Projekt

Magasinet Guru – en del av vår it-historia

Snabblänkar: [ Nr 1 okt 2000 | Nr 2 nov 2000 ] Ungefär vid den här tiden för 10 år sedan samlades vi på en kursgård utanför Stockholm. Fundamentet för Magasinet Guru skulle verkas fram Det var en spännande, men väldigt händelserik tid för mig. Minnet är grumligt ;) De som var med får hjälpa … Read more

Djupare in än någon annan

Jag sjösatte ett experiment. En gammelmediaprodukt som skulle anpassas till den sociala webben. Vill ni veta hur det har gått med 30Minuter? Jag tar det som ett ja. I knappt ett halvår har vi sänt 30Minuter i 24Corren och 24nt. Tisdag, onsdag, torsdag. Varje vecka. Vi har varit drygt en och en halv tjänst som … Read more

Videoplaza plockar in 37 miljoner och siktar på world domination

Det har varit en lång väntan, innan det här kunde berättas. Men nu är katten ur tunnan. Northzone och Creandum går in i  Videoplaza med totalt 37 miljoner kronor. Videoplaza är redan idag ett välmående bolag, svarta siffror sedan i höstas och med en helt fantastisk kundstock. Den här investeringen låter de stora planerna växlas ut. … Read more

JMW, sociala medieakuten, almedalen

Koll på sociala medier i Almedalen

Min vecka i Almedalen 2010 blev precis ännu mer spännande. För att inte tala om hur spännande det blir för alla medverkande där. Citerar från JMW: Arbetsdagen för sociala medieakuten inleds med en livesänd analys av sociala mediediskussionerna dagen innan. Tillsammans med Jocke Jardenberg kommer JMW och dagsaktuella inbjudna panelmedlemmar att lyfta highs and lows i … Read more

Dags att återskapa relationen

För drygt ett år sen var jag i Oslo och gjorde ett studiebesök hos Anne Grosvold, ni vet, hon som har en egen talkshow som även har sänts i SVT. Just då jobbade jag med programmet Eftersnack i SVT, en regional talkshow som gjordes i elva editioner. Vi hann prata lite, jag och Anne Grosvold. … Read more

Vår heta längtan efter publiken

Just nu håller jag på att sätta ihop en marknadsföringsplan till vårt program 30 minuter, som jag har skrivit om här tidigare. Eftersom vi har två stora mediehus i ryggen, Corren och Norrköpings tidningar, så finns det ju marknadsföringsmuskler. Annonser i tidningen, banners och puffar på nätet, trailers i tv, kanske till och med stortavlor … Read more

Tillfälligt avbrott

Har du saknat några inlägg i vår serie med 100 mediehändelser under 00-talet? Det har jag också. Vi har redan en del luckor, och kommer att bli några till innan vi är tillbaka på spåret. Skälet är enkelt: alla har fått för mycket annat att göra – och eftersom jag inte kompromissar på att våra … Read more

Sociala medier – exkluderande eller inte?

I veckan spelade jag och vår eminentet sändningsproducent Mikael Landelius in en trailer för vårt tv-program, som nu har fått namnet 30 minuter. Eftersom varken studio, grafik eller jinglar är färdiga så gjorde vi en väldigt enkel trailer, ni får gärna kolla in den: Som ni ser så har jag valt att fokusera på sociala … Read more

När är det dags att satsa lokalt på sociala medier?

Ja, jag är frälst. Omvänd. Junkie, till och med. Twitter– och facebook-knarket rinner i mina ådror. Att jag sen råkar vara journalist och nånstans ser att oj, det här kommer nog att påverka mitt sätt att jobba gör att ja, jag brinner. Så nu ska jag göra ett tv-program och håller envist fast vid att … Read more

Lokal-tv som inte är “lokal-tv”

Närmare än Skavlan. Eldigt som Debatt. Kaxigare än morgonsofforna. Nånstans där skulle jag vilja placera vårt nya tv-program som ska börja sändas i november i NTM:s tv-kanaler 24Corren och 24nt, som man kan titta på i Linköping och Norrköping med omnejd. Just nu är utbudet av lokal tv ganska skraltigt. Satsningar som Kanal Lokal har … Read more

Nästan en vecka med listan

Fem procent klart, och för en gångs skull känns det lätt och lustfyllt att det ha 95% kvar. Satsningen på 100 texter på 100 dagar, ”Mindpark: 100 mediahändelser under 00-talet”, har fått ett fantastiskt mottagande. Engagemanget är stort, det twittras, länkas och kommenteras (kolla vilken grym kvalitet på flera av kommentarerna) som aldrig förr. Lycklig … Read more

Makten och öppenheten

Vill du vara med och jobba eller bara få mer information. Skriv upp dig på vår mailinglista. Uppdatering: första konferensen är genomförd: ”Tekniken förändrar politiken” och första rankingen är inte gjord: ”Det slutna Myndighetssverige” Det är nu det händer – en text om allting som är på gång. Introduktion till ett nytt och spännande projekt. … Read more

24HBC över – för den här gången

Jag tror inte någon lämnade 24 Hour business camp igår utan ett leende på läpparna. Lyckliga men trötta, för det var ingen picnick. Det jobbades verkligen hårt, en mycket försiktig uppskattning är att de flesta nog klämde in minst 18 timmars jobb, vilket alltså ger 1.620 arbetsimmar totalt. Det är 40 arbetsveckor, ungefär ett manår … Read more

Finnes: 1000-tals kunder. Sökes: ansvarsfulla webbhotell

Det är dags att göra en ordentlig insats för de små företagen på den lokala marknaden. Vi har ju tidigare gått igenom ett sätt av många för oss som medieföretag att öka våra intäkter på nätet. Men ett viktigt element saknas där – den lokala handlarens egen närvaro på nätet. Många lokalsajter satsar stort på … Read more

Snart kan du hittarecept.se på din lokala sajt

Mat är hett. Att laga mat, att handla mat, att diskutera mat. Taffel vinner pris som årets nättidskrift, Arla lanserar en av de mest populära iPhone-applikationerna och webbtjänsterna tuffar på med ständigt ökande siffror. Men en sajt ökar mer än alla andra. Tomas Wennström, som normalt sett är mest känd för podcasten What’s Next, och … Read more

En ny familj för Familjenytt

Våren 2008 tog Mindpark över Sydsvenskans ägarandel i det då ca två år gamla företaget Familjenytt AB. Tanken var att man skulle bygga en stor och gemensam sajt för alla familjehändelser. Bröllop, nyfödda, ”vi gratulerar”, alltså mycket av det materialet som man idag hittar i den lokala tidningen. Vi skrev lite om projektet i vår … Read more

Låt oss presentera: Emo Vote – en plugin för WordPress

Den enklaste formen av användarmedverkan är att klicka på en knapp för att ”tycka till”. Klassiska varianter är dagens fråga, tumme upp/ner, stjärnmärkning och ranking. Men det är trubbiga instrument, och i ärlighetens namn – inte speciellt roliga. Men adderar man lite känslor så… [uppdatering: Emo Vote är nu släppt. Du kan hämta den från … Read more

Webbransonering – en bra idé?

Debattens vågor gick höga under slutet av 2008. Både inom och utom ”vår” sfär diskuterades frågan om hur webb och papper ska förhålla sig till varandra. I ljuset av vikande upplagor, tidningskrisen i USA, relativt svaga intäkter i de nya kanalerna så väcktes åter frågan om man kanske var ”för bra” på nätet. Att man … Read more