usa

Sju av tio utnyttjar molnet

69 procent av internetanvändarna i USA använder molnet för webbmejl, spara data eller för att använda mjukvaror online. Det visar en undersökning från Pew Internet & American Life Project som genomfördes i våras. I undersökningen har man tittat på några olika typer av applikationer som används för “cloud computing”. Totalt har 69 procent av internetanvändarna … Read more

MSN Search’s marknadsandel halverad på två år

Både MSN Search och Yahoo! Search som är två och trea bland sökmotorerna i USA har tappat marknadsandelar under senaste två åren. De senaste siffrorna från Hitwise visar att MSN Search har en marknadsandel på 5,3 procent i augusti 2008. Sedan september 2006 (11 procent) har MSN Search tappat 51 procent av sin marknadsandel. Även … Read more

5 miljarder visningar på YouTube

I juli stod Google för mer än 5 miljarder videovisningar på den amerikanska marknaden. Enligt comScore motsvarar det en marknadsandel på 44,1 procent. Drygt 98 procent av alla Googles videos visades på YouTube. Fox Interactive är tvåa i USA med 446 miljoner videos under juli. Microsoft är trea (283 miljoner) och Yahoo! fyra (269 miljoner). … Read more

Var femte internetanvändare har laddat ner podcast

Var femte (19 procent) internetanvändare i USA har laddat ner en podcast för att senare lyssna eller titta på den, enligt en undersökning från Pew Internet & American Life Project. Det är en ökning med 58 procent sedan förra undersökningen i augusti 2006. Då var det 12 procent som sa att de laddade ner podcasts. … Read more

Tidningarnas annonsintäkter i USA under första halvåret – Print ner 15 procent och tillväxten avtar online

Under första halvåret i år tappade de amerikanska tidningarna 15,3 procent av sina annonsintäkter i pappret jämfört med motsvarande period 2007. Från 20,4 miljarder första halvåret 2007 till 17,3 miljarder i år. Enligt NAA’s siffror är det framförallt rubrikannonserna som minskar. Första kvartalet i år minskade dessa med 25 procent jämfört med föregående år. Och … Read more

Publiken allt större på tidningssajterna

I genomsnitt lockade tidningssajterna i USA 66,6 miljoner besökare per månad under de första sju månaderna i år, enligt de senaste siffrorna från Nielsen som Newspaper Association of America (NAA) publicerat. Under perioden januari till juli i år ökade antalet unika besökare med 12,5 procent jämfört med motsvarande period 2007. I juli besöktes tidningssajterna av … Read more

Online video upp 45 procent på ett år

I USA sågs under maj 12,1 miljarder videos online, vilket är en ökning med 45 procent jämfört med motsvarande period 2007. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. 141,7 miljoner användare tittade i genomsnitt på 85 videos under maj. Google är klart störst och lockade hela 83,8 miljoner tittare. YouTube står för … Read more

Facebook ökar kraftigt men MySpace dominerar fortfarande

Under juli 2008 hade MySpace 75,2 miljoner unika besökare i USA. Det är den högsta noteringen sedan lanseringen 2004. Det visar trafiksiffror från ComScore som MarketingCharts har publicerat. Sedan juli 2007 har antalet unika besökare till MySpace ökat med 8 procent, vilket motsvarar 5,7 miljoner unika besökare per månad. Under samma period har Facebook ökat … Read more

Internet större än TV bland kidsen

Hela 83 procent av internetanvändarna i åldern 10-14 år i USA spenderar 1 timme eller mer om dagen online. Det visar en undersökning från Doubleclick Perfomics. För TV är motsvarande siffra 68 procent. Tidningar, tidskrifter och radio ingår också i undersökningen men siffrorna för dessa medier är betydligt lägre. Undersökningen visar också att 72 procent … Read more

Åtta av tio internetanvändare kollar online video

Åtta av tio internetanvändare i USA tittar på online video minst en gång i månaden enligt eMarketer. Sedan 2006 har andelen ökat kraftigt, från 63 procent. Andelen kommer fortsätta att växa och 2012 kommer nästan nio av tio internetanvändare titta på online video. I hela befolkningen i USA så är det drygt hälften (53 procent) … Read more

25 miljarder dollar

I sin senaste prognos förutspår eMarketer att onlineannonseringen i USA kommer att uppgå till 24,9 miljarder dollar i år. Det är något lägre än deras prognos i mars som pekade på 25,9 miljarder dollar. Trots den något lägre prognosen är det fortfarande en ökning från 2007 med 15 procent. Och eMarketer tror att annonseringen online … Read more

Googles marknadsandel i USA över 70 procent

Under juli 2008 nådde Google upp i en marknadsandel på 71 procent på den amerikanska sökmarknaden. Det visar de senaste siffrorna från Hitwise. Det är en ökning med 10 procent sedan juli förra året. Yahoo! fortsätter att tappa marknadsandelar och ligger nu på 18,7 procent. Även MSN Search tappar. Under senaste året har marknadsandelen för … Read more

Hälften använder sök en vanlig dag

Nästan hälften (49 procent) av internetanvändarna i USA använder sök en genomsnittlig dag, enligt en ny undersökning från Pew Internet & American Life Project. Andelen som använder sök har ökat stadigt sedan första undersökningen 2002, då knappt en tredjedel använde sök en genomsnittlig dag. Andelen som använder sök en genomsnittlig dag har ökat med 69 … Read more

iPhone ökar surfandet

I våras publicerade Rubicon Consulting en undersökning om iPhone-användarna i USA. En av sakerna som visade sig tydligt i den undersökningen var att iPhone ökar surfningen i mobilen. En stor majoritet av iPhoneanvändarna säger att de surfar mer med iPhone än vad de gjort med tidigare mobiler. Hela 55 procent instämmer helt i påståendet om … Read more

Medieinvesteringarna online upp 18 procent i USA under första kvartalet

Medieinvesteringarna online i USA ökade med 18,2 procent under det första kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2007, enligt Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) och PricewaterhouseCoopers. Tillväxten för ett år sedan (Q1-07 jämfört med Q1-06) var 26 procent. Källa: PricewaterhouseCoopers/IAB Internet Advertising Revenue Report Totalt uppgick internetannonseringen till 5,8 miljarder dollar under det första … Read more

Fyra av tio videos online ses på YouTube

I USA sågs under april 11,0 miljarder videos online, vilket är en liten minskning (-4 procent) jämfört med föregående månad. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. I genomsnitt ägnade tittarna nästan 4 timmar under mars (228 minuter) på att se video online. Fyra av tio videos som ses online är en … Read more

Tidningarnas annonsintäkter ner 14 procent i print

Annonsintäkterna i print minskade med drygt 14 procent för tidningarna i USA under det första kvartalet 2008 jämfört med motsvarande period 2007. Det visar de senaste siffrorna från Newspaper Association of America. Framförallt är det eftertexten som minskar, plats- och fastighetsannonser tappar mest: ner 35 procent sedan kvartal 1 2007. Totalt uppgick annonsintäkterna för pappret … Read more

iPhone-användarna undersökta av Nielsen

Inför Apple WWDC tittade Nielsen Mobile på användningen av iPhone i USA under första kvartalet 2008. Nielsen Mobile uppskattar antalet iPhone-användare i USA till 2,3 miljoner. Hela två tredjdedelar (67 procent) av dessa är män. Åldersmässigt sticker 25-34-åringarna ut rejält; en tredjedel av iPhone-användarna är i åldern 25-34 år. I Nielsens undersökning är nästan sju … Read more

Största sajterna i USA – maj 2008

127,6 miljoner av USA:s befolkning besökte någon av Googles sajter under maj 2008. Det gör Google till det största företaget online i USA, enligt Nielsen. I topp ligger också Microsoft med 123 miljoner besökare, Yahoo! med 116 miljoner besökare och Time Warner med 108 miljoner besökare. Wikimedia Foundation har klättrat på listan sedan december 2007 … Read more

Sök + öppna arkiv = trafik

JupiterResearch har tittat på vikten av öppna arkiv för trafiken till tidningssajter. Några få tidningssajter i USA har helt öppna arkiv som indexeras av sökmotorerna. Dock har de allra flesta sina arkiv låsta bakom någon form av betallösning med inloggning. Boston.com och SFGate.com har haft öppna arkiv under lång tid och New York Times öppnade … Read more

Medieinvesteringar online: Europa närmar sig USA

Internetannonseringen i Europa (16 länder ingår i mätningen, se nedan) uppgick till 11,2 miljarder euro under 2007, enligt Interactive Advertising Bureau Europe (IAB) och PricewaterhouseCoopers. Det är en ökning från 2006 med 55 procent. Europa minskar därmed gapet till USA där annonseringen online växte 26 procent till 14,5 miljarder under 2007. Siffrorna från IAB visar … Read more