Blog

Dagens: Daniel pluggar, Erik är sjuk och Joakim administrerar

Åhh vad jag hatar administration. Och då har jag ändå hälsosamt lite av den varan i lilla Mindpark. Men idag gick det inte att komma undan längre. Vi har precis flyttat över all ekonomihantering från HD till Sydsvenskan och nu gäller det att få rutinerna på plats. Om jag kunde klona mig så vet jag … Read more

Hubbub 07, en annorlunda lördag

[repost – mer strul med serverhostingen. Till jul flyttar vi, lovar] Annorlunda, för att vi är på väg till en annorlunda konferens . Vi ska till Hubbub 07 som skiljer sig bland annat för att den är gratis den arrangeras en lördag eftermiddag i undanskymda lokaler på KTH arrangörerna lovar att det kommer att finnas … Read more

Ny reklam till nya medier

Medielandskapet förändras. Nya medier och forum bryter hela tiden ny mark och det sätter stor press och ett utvecklingsfokus på dagens traditionella reklam och annonsbyråer. Enligt en forskarrapport från IBM står reklamindustrin inför en större splittring de kommande fem åren än den har gjort de senaste femtio. Övergången från passiva till aktivt medvetna konsumenter som … Read more

TV och internet en vanlig kombination i hemmen

Internetanvändare använder fler medier samtidigt när de är online. MarketingVOX rapporterar om en ny undersökning från Burst Media. Mer än fyra femtedelar, 82,4 procent, använder något annat media samtidigt som de är uppkopplade. Och det är inte bara de yngre som kombinerar on- och offline medier, personer i alla åldrar gör det. Skillnaden mellan män … Read more

Proffsen flyttar in och amatörerna ut

Sen den 11:e nov går det att följa serien Quarterlife på MySpace. Mer och mer professionellt genererat material flyttar ut på Internet och onlinekanaler (Hulu, NBC, Bebo, funny or die) som streamar kommersiella program direkt på webben blir bara fler och fler. Igår (20:e nov 07) skrev Businessweek hur amatörproduktioner får ge plats åt ett … Read more

Nätet ökar 21 procent och pappret tappar 9 procent – tidningarnas annonsintäkter i USA

Samtidigt som annonsintäkterna från pappret står och stampar så fortsätter intäkterna från internet att växa, visar Newspaper Association of Americas senaste siffror om tidningarnas annonsintäkter. I USA ökade tidningarnas annonsintäkter från internet till 773 miljoner dollar. Det är en ökning med 21 procent jämfört med kvartal 3 föregående år. Motsvarande siffror för pappersintäkterna är en … Read more

Förpackad interaktivitet – Framtidens nyhetsförmedling

Widgets är nischade dataprogram som tillför utomstående information till sociala forum på Internet, alltså din privata blogg, hemsida, MySpace eller Facebook sida. Exempel är FEEDJIT, ett program som gör att man kan se trafikinformation till och från sin blogg eller hemsida i realtid, var besökaren befinner sig i världen och vad de väljer att besöka … Read more

Hur ser sajterna ut för de 100 största tidningarna i USA?

The Bivings Report har genomfört en undersökning av sajterna hos de 100 största tidningarna i USA. De tittade framförallt på vilka features som sajterna har och jämförde också vad som hänt sedan förra året. RSS-användandet ökade med 21 procentenheter och nästan alla har det idag. Ingen tidning har börjat med annonser i RSS-flödena. 92 procent … Read more

Unga attraheras inte av traditionell nyhetsmedia online

Traditionell nyhetsmedia appellerar inte till en ung uppkopplad publik. De kanaler som lockar yngre nyhetskonsumenter mest är enligt Jupiter Research, portaler och bloggar. De fristående nyhetsbloggarna attraherar yngre användare och portalerna är populärare bland unga vuxna. Ett annat utmärkande drag för sättet unga använder Internet på är intresset för funktion snarare än innehåll. Media bör … Read more

Google står för 2 av 3 sökningar

I oktober svarade Google för nästan 2 av 3 sökningar i USA (64 procent), enligt Hitwise rapport om sökmotorernas andelar. Yahoo Search svarade för 22 procent, MSN Searchs för 7 procent och Ask.com för 5 procent. Resterande 2 procent delas på de övriga 49 sökmotorerna som ingår i Hitwise undersökning. Jämfört med samma period 2006 … Read more

Guerrilla news – Nyheternas långa svans

Nischen har nått nyhetsvärlden och en kommersiell marknad. MTV har börjat sponsra tidningen Vice och deras VBS.tv, en onlinetjänst som förmedlar nyheter rörande allt från independent musik och extremsporter till ambitiösa nyhetsinslag om bland annat Hezbollah. I gengäld ska Vice “Jackass nyheter” visas online och först och främst bidra till en förstärkning av MTV:s varumärke … Read more

Veckor i 190 och nu ska vi upp i pagerank

Puhh, det går undan. SIME förra veckan, krassliga servrar och krassliga halsar på mindpark, frukostseminarie och roadshow i småland (barometern.se) och blekinge (blt.se) i veckan som kommer. Allt strul har gjort att dagrapporterna blivit lite mer sporadiska – men från och med ikväll är vi back on track. Förresten, har ni sett att jag nu … Read more

Online TV-, video- och filmkonsumtion fördubblad sedan förra året i Storbritannien

Det senaste året har den totala tiden som ägnas åt TV-, video-och filminnehåll på nätet nästan fördubblats i Storbritannien. Upp 91 procent i september 2007 jämfört med motsvarande månad 2006. Nästan 21 miljoner britter besökte en sajt av detta slag under månaden, en ökning med 28 procent. Det visar siffror från Nielsen Online (pdf här). … Read more

Gratis är gott

89% av 2400 respondenter menar att gratis är godast på Internet. Web 2.0 definieras mer och mer av kostnadsfritt innehåll där företagens intäkter istället ska komma från annonsörer. Det mest uppmärksammade fallet idag är Rupert Murdocks sattsning att göra innehållet på wsj.com tillängligt utan att man behöver betala en krona. Andra exempel är gruppen Radiohead … Read more