Blog

Drottningen förd bakom ljuset

Sådär, kolla ca 15 minuter in i det här klippet från SVT i morse. 750.000 är en bra siffra och nu är den synonym med antalet samtidiga pedofiler på nätet. Siffror sätter sig. Trots att vi var många som reagerade direkt när de felaktiga uppgifterna spreds och trots att Oscar Swartz senare totalt dissekerat siffrorna … Read more

Mindpark #020: Måste alla vara med?

Engla Höglund, mördad. Begraven i direktsändning 2008. Englas begravning skapade en våg av protester. Sveriges Television anklagades för allt från att ägna sig åt en cynisk jakt på tittarsiffror till dåligt omdöme. De försvarade sig med att sändningen var värdig och respektfull – samt att det var ett önskemål från Englas familj att få tacka … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-12

Understanding Google Wave… – Helt underbar site, även om jag inte direkt håller med om den underliggande problematiken. Humor är aldrig fel, hur som helst. Tydligen byggd av en facebooker. Tänk på att skruva ner ljudet innan du klickar dig vidare från blogoscoped – det är en ruskig musikslinga som möter dig på http://easiertounderstandthanwave.com/ En … Read more

Tredje veckan med #mindpark100

Vi närmar oss tjugo poster och viss rutin börjar infinna sig. Det är en intressant övning att försöka hitta en rytm i posterna. Att försöka se till att de växlar mellan nära och långt bort, mellan stort och sådant som kanske landat lite i glömska, mellan teknik och människa, mellan kioskvältare och lite med lågmälda … Read more

Det är silomedia som är i farozonen – inte att berätta en historia

Att vi har olika preferenser när det gäller mediekonsumtion i olika åldrar och att män och kvinnor tenderar att välja olika är inte så underligt och kan förklaras både av hur vi av hävd hanterat teknikförändringar, hur vi fortfarande tenderar att ha en könsmässig uppdelning både när det gäller jobb och hemmaliv respektive att vi … Read more

Mindpark #019: Dagen då det smällde till för första gången

TT-flashen gick ut vid 05-tiden på fredagsmorgonen den fjärde februari 2005. 20 000 ton svavelsyra hade läckt ut på kemiföretaget Kemira i centrala Helsingborg och hotade att driva in i ett gasmoln över den dimbelagda staden. Mikael Rosenlöf, då nyhetschef på HD och nu redaktionschef på hd.se, väcktes i ottan och började ringa in reportrar … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-11

Photo – Kung David. Still going strong. Mystery Google: Get Somebody Else’s Search Result – Hahah, vilken fantastisk märklig, underbar och totalt udda ide. Identiteten i deltagarkulturen – Opassande-Emma om att dela med sig, och om en logga vi kommer att se mycket av under året som kommer. Kalla fakta – tv4.se – Grymt startläge … Read more

Mindpark #018: När Tidningsutgivarna övergav pappret – eller…?

Den 9 november 2009 utkommer sista numret av pappersutgåvan av Tidningsutgivarnas (TU) egen publikation Medievärlden. Webbsajten medievarlden.se lever vidare. Detta anses av många i debatten ha ett stort symbolvärde – ”inte ens TU tror längre på papperstidningen”. Inget kunde vara mer felaktigt. Medievärlden har varit en smal facktidning, business-to-business. Den affärsmodellen ser helt annorlunda ut … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-10

Väldigt få tips idag, jag vet. Tre skäl. Försenade flyg och annat strul gjorde att kvällen sprang ifrån mig, det fanns inte så mycket stort att kommentera och jag hade inte tid att gräva så djupt som jag brukar, och till sist – jag låg och sov när den här publicerades kl 06.30. Det har … Read more

Lokal-tv som inte är “lokal-tv”

Närmare än Skavlan. Eldigt som Debatt. Kaxigare än morgonsofforna. Nånstans där skulle jag vilja placera vårt nya tv-program som ska börja sändas i november i NTM:s tv-kanaler 24Corren och 24nt, som man kan titta på i Linköping och Norrköping med omnejd. Just nu är utbudet av lokal tv ganska skraltigt. Satsningar som Kanal Lokal har … Read more

Mindpark #017: Nya tider, nya profiler

00-talet var årtiondet då en ny sorts profiler tog plats på scenen. För att tala utvecklingsspråk kan man säga att gränsen mellan frontend och backend blev suddigare. Redaktörsbloggandet, med tex Martin Jönssons blogg som klarast lysande stjärna, var ett exempel på det. Ett annat exempel är Björn Falkevik, egentligen en bakom-kulisserna-kille som via hårt arbete … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-09

Bing minskar och Google ökar på sökningar – IDG.se – Alla på en gång: VILKEN CHOCK! Men seriöst, det är nästan otäckt att det verkar så svårt att rens rubba på nummer ett Spotify making a €5.5 Million Loss Each Month? – Och r fick Guardians lätt förvirrade uträkning fötter och en fet rubrik. Givetvis;) … Read more

Anonyma kommentarer – för eller emot?

Det här är en fråga som har stötts och blötts på tusentals sajter och bloggar, men jag vill veta vad ni som besöker just den här sajten (och jardenberg.se) tycker. Lägg gärna kommentarer med åsikter och länkar till bra resonemang. För anonyma kommentarer talar givetvis att jag tycker att anonymitet är en grundläggande rättighet. Det … Read more

En socialare dagspress kan hjälpa miljön – Varför folk skolkar från miljöhotet?

Om 60 dagar har FN sin stora klimatkonferens COP15 i Köpenhamn. Så här står det i dagens nummer (8/10-09) av City Helsingborg: Barnens Framtid står på spel- Skåningarna har ingen koll. Tydligen har bara 3 av 10 skåningar någon som helst aning om FN:s klimatkonferens. Problemet är lite större än så skulle jag vilja säga. … Read more

Bubble burst

Mindpark #016: Natten då mikrobloggen blev av med oskulden

Den 9 oktober 2008 var början till slutet för svenskfalangen av Jaikuimperiet. Google köpte mikrobloggen Jaiku och osäkerheten var mycket stor kring vad som nu skulle hända. Den finska mikrobloggtjänsten hade få men extremt aktiva användare på den svenska webbscenen, men konkurrerande tjänster blev med ens intressanta, delvis på grund av driftstörningar på Jaiku under … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-08

Högfärdighet är det största problemet för journalistiken « Same Same But Different – Jag kommenterade ju Gierttas usla text både här och där, men det här greppet kunde bara en “riktig” journalist ta. Tack för det Emanuel, du är så bra! opassande » Blog Archive » Integritetskrisen är här – Strålande ord. Integritetskris. Emma sammanfattar … Read more

Dreamteam – Internet-Sveriges drömelva

Just den här veckan ser mitt dreamteam ut så här. Folk jag trivs med, gärna jobbar med, och inte skulle tveka att släppa fram i en avgörande VM-final. En del är uttagna på henke-faktorn, alltså gamla meriter och alltid stabil. Andra har tydligare visat framfötterna den senaste tiden. Och en del är bubblare som jag … Read more

Mindpark #015: Craigslist och miljarderna som försvann

Året var 2000, och Craigslist tog de första stegen utanför San Francisco. Tjänsten hade visserligen startat som en mailinglista redan 1995 när Craig Newmark var nyinflyttad till stan och saknade kompisar. Den historien, liksom att det inte blev ett bolag förrän 1999, kan väl alla vid det här laget. Men där och då, 2000, syntes … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-07

Company that won $585M from Microsoft sues Apple, Google – Ars Technica – Det här måste vara den mest deprimerande affärsidén ever. Email Newsletters Are Serious Business | Jason L. Baptiste – Så vad säger ni – om jag sätter upp ett ”nyhetsbrev” ställer ni upp och köper annonser då? Därför bör Ulf Larsson begravas … Read more

E-delegationen, konsulterna, juristprofessorn och den obehagliga transparensen

Cecilia Magnusson Sjöberg prövade på delaktighetsretoriken och brakade igenom med en gång. Mats Odell har som bekant tillsatt en e-delegation. Tanken bakom denna grupp med generaldirektörer är att de skall leda arbetet med att förvandla Sveriges förvaltningar till en sammanhållen e-förvaltning. Ledorden i förändringen är deltagande, öppenhet och transparens. Mats Odell sade själv när delegationen … Read more

En ekonomisk sanning – Sociala medier omdefinierar affärer

Jag vill fortsätta på spåret jag målade upp i helgen med posten en oekonomisk sanning och addera en lite mer konkret tankegång till den postens filosofiska läggning. Jag börjar genom att ställa samma fråga som företagare ofta och förståeligt nog gör: Hur tjänar man pengar på sociala medier? Var är affären? Det är det denna … Read more

Mindpark #014: Remixkulturen – alla kan, inte bara mediehusen!

(Ett inlägg om remixkulturen blir så klart rätt späckad med YouTube-videos. För att behålla någon sorts läsbarhet har jag bara länkar till videoklippen i själva löptexten. Men alla videos finns inbäddade att spela direkt nedanför texten. Så vill du inte läsa något utan bara se alla underbara remixar är det bara att scrolla till slutet … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-10-06

I Can Has Cheezburger tops one billion views, names new exec – Har lyssnat på, och imponerats enormt, av Ben Huh. Det här företaget är så otroligt udda, så fascinerande, så mycket skola för oss andra när vi ska försöka förstå hur det egentligen går till att göra affärer på nätet. Facebook Begins Measuring GNH … Read more