andras … Read more