Long Tail

Brian Solis till Disruptive Media

Så här dagarna innan Disruptive Media kickar igång på fredag tänkte jag ägna en postning åt en av talarna på detta fantastiska spektakel och ställa mig frågan: Vem är Brian Solis? – Principal of Future Works. En PR och kommunikationsbyrå i Silicon Valley. – En av grundarna till Social Media Club, en organisation som fungerar … Read more

Internet, framtiden och social konvergens – Social utveckling på internet

Nätet är i sin helhet en viral organism som hela tiden utvecklas och förändras. Den största anledningen till att det går så snabbt idag är att dagens webb utgörs av människor och sociala kontakter snarare än att det tillhör en teknisk elit. Utbud och efterfrågan kontrolleras idag snarare av den gemene användaren. Men hur har … Read more

Är Twitter och sociala medier bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar?

“Är det en revolutionär dröm eller en bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar? Varför ska man mikroblogga?” Den frågan ställde Hallå P3 om Twitter igår. Här är några av de lite mer negativa svaren. “Att politiker håller på med detta är rent förkastligt. Sköt ert jobb istället!” “Uppmärksamhet är vad det handlar om.” “Twitter är … Read more

Social hemkunskap

Idag (22/4-09) diskuterades problemet med ökad fetma i Sverige på Nyhetsmorgon. “Det är bevisat att ökad beskattning kan minska konsumtionen.” “Vi måste utbilda barn och föräldrar om vikten bakom bra och hälsosam mat.” Eller typ något sånt. Först och främst vill jag säga att jag applåderar debatten och båda dessa åtgärderna även jag kan känna … Read more

Framtiden för de sociala nätverken – Twitter lägger fingret på nästa fluga

Facebook har gjort det, MySpace har gjort det, Google likaså och nu senast Twitter. Kan ni gissa vad jag pratar om? De här sociala nätverken har idag en sak gemensamt, nämligen connectfunktionen – möjligheten att logga in på andrahandssajter med ditt Twitter, Facebook, Google eller MySpacekonto. Är detta framtiden för de sociala nätverken? Är detta … Read more

Facebook – Resan till internets mittpunkt

Det blir ofta många intressanta diskussioner mellan mig och mina vänner om nätets utveckling. Men det är kul. Många av oss har vitt skilda bakgrunder vilket medför vitt skiljda åsikter och vinklar. En diskussion har handlat om all den förändring nätet innebär för olika industrier och att det “va bättre förr.” En annan har kretsat … Read more

Hundtricket och viral marknadsföring

Viral Marketing – “Marketing phenomenon that facilitates and encourages people to pass along a marketing message.” Senast i raden virala videokampanjer kommer från danska GoViral till förmån för SonyEricsson. Det är en kampanj som går ut på att mäta vilken hundvalp som som lockar till sig mest kvinnligt umgänge ;) Det hela dokumenteras genom en … Read more

Social krigsföring – Konsten att sälja företaget och inte produkten.

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the best sites … Read more

Vilka skriker högst – De starkaste marknadsföringskanalerna på nätet

På sociala media today har man listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the … Read more

Hur man blir cool på facebook

Posten Great Sociala Media Statistics på Sociala Media Today ställer ett antal intressanta frågor rörande lite tankar som jag tror många har kring det sociala mediaträsket. Företag sjunker. Det vet inte var de ska ta vägen och kämpar frenetiskt för att komma på fast mark. Jag hade tänkt jag skulle svara på de frågorna under … Read more

Eftermarknad och return of engagement

Jag har ju pratat en del om ROE (return of engagement) för att mäta ROI tidigare och tänkte fortsätta med det denna fantastiska våreftermiddag! Tidigare poster på ämnet har fött väldigt intressanta diskussioner kring ämnet ROE, bland annat om vilka mätpunkter som bör finnas. Idag vill jag koncentrera mig på ROE som ett verktyg för … Read more

TheTivoli på Facebook – Nattklubben som aldrig stänger

Idag ska vi titta på ett bra och konkret exempel på hur man som företagare kan använda social marknadsföring i förmedlingen av sitt varumärke, framförallt via Facebook. Nattklubben TheTivoli i Helsingborg lever och andas på Facebook 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. De är inte ett företag utan en person med en egen … Read more

Sociala medier i yrkeslivet – Utbildning 2.0

“Hur skulle världen se ut om alla människor kunde gå på de bästa universiteten, lyssna på de bästa föreläsarna, stimuleras av de bästa och mest inflytelserika tankarna?” – Usablogg.org Förra veckans post som handlade om bloggande i relation till journalisten och framförallt en specifik journalist, Jan Guillou, fick mig att fundera på sociala medier och … Read more

Bloggar skapar objektiva nyheter – svart och vitt blir grått

Igår pratade Jan Guillou på SVT2 och Babel om hur bloggar tar över från den kvalitativa journalistiken (ni hittar debatten ungefär 13 min in i filmen). Han kallade gammelmedia för “riktiga medier” och bloggar var bara ett okvalitativt tyckande i hans ögon. Herr Guillou fortsätter med att säga att bloggar inte är riktiga nyheter och … Read more

Sociala nätverk – Tänk på att…

Dagens blogg går i statistikens tecken. Nedan har jag samlat ett gäng länkar till lite olika undersökningar som ska hjälpa till att definiera vilka möjligheter sociala nätverk har, men också vilka förutsättningar som krävs. Social Media is better for the consideration phase: Undersökning som berättar om att konsumenter framförallt blir medvetna om en produkt eller … Read more

Psykografi – Nyckeln till sociala nätverk

Är sociala medier för alla? Jag ska våga mig på något modigt och svara ja på den frågan, men inte utan motivering. Att skapa en social profil och få den att gå ihop med företagets produkter, tjänster och kärnvärden är definitivt mer eller mindre svårt beroende på vilken marknad företaget arbetar på. Det är naturligtvis … Read more

Oscarsgalan 2.0 och 1 av 5 i betyg till Nils Petter Sundgren.

Jag är ett sånt där riktigt filmfreak så det är väl inte så konstigt att jag ställer årets oscarsgala i relation till nya och sociala medier i dagens postning. Oscarsgalan har definitivt gått och blivit digital social så 2.0 ändelsen på slutet är väl förtjänad. Grattis Oscar! Här kommer lite exempel på hur Oscarsgalan 2009 … Read more

Internet, en gigantisk webbapplikation.

Jag var inte speciellt insatt i webben innan jag började på Mindpark. Jag kom in i svängen mitt i Web 2.0-revolutionens bloggar, kommentarer och sociala nätverk. För mig har nätet mer eller mindre alltid sett ut på detta viset. Därför är det inte konstigt att jag behövde hitta en konkret definition av termen webbapplikation till … Read more

Return of Engagement – ROI:s högra hand.

Det pratas en hel del om ROI (Return if Investment) i marknadsförings och reklamsammanhang. Alltså hur mycket ett företag tjänat på en investering efter det att kostnaderna dragits bort. Om man nu ska vara lite pretentiös så ser formlen ut så här: Naturligvis kan man fortfarande prata om ROI när det kommer till marknadsföring inom … Read more

Paris hilton, personal branding och yrkesmässig matchmaking.

“Varför är Paris Hilton känd?” Det är en sån där fråga man själv eller man hör någon annan ställa med jämna mellanrum. “Hon gör ju för fan ingenting?” Jag ska tala om varför. Inom traditionell media är det pengar och kontakter som styr produktionsverktygen (Tv, radio, film, tidningar). Det gäller att känna rätt pengar så … Read more

Digital verklighet skapar affärsmöjligheter

När man pratar om sociala och digitala medier i relation till traditionella medier och marknadsföring pratar man ofta om både och, inte antingen eller. Det samma tror jag kommer att hända med internet och den fysiska verkligheten i stort. Det digitala och fysiska är ett förhållande som började som ett motsats par, men som mer … Read more

Är Vogue framtiden för papperstidningen?

Eftermiddagen och kvällen har tillägnats Media evolution och Chris Anderson i Malmö. Det hela var en mycket lyckad tillställning med många visa ord från profeten själv. En sak fastnade jag speciellt för: “It arrives 18 hours late and leaves ink on your fingers. That is why news paper sales are starting to decline.” – Chris … Read more

Digital Demokrati – Myt eller sanning?

Internets demokratiserande effekt är försumbar. Det menar den Amerikanska statsvetaren Matthew Hindman enligt Computer Sweden och Beta Alfa. Han pratar om digitala klyftor som segregerar nätet mellan fattiga och medelklass/rika, lågutbildade och högutbildade, vita och svarta, unga och gamla. Alla har fortfarande inte tillträde till webben menar han. Dessutom har Yahoo och Google mer eller … Read more