Omvärld

Tidningssajter i USA blir allt mer öppna

The Bivings Report har återigen genomfört sin årliga undersökning av vilka features som sajterna hos de 100 största tidningarna i USA erbjuder. Trenden är tydlig: tidningssajterna öppnas upp allt mer. Allt färre tidningar kräver registrering för att komma åt allt innehåll. Och läsarna ges mer utrymme, bland annat genom “social bookmarking”, kommentarer och användargenererat material. … Read more

76 procent bidrar med innehåll på webben

Av USA 138 miljoner bredbandsanvändare bidrar 105 miljoner med innehåll till webben, det motsvarar 76 procent. Det kan bland annat handla om att ladda upp bilder, posta på wikis och forum och uppdatera bloggar. Det visar en undersökning från Netpop Research som tittat på “Social Networkers” i USA. Och ca 40 miljoner är regelbundet aktiva … Read more

Sociala nätverk i Storbritannien, Tyskland och Frankrike

Jupiter Research har tittat på hur användningen av sociala nätverk ser ut i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Mellan 2006 och 2007 växte antalet användare snabbt. Till stor del beroende på att MySpace släppte lokala versioner från 2006 och att Facebook öppnade upp för fler än studenter i september 2006. I september 2008 uppgav 16 procent … Read more

Fortsatt tillväxt för onlineannonseringen

Trots finanskris så förutspår eMarketer att onlineannonseringen kommer att öka nästa år i Storbritannien. I sin senaste prognos räknar de med en tillväxt på 7 procent, vilket betyder att annonseringen online kommer att uppgå till 3,6 miljarder pund nästa år. I år förväntas siffran landa på 3,3 miljarder pund, vilket är en ökning med 21 … Read more

Mediainvetseringarna backade 1,7 procent i USA under jan-sep

Under årets första nio månader minskade medieinvesteringarna i USA med 1,7 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det visar siffror som TNS Media Intelligence publicerar. Tredje kvartalet 2008 minskade med 2 procent jämfört med kvartal 3 2007. OBS! I internetsiffrorna ingår endast displayannonser. Annonseringen online står för den största ökningen ökade med 7 procent … Read more

Online video fortsätter växa

I USA sågs under oktober 13,5 miljarder videos online, vilket är en ökning med 45 procent jämfört med motsvarande oktober 2007. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. 147,3 miljoner användare tittade i genomsnitt på 92 videos under oktober. Google är precis som tidigare klart störst och lockade över 100 miljoner tittare. … Read more

Internetanvändare online 2 timmar om dagen i USA & UK

Internetanvändare i USA spenderar i genomsnitt 913 minuter i veckan online. Det motsvarar drygt 15 timmar eller lite mer än 2 om dagen. Det visar siffror i Ofcoms senaste omfattande rapport “The International Communications Market 2008“. Av länderna i Europa som finns med i mätningen, hamnar Storbritannien i topp med 839 minuter i genomsnitt per … Read more

Medieinvesteringarna i Storbritannien ner 3 procent i år och 6 procent nästa år

Mediainvesteringarna i Storbritannien kommer att minska med nästan 6 procent nästa år, enligt senaste prognosen från GroupM/WPP. Rapporten beskriver en nedgång för alla medier, med undantag av internet. De största tappen drabbas printmedierna av. T ex förutspås de regionala tidningarnas annonsintäkter minska med nästan 14 procent. Även tidskrifter drabbas hårt med en minskning med 9,5 … Read more

Firefox & Safari ökar sina marknadsandelar

Firefox har i november för första gången passerat en marknadsandel på 20 procent i Net Applications mätning av webbläsare. I november hade Internet Explorer en marknadsandel på 69,8 procent och Safari låg på 7,1 procent. Övriga webbläsare har en marknadsandel på 2,3 procent, Googles Chrome svarar för 0,8 procent. I oktober förra året hade Internet … Read more

25 procent av britterna använder internet via mobilen

I juli 2008 fanns det enligt comScores senaste rapport “PC & Mobile Internet Usage Report” 12,9 miljoner användare av internet via mobilen i Storbritannien. Det motsvarar en fjärdedel av  befolkningen som är 15 år eller äldre. Antalet som använde internet via en dator i hemmet eller på jobb var 35,2 miljoner (70 procent). Bland de … Read more

Värsta kvartalet hittills för tidningarna i USA

Under det tredje kvartalet i år minskade de amerikanska dagstidningarnas annonsintäkter med 19,3 procent i pappret jämfört med tredje kvartalet 2007. Det är det största raset sedan Newspaper Association of America började publicera kvartalssiffror 1971. Annonsintäkterna i print minskade från 10,1 miljarder kvartal 3 2007 till 8,2 miljarder under det tredje kvartalet i år, ett … Read more

55 procent av internetanvändarna i Europa är online varje dag

European Interactive Advertising Association (EIAA) har återigen genomfört sin undersökning Mediascope. I den senaste rapporten konstaterar man att 178 miljoner européer är online varje vecka, det motsvarar 60 procent av hela befolkningen. Över hälften (55 procent) av internetanvändarna är online varje dag. Och både Danmark (64 procent) och Sverige (62 procent) ligger i topp när … Read more

Medieinvesteringar 2009 – Internet klarar sig bäst

Enligt IRMs senaste prognos kommer reklammarknaden att minska med 5 procent nästa år till följd av lågkonjunkturen. Totalt kommer medieinvesteringarna att upgå till 31,3 miljarder 2009, ner från 32,8 miljarder i år. Internetannonseringen förväntas öka med 7 procent under nästa år enligt prognosen. För övriga medier ser det tuffare ut. Dagspressen kommer totalt att tappa … Read more

Guardian störst av de brittiska tidningarna online

Guardian.co.uk är den största tidningen online i Storbritannien. I oktober nådde de en publik på 26 miljoner unika besökare, enligt siffror från ABCe. Sedan oktober 2007 ha de ökat antalet unika besökare med 41 procent. Telegraph.co.uk är tvåa på listan med 23,2 miljoner unika besökare, upp från 11,1 miljoner förra året. En ökning med hela … Read more

Mobilt bredband ökar med 120 procent i år

I slutet av förra året hade 5,9 miljoner européer tillgång till mobilt bredband, vilket motsvarar 1,5 procent av hela befolkningen, enligt JupiterResearch. I år räknar JupiterResearch med att 13 miljoner har tillgång till mobilt bredband. Det är en ökning med hela 120 procent från 2007. Även nästa år kommer antalet mobila uppkopplingar att öka, enligt … Read more

Internet i mobilen växer snabbt i Storbritannien

Nielsen Online presenterar en undersökning (pdf) som visar hur mobila internet ökar i Storbritannien. Från kvartal 2 till kvartal 3 2008 ökade antalet britter som använder internet via mobilen med 25 procent. Från 5,8 miljoner till 7,3 miljoner. Under samma period ökade antalet internetanvändarna via datorer med 3 procent (från 34,3 miljoner till 35,3 miljoner). … Read more

Fortsatt tillväxt för annonseringen online

På grund av finsnakrisen så har eMarketer reviderat sin prognos för onlineannonseringen i USA. Enligt den nya progmosen kommer medieinvesteringarna online att uppgå till 25,7 miljarder dollar 2009. Det är 9 procent mer än vad som kommer att spenderas i år. I augusti, innan finanskrisen slog till på allvar, förutspådde eMarketer att tillväxten 2009 skulle … Read more

400 miljoner bredbandsuppkopplingar globalt

Enligt siffror som Point Topic sammanställt på uppdrag av Broadband Forum så har antalet bredbandsanslutningar nu passerat 400 miljoner globalt sett. För tio år sedan fanns det endast 57200 bredbandsprenumeranter. Ett år senare hade antalet nästan femdubblats till 281000. DSL är den klart vanligaste formen av bredbandsuppkoppling. Point Topic räknar med att tillväxten kommer att … Read more

Internetannonseringen upp 14 procent under årets första nio månader

Under årets nio första månader uppgick onlineannonseringen i USA till 17,3 miljarder dollar. Det är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period förra året, då annonsintäkterna uppgick till 15,2 miljarder dollar. Det visar siffror som The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers. Under det tredje kvartalet uppgick annonsintäkterna på nätet till … Read more

184 miljoner vuxna online i USA

När Harris Interactive började mäta onlinepubliken i USA 1995 var antalet internetanvändare ca 18 miljoner. Nu är antalet internetanvändare uppe i 184 miljoner, vilket motsvarar 81 procent av den vuxna befolkningen. Andelen online tredubblades mellan 1995 (9 procent) och 1997 (30 procent) och fortsatte växa kraftigt till 60 procent år 2000. Sedan dess har tillväxten … Read more

Google ökar med 11 procent

De senaste siffrorna från Hitwise, visar att Google har en marknadsandel på 72 procent bland sökmotorer i USA i oktober. Det är en ökning med 11 procent sedan oktober 2007, då Googles andel var 64 procent. Yahoo! fortsätter att tappa marknadsandelar och ligger nu på 17,7 procent. Och under senaste året har marknadsandelen för MSN … Read more

Internetannonseringen ökar med 23 procent i Frankrike

Enligt siffror från France Pub, som eMarketer publicerar, så kommer onlineannonseringen i Frankrike att omsätta 913 miljoner euro. En ökning med 23 procent jämfört med 2007. Dock minskar tillväxten för nätet i år, jämfört med förra året då var ökningen hela 35 procent. Även utomhus kommer att öka, men endast med 2 procent och alla … Read more

Nästan tre av fyra européer online 2012

Förra året var internetpopulationen i Europa 225,4 miljoner, enligt JupiterResearch. Och enligt deras prognos kommer internetpopulationen att öka med 21 procent till 2012, och uppgå till 273,5 miljoner. Det motsvarar 71 procent av av hela befolkningen. Den största ökningen kommer att ske bland de äldre. Från 79 miljoner 2007 till 114,2 miljoner 2012. Det är … Read more

Penetration av bärbara datorer i Europa

JupiterResearch har tittat på de europeiska hushållens tillgång till datorer. I år har 71 procent av hushållen i Västeuropa någon typ av dator och 43 procent har en bärbar dator. Tillväxten kommer framför allt att ske bland de bärbara datorerna. 2013 kommer två tredjedelar (65 procent) av hushållen i Västeuropa ha en bärbar dator. Det … Read more