mobil

Hubbub 07, en annorlunda lördag

[repost – mer strul med serverhostingen. Till jul flyttar vi, lovar] Annorlunda, för att vi är på väg till en annorlunda konferens . Vi ska till Hubbub 07 som skiljer sig bland annat för att den är gratis den arrangeras en lördag eftermiddag i undanskymda lokaler på KTH arrangörerna lovar att det kommer att finnas … Read more

Nu skickas fler SMS än någonsin

I Storbritannien skickades under september 4,8 miljarder SMS, vilket är mer än 1,2 miljarder per vecka eller 161 miljoner om dagen. Under en vecka i år skickades det lika mycket SMS som det gjorde under hela 1999. En utmärkt statistiktjänst från text.it presenterar de senaste siffrorna. Och än verkar inte taket vara nått. The Mobile … Read more

Google lanserar mobile ads i skandinavien (och jardenberg.se är fortfarande sjuk)

Petri Kokko (i effekt Mr Google i norden) berättade precis från scenen på SIME att det är dags för mobile ads även här i skandinavien. Enkelt att komma igång och testa med mobilannonsering alltså. Vi gör väl som vi brukar, drar lärdom av google och om det flyger så bygger vi eget eller hittar mer … Read more

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Unga vuxna störst på mobila webben.

Den mobila webbens publik är ung och hela två tredjedelar av besökarna är i åldern 18-34 år. M:Metrics och AdMob släppte tidigare i höstas sin första rapport om den mobila webbens profil. Rapporten bygger på mätningar av de drygt 2000 sajter som AdMob levererar till och datan samlades in under kvartal 3 2007. Den totala … Read more

Två är vanligast i sök, var tionde annonsdollar går till internet plus lite andra siffror

Att använda två ord är det vanligaste för internetanvändare när man söker på sökmotorer, enligt Clickz. Nästan var tredje sökning innehåller två ord och 27 procent innehåller tre ord. Endast 15 procent av sökningarna innehåller ett enstaka ord. Medieinvesteringarna i USA uppgick i augusti till 6,3 miljarder dollar enligt Marketingcharts. TV är fortfarande störst och … Read more

Video i mobilen: I USA växer tittandet, men det är fortfarande på låga nivåer

Åtta miljoner av USAs mobilanvändare tittade på någon typ av video i sina mobil under augusti 2007, vilket motsvarar knappt 4 procent av alla mobilanvändare. Det är alltså fortfarande en liten del som tittar på video i mobilen, men det växer hela tiden. Tittandet är inte heller särskilt regelbundet, de flesta tittar bara sporadiskt, ett … Read more

Facebook femma, sociala nätverkare kartlagda och helg med Leopard

Microsoft har köpt 1,6 procent av Facebook för 240 miljoner dollar. Räknar vi om detta till 100 procent får vi ett totalt värdet på 15 miljarder dollar (nästan 100 miljarder kronor). Enligt TechCrunch gör det Facebook till det femte högst värderade internetbolaget. Martin Jönsson på SVD berättar idag om att fler investerare är på väg … Read more

Sök leder till besök (även i butik), väder i mobilen, besökarnas tid hos sociala nätverk och nya gamla medier.

Marketing Charts skriver om Sociala nätverkens användning i Storbritannien, där användningen är högst i Europa. De tittar bland annat på hur mycket tid användarna lägger på de sociala nätverken. Tips för nybörjare inom mobilannonsering presenteras i en artikel från ClickZ. The Weather Channel kommer denna vecka att börja leverera prognoser i videoformat till mobiler, enligt … Read more

Godbitar

Lite bra saker som jag hittat under veckan. Snygg livestatistik från AdMob AdMonitor som mäter hur många annonser som levereras till mobiler från deras AdMob Marketplace. Visar inte bara när någon annons levereras utan också till vilken typ av mobil. På filmforay.com presenteras aktiviteten på sajten (som t ex idéer till filmer, kommentarer, användare och … Read more

Varumärkesannonsering i mobilen

Annonsering i mobilen har hittills inte stått för en särskild stor andel av den totala reklamkakan. Och den annonsering som förekommit är ofta av typen “direktrespons” dvs med avsikt att skapa en transaktion med hjälp av länkar, kuponger mm. Varumärkesannonsering däremot har haft en försvinnande liten del. Men när infrastruktur och användare utvecklas så kommer … Read more

Problemen i branschen är större än vi tror

Härom dagen satt Martin Jönsson och jag i en soffa på Branschdagarna och var tråkigt överens om det mesta. Bland annat lyfte Martin fram uppgiften att ”- Nu är nätet huvudkanalen för nyhetskonsumtion. Även för 65 plus.” Och så är det ju. Sedan kombinerar vi med en av mina reflektioner: Nere i entrén möttes vi … Read more

Jag ger upp

Fantastiskt märkligt det där med mobiltelefoner. Så här i iPhone-tider är det läge att reflektera. Många klagar över bristande funktioner i iPhone och visst, på pappret ser det inte så hett ut. Men en specifikation på papper är ändå bara just det. Till exempel är ju N95 verkligen en fantastiskt telefon. Ända tills man packar … Read more

Ny Safari! Det har ju inte med windows att göra – dummer;)

Safari för Windows – och stora delar av itvärlden stämmer upp i ett gemensamt WTF? För mig är det självklart så att det hänger ihop med iPhonen. För att kunna utveckla en gång och sedan leverera på alla plattformar från mac, win, iPhone[, löksoppa] så måste man initialt ha kontroll över exekveringsplattformen (sedan man kanske … Read more

Världens längsta bloggpost? En framtidssaga…

På Steve Jobs keynote idag på WWDC07 i San Francisco kommer det efter en timme och tjugo minuter: ”iPhone to Support Third-Party Web 2.0 Applications” och hur? ”Third-party applications created using Web 2.0 standards can extend iPhone’s capabilities without compromising its reliability or security.” Ajax i luren alltså, och då får jag en sådan skön … Read more

Finansiering i en upphovsfri värld: produktplacering

I Dagens Industri idag skriver man om filmen ”Solstorm” Dramathrillern “Solstorm”, baserad på Åsa Larssons bästsäljare, är en storsatsning med flera tunga namn i rollistan.För att finansiera filmen har producenten Lena Rehnberg använt produktplacering, men hävdar att det inte märks. Lena Rehnberg säger att det inte handlar om traditionell produktplacering. Istället: “Det är mer ett … Read more

Economist om den nya uppkopplade tiden

Som vanligt är Economist bra. Inte sådär ”bleeding-edge-bra” utan mer analytiskt och ”sett-i-ett-större-sammanhang-bra”. Det just nu aktuella numret tar man sig an den trådlösa revolutionen. Eftersom jag är en ivrig tillskyndare av tanken att ”offline” snart är ett historiskt ord så gillar jag naturligtvis att stora elefanter som Economist hjälper till att pusha trögskallarna i … Read more

Second life – second thought

Jag lovar, jag har inget emot second life i allmänhet. Punkt i den frågan. Konsensus runt SL verkar nu ha stabiliserats i ungefär den uppfattningen som Gartner presenterar i ”Gartner Says 80 Percent of Active Internet Users Will Have A “Second Life” in the Virtual World by the End of 2011”. Alltså – det är … Read more

Favoriter i min mobil

På en lista frågades efter schyssta applikationer till SonyEricsson K800i och då kände jag mig manad. Det är snart ett år sedan jag skrotade min M600 och började hårdköra med den lilla svarta pärlan. Nu ska jag inte göra detta till en pitch för den nallen, säger bara att det har aldrig hänt att jag … Read more