online

Sju av tio utnyttjar molnet

69 procent av internetanvändarna i USA använder molnet för webbmejl, spara data eller för att använda mjukvaror online. Det visar en undersökning från Pew Internet & American Life Project som genomfördes i våras. I undersökningen har man tittat på några olika typer av applikationer som används för “cloud computing”. Totalt har 69 procent av internetanvändarna … Read more

Flera prognoser pekar på fortsatt kraftig tillväxt för onlineannonseringen

eMarketer har sammanställt ett par olika prognoser för den globala annonseringen online. Bland annat har man tittat på siffrorna från Bernstein Research som visar att totalt kommer annonsering på nätet att uppgå till 56 miljarder dollar i år. Det motsvarar en andel på 9,4 procent av all annonsering. Fram till 2012 kommer annonseringen online att … Read more

Fortsatt ökade intäkter online för norska tidningar

Annonsintäkterna online för tidningarna i Norge fortsätter att öka. Enligt Mediebedriftenes Landsforening så uppgick internetannonsering i norska tidningar till 829 miljoner NOK under årets första fem månader i år. Det är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period 2007. I april uppnåddes en ny toppnotering för en enskild månad: 177 miljoner norska kronor. … Read more

Nya Rubbt är online!

Ja hörrni, det är verkligen så att det blixtrar till när man minst anar det. Jag hade planerat att se Morden i Midsomer ikväll. Istället kom Rubbt online och jag blir väldigt mycket gladare av se att http://rubbt.se fungerar än komissarie Barnabys rynkiga ansikte (även om jag gillar honom riktigt mycket också men ikväll vinner … Read more

Nyheter populära i Europa

Nyheter är det populäraste innehållet online i Europa, enligt JupiterResearch. 42 procent av internet- användarna i Europa tar regelbundet del av nyheter online. Det ska jämföras med 28 procent som tar del av video eller de 15 procent som besöker sociala sajter regelbundet. Intresset för nyheter online varierar dock stort i Europa, framförallt när det … Read more

Lokal onlineannonsering fördubblas till 2012

Lokal onlineannonsering uppgick till 7,5 miljarder dollar i USA förra året, enligt rapporten Local Online Advertising från Borrell Associates (via Shaping the future of newspaper). I rapporten förutspår de att den lokala onlineannonseringen kommer att öka till 14 miljarder dollar år 2012. 2007 stod banners för ungefär två tredjedelar, vilket motsvarar mer än 5 miljarder … Read more

2009 kommer online svara för 10 procent av medieinvesteringarna i USA

I år kommer medieinvesteringarna i USA att växa till 25,9 miljarder dollar, enligt en prognos från eMarketer. Det motsvarar 8,8 procent av de totala medieinvesteringarna i USA. Nästa år kommer annonseringen online att omsätta 30 miljarder dollar och stå för 10 procent av den totala kakan. Fram till 2012 kommer medieinvesteringarna online att öka till … Read more

Friendfeed – det är nu det händer

Lifestream är ett begrepp som handlar om att på ett samlat sätt kunna presentera sina digitala fotspår. I takt med att vi blivit mycket mer aktiva, både i fler tjänster, men också totalt på nätet har det här kommit att bli något som väldigt många pratar om. Enkelt uttryckt, ett exempel: du lägger dina filmer … Read more

Femdagarsveckan – någon som minns den?

1964 introducerades en arbetsvecka om endast fem dagar. Man skulle jobba måndag till fredag och sedan hade man två dagar ledigt innan man klev in i ekorrhjulet igen. En princip som idag, på flera sätt, känns lika förlegad som den gamla industrisemestern. Sverige stänger inte längre hela juli och vi jobbar inte längre 8-5, måndag … Read more

epaper

epaper Originally uploaded by jocke66. Hemma, magsjuk och fundersam. Min nya air har en formfaktor som gör den hanterbar på ett helt nytt sätt. Tillsammans med min iphone förändras hela mitt online-liv.

Azeroths befolkning större än Sveriges

Azeroth, världen där World of Warcraft utspelar sig, har nu fler “invånare” än vad Sverige har. Enligt siffror från Blizzard har nu WoW mer än 10 miljoner aktiva prenumeranter, vilket är en ökning med en miljon spelare på bara ett halvår (juli 2007). Vid årsskiftet hade Sverige en befolkning på 9 184 000 invånare. Sedan … Read more

Hyperlokalt

Hyperlokalt är det nya ledordet och lokalinformationens långa svans blir längre och längre. Den 23:e jan släppte everyblock en aggregator som genom geografiskt filtrerade sökningar förser användaren med lokalnyheter. Aggregatorn förmedlar framförallt information om geografiskt relevanta nyheter och bloggar, samhällsinformation och roliga saker på nätet. Hyperlokalt är ledordet för tjänsten som hämtar geotaggade bilder från … Read more

Den långa svansen bedriver hobbyverksamhet

Internet tillgodoser så gott som alla former av hobbys och intressen med information. Den långa svansen sträcker sig från vardagliga intressen till de av de mer obskyra slaget. Enligt en undersökning från Pew (2007) har 83% av USA:s befolkning använt Internet i utövandet av sina personliga intressen och hobbys. 29% gör det varje dag. Män … Read more

Nyhetskonsumenter vänsterprasslar

Ska man tro en undersökning gjord av Mckinsey Quarterly på 2100 respondenter i USA finns det inga lojala nyhetskonsumenter online. Studien visar på att nyhetskonsumenter fördelar sin uppmärksamhet på så många som 16 olika nyhetskällor i veckan. Den största anledningarna till att konsumenter söker information från olika håll är möjligheten att se nyheter från olika … Read more

Proffsen flyttar in och amatörerna ut

Sen den 11:e nov går det att följa serien Quarterlife på MySpace. Mer och mer professionellt genererat material flyttar ut på Internet och onlinekanaler (Hulu, NBC, Bebo, funny or die) som streamar kommersiella program direkt på webben blir bara fler och fler. Igår (20:e nov 07) skrev Businessweek hur amatörproduktioner får ge plats åt ett … Read more

Guerrilla news – Nyheternas långa svans

Nischen har nått nyhetsvärlden och en kommersiell marknad. MTV har börjat sponsra tidningen Vice och deras VBS.tv, en onlinetjänst som förmedlar nyheter rörande allt från independent musik och extremsporter till ambitiösa nyhetsinslag om bland annat Hezbollah. I gengäld ska Vice “Jackass nyheter” visas online och först och främst bidra till en förstärkning av MTV:s varumärke … Read more

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Världens längsta bloggpost? En framtidssaga…

På Steve Jobs keynote idag på WWDC07 i San Francisco kommer det efter en timme och tjugo minuter: ”iPhone to Support Third-Party Web 2.0 Applications” och hur? ”Third-party applications created using Web 2.0 standards can extend iPhone’s capabilities without compromising its reliability or security.” Ajax i luren alltså, och då får jag en sådan skön … Read more

Twingly: ja jäklar, det funkar…

När Martin Källström började ringa för något halvår sedan var jag (som rep för hd.se) avvaktande. Jag hade såklart sett Twingly på nätet och i synnerhet kollat in dem på Beyond i Wien. Och även om jag gillar konceptet att knyta ihop de etablerade medierna med bloggosfären så gillade jag inte prislappen. Dessutom var jag, … Read more

Långläsning? Hit med webben då!

Det här är häftigt. I veckan, under det pågående ASNE, släppte Poynter rapporten: EyeTrack07: The Myth of Short Attention Spans Extremt komprimerat kan man säga att den stora nyheten är att man konstaterat via ögonrörelsestudier att man läser mer av artiklarna online än i print. Fler artiklar läses till slut på nätet. Resultaten är preliminära … Read more