användare

Internetanvändarna 2 år äldre

Internetpubliken blir allt äldre. Nielsen Online har jämfört åldersprofilen för internetanvändarna i Storbritannien i oktober 2007 och jämför med hur det såg ut för ett år sen. Under det senaste året har andelen under 25 år minskat från 29 till 25 procent. En minskning med 16 procent. Samtidigt har andelen 55+ år ökat med 22 … Read more

42 procent av barnen och 76 procent av tonåringarna i Usa använder Internet. Och deras besök i virtuella världar ökar.

42 procent av alla barn (3-11 år) i Usa, använder internet minst en gång i månaden. Det motsvarar 14,9 miljoner barn. 2011 förväntas siffran ha stigit till 16,6 miljoner barn, 44 procent. Enligt eMarketers rapport om barn och tonåringar. Bland tonåringar (12-17 år) använder 76,4 procent internet i år. 2011 har andelen växt till 87,1 … Read more

Nokia förutspår mer användargenerat innehåll, Google mäter ögonen och Trendwatching.com har hittat 8 viktiga trender inför 2008

Användargenererat och delat innehåll kommer att stå för en fjärdedel av underhållningen inom fem år, enligt Nokias rapport “A Glimpse of the Next Episode”. Undersökningen har Nokia genomfört tillsammans med The Future Laboratory. 9000 vana mobilanvändare i åldern 16-35 har intervjuats för att ta reda på hur de använder digitala medier idag. “From our research … Read more

Stats om innehållstjänster i mobilen och SMS

Två tredjedelar av de som använder mobiltelefon för privata samtal har under de senaste halvåret använt någon form av innehållstjänst. De vanligaste tjänsterna är sändning eller mottagning av bilder/MMS, 48 procent uppger att de gjort detta. En fjärdedel har använt någon form av påminnelsetjänst och en femtedel har surfat på internet, lika många har använt … Read more

Vilka medier tar stryk av internet?

Att internetanvändningen ökar i hela Europa har vi tidigare konstaterat. Även European Interactive Advertising Association visar i sin senaste Mediascope från 10 europeiska länder på tillväxten. Men den ökade tiden som allt fler människor spenderar online måste göra att tiden till andra aktiviteter minskar. 96 procent av internetanvändarna medger att de ägnar mindre tid åt … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

TV och internet en vanlig kombination i hemmen

Internetanvändare använder fler medier samtidigt när de är online. MarketingVOX rapporterar om en ny undersökning från Burst Media. Mer än fyra femtedelar, 82,4 procent, använder något annat media samtidigt som de är uppkopplade. Och det är inte bara de yngre som kombinerar on- och offline medier, personer i alla åldrar gör det. Skillnaden mellan män … Read more

Nu är vi 227 miljoner i Europa

Nederländerna har den högsta internetpenetrationen i Europa med 82 procent av befolkningen online i september, enligt färska siffror från comScore. Nederländerna följs av de nordiska länderna Sverige (73%), Danmark (72%), Norge (72%) och Finland (66%). Användarna i dessa länder lägger också ner mycket tid. Mest tid ägnar användarna i Storbritannien; i genomsnitt 33 timmar under … Read more

Sociala nätverken större än webbmejl

I oktober var trafiken till de sociala nätverken för första gången större än till de webbaserade mejltjänsterna. I alla fall i Storbritannien. Siffror från Hitwise visar att 5,2 procent av alla besök i UK hamnar i kategorin “Sociala nätverk”, där bl a Facebook, Bebo och MySpace ingår. Det ska jämföras med knappt 5 procent för … Read more

Fyra av fem i USA är online och användandet ökar utanför hemmet och arbetsplatsen

Fyra av fem vuxna i USA använder internet, enligt senaste mätningen från HarrisInteractive. Andelen online fortsätter att öka i en stabil takt och antalet användare är nu uppe i 178 miljoner personer. Tiden online ökar också. I genomsnitt handlar det om 11 timmar i veckan, upp från 9 timmar förra året och 8 timmar i … Read more

Unga vuxna störst på mobila webben.

Den mobila webbens publik är ung och hela två tredjedelar av besökarna är i åldern 18-34 år. M:Metrics och AdMob släppte tidigare i höstas sin första rapport om den mobila webbens profil. Rapporten bygger på mätningar av de drygt 2000 sajter som AdMob levererar till och datan samlades in under kvartal 3 2007. Den totala … Read more

Dag 7: Welcome to the jungle – Internets kaninhål

Jag var ute igår, vilket jag ångrar bittert idag, man e ju inte 18 längre (host host). Däremot fick jag en uppenbarelse igår kväll bland skålande glas och skönsjungande människor. Underskatta aldrig ölets och vinets förmåga att inspirera:) Pl 13 är en pub i Helsingborg som nischat sig starkt på krogmarknaden. Ägarna är hängivna anhängare … Read more

Video i mobilen: I USA växer tittandet, men det är fortfarande på låga nivåer

Åtta miljoner av USAs mobilanvändare tittade på någon typ av video i sina mobil under augusti 2007, vilket motsvarar knappt 4 procent av alla mobilanvändare. Det är alltså fortfarande en liten del som tittar på video i mobilen, men det växer hela tiden. Tittandet är inte heller särskilt regelbundet, de flesta tittar bara sporadiskt, ett … Read more

Se upp för superskurkar

Om du är inblandad i något community alls så har du säkert mött dem. Bråkstakarna. Provokatörerna. På usenet och mailinglistor kallas de för troll, de som strävar efter att göra själva förstörandet till en konstform. Otrevliga och destruktiva människor verkar dras till varje plats på nätet som samlar mer än två användare. Under FOWA i … Read more

Webb-tv ökar – och det växer som mest just nu!

Igår rapporterade E24 om Mediavisions undersökning av webb-tv i Sverige. Det dagliga tittande har tredubblats sedan början av året (3 procent till 10 procent). I USA ökar också webb-tv-tittandet, eMarketer visar att tillväxten sker NU! (Dock är deras mått lite trubbigare, eftersom de använder månadstittande). Den största ökningen sker i år, men fortsätter att öka … Read more

Fem stora i Europa

eMarketer rapporterar hur internetanvändningen i de fem största västeuropeiska länderna (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien) utvecklas. I dagsläget är det stora skillnader i andelen internetanvändare på dessa marknader. Storbritannien har nästan en penetration på 60 procent, jämfört med Spanien på 45 procent. Dock så har Spanien den snabbaste tillväxten. Prognosen för 2011 pekar på … Read more

Godbitar

Lite bra saker som jag hittat under veckan. Snygg livestatistik från AdMob AdMonitor som mäter hur många annonser som levereras till mobiler från deras AdMob Marketplace. Visar inte bara när någon annons levereras utan också till vilken typ av mobil. På filmforay.com presenteras aktiviteten på sajten (som t ex idéer till filmer, kommentarer, användare och … Read more

JupiterResearch, vädertjänster, Twingly och en möbelbransch som borde få smisk…

Nu blir det kanske mycket på en gång, men det handlar om rutiner som inte hunnit sätta sig än. Kategorin på det här är ”dagrapport” och det är precis det som är meningen framöver. Strävan är dagliga inlägg. Det betyder att vi kommer att blanda högt och lågt, stort och smått, frågor och svar, andras … Read more