Month: December 2008

jardenberg kommenterar – 2008-12-19

Scientific Journal to Authors: Publish in Wikipedia or Perish – trevliga wikipedia-nyheter Ny Skribent på Disruptive: Lakk-Mediamonstret – jag är inte helt klar över om Rudolf är genial eller berusad i den här texten, men Lakk måste jag förmodligen hålla koll på ;) NewsMixer: Advancing the State of the Art – Så mycket inspiration. Post … Read more

Nostalgi: Därför heter det Galento

Eftersom jag blev kallad ”stofil” av What’s Nextarna igår så har jag inget att förlora på en kort promenad längs minnena allé. I synnerhet som det är jubileum. Och i synnerhet som en tidig kommentar på nyheten att alla på Aftonbladet får en iphone var ”när släpps Galento i appstore?” Följande utspann sig för mer … Read more

76 procent bidrar med innehåll på webben

Av USA 138 miljoner bredbandsanvändare bidrar 105 miljoner med innehåll till webben, det motsvarar 76 procent. Det kan bland annat handla om att ladda upp bilder, posta på wikis och forum och uppdatera bloggar. Det visar en undersökning från Netpop Research som tittat på “Social Networkers” i USA. Och ca 40 miljoner är regelbundet aktiva … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-18

tillegg.yr.no – ein stad å dele tenester – API, ska det såklart vara i förra kommentaren. Tack för det, iPhone. tillegg.yr.no – ein stad å dele tenester – Öppet spi? Det hade jag missat… Dagens nyord: – En trevlig designmöbel och ett tankeväckande ord. Det fanns ju en sådan för inte så länge sedan. PostRank … Read more

Sociala nätverk i Storbritannien, Tyskland och Frankrike

Jupiter Research har tittat på hur användningen av sociala nätverk ser ut i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Mellan 2006 och 2007 växte antalet användare snabbt. Till stor del beroende på att MySpace släppte lokala versioner från 2006 och att Facebook öppnade upp för fler än studenter i september 2006. I september 2008 uppgav 16 procent … Read more

Saker som känns bra

Att donera 5.000 kronor ur egen ficka till Wikipedia och uppmuntra andra att göra samma sak. Att föreläsa för Transfer. Ska försöka hinna med fler uppdrag 2009. Att det går som tåget för mina låntagare på Kiva. Att länsrätten fattat sitt beslut om Google-skylten. Äntligen. Inte till min favör, men nu är saken över iaf. … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-17

Training the new journalist « Advancing the Story – Alltid denna misstänksamhet… Jordbävning i Skåne, och på nätet – microbloggbävningen. En liste vi skulle ønske vi var nr 2 på – Men vafan, vi har blondinbella i topp och norrmännen har NRKbeta. Dags att emmigrera? Bästa dokumenteringen av jordskalvet – Det gäller ju att ha … Read more

25000 kronor till Wikipedia – det är det minsta vi kan göra!

Den användarskapade encyklopedin Wikipedia är bland det mest fascinerande och imponerade som skapats på och av internet. Vi har skrivit spaltkilometer om tjänsten här på jardenberg.se så jag tänker inte upprepa allt fantastiskt som den representerar. Ska du ha en snabb sammanfattning så läs ”Wikipedia – helt obegripligt?”. Däremot förtjänar det att sägas igen hur … Read more

Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

Read more

Fortsatt tillväxt för onlineannonseringen

Trots finanskris så förutspår eMarketer att onlineannonseringen kommer att öka nästa år i Storbritannien. I sin senaste prognos räknar de med en tillväxt på 7 procent, vilket betyder att annonseringen online kommer att uppgå till 3,6 miljarder pund nästa år. I år förväntas siffran landa på 3,3 miljarder pund, vilket är en ökning med 21 … Read more

Så funkar det – Google Friend Connect och Facebook Connect

När Google och Facebok släppte sina lösningar för lite drygt en vecka sedan var förvirringen ungefär lika stor som förväntningarna. Google Friend Connect (GFC) och Facebook Connect (FBC) är ju helt nya funktioner på webben. Jag var självklart lycklig över att de sociala nätverken öppnar upp sig och uppmanade ”mina” tidningar att hoppa på. Men … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-16

David Allen's <i>Making It All Work</i> a New Look at GTD [Book Excerpt] – Kunde blivit årets julklapp. Till mig. Principer, någon? – Exakt vad vi så över middagsbordet ikväll. Det är principerna som måste fram. Vi kan inte fortsätta att låta “månadens moralpanik” sätta agendan och stifta lagar. The Year in Ideas – “witch … Read more

Glad

[Uppdatering: annonsen är borta nu, får hoppas att det beror på att han fann vad han sökte;)] Under en av mina dagliga rundvandringar på rubbt.se så hittade jag den här annonsen: ”Hej! Jag söker tjejen jag träffade på Mollbergs i fredags” och jag blir alldeles warm and fuzzy. Tänk om vi kan lyckas med den … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-15

Veckan som gick – vecka 50 – ännu en vecka med full rulle i mediesverige, och ännu en söndag med suverän sammanfattning på ssbd. Tidningskris? Inte då. Här tipsen till framgång – Dojan sätter mitt inlägg i sammanhang. Tack för det! Change.gov iPhone App Now Available – Change.gov fortsätter imponera. De gör allt det som … Read more

Nej, det här är ingen analys

Jag fick ett mail från en vän som undrade vad jag tycker om ”analysen” i dagens DN. I huvudledaren ”Press under press” ser vi ett traditionellt medieföretag resonera på ett traditionellt sätt. Jag vill verkligen inte kalla den en analys. De tankar man försöker formera här är i själva verket den grundläggande anledningen till att … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-14

WordPress 2.7 Upgrade Tips – Den här är till erik och alla andra med uppdateringsångest. Just do it. Huvudvärk kan komma plötsligt. Ta en IPRED! – Rätt nivå på argumentationen. LeWeb'08 Wrapup – Haha, nästan ohälsosamt många likheter med mina tio spaningar från FOWA. Finns på jardenberg.se om du vill jämföra. Idolfinalen 2008 i bilder … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-13

Rent psykosocialt – mymarkup, old school and shit – Ja, det visste vi ju – rent instinktivt. Survey: Gmail preferred by Students and Text Messaging most popular form of communication | Startup Meme – Technology Startup and Latest Tech News – HA, mailen är inte död. Den är kanske inte så het, men den är … Read more

Jag dissar inte Stora Bloggpriset

Aftonbladet och Bloggportalen kickar igång Stora Bloggpriset. Kul, med tanke på att kompisen Bonniers delar ut Stora Journalistpriset. Opassande-emma tackar nej på grund av tidsbrist och det kan jag enkelt förstå och respektera, men andra var mindre lättbegripliga. Schaber Nestor, tex, tar en avig ståndpunkt och är väldigt negativ. Medievärlden kollar med lite bloggprofiler som … Read more

Årets julklapp: en ny chans!

Jag har tidigare puffat för Kiva, en tjänst för så kallade microlån. Det handlar om att man lånar ut ett litet belopp, vanligtvis $25, till en företagare som du själv väljer. När tillräckligt många har valt att satsa får de ut sitt relativt förmånliga lån, och investerar pengarna i sin verksamhet. Efter ett tag förväntas … Read more

Mediainvetseringarna backade 1,7 procent i USA under jan-sep

Under årets första nio månader minskade medieinvesteringarna i USA med 1,7 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det visar siffror som TNS Media Intelligence publicerar. Tredje kvartalet 2008 minskade med 2 procent jämfört med kvartal 3 2007. OBS! I internetsiffrorna ingår endast displayannonser. Annonseringen online står för den största ökningen ökade med 7 procent … Read more