usa

Bloggosfären fortsätter att växa

Bloggosfären kommer att fortsätta växa. Det visar en prognos från eMarketer som tittar på bloggandet och läsning av bloggar. 2012 kommer det att finnas 145 miljoner bloggläsare i USA (läser minst en blogg åtminstone en gång i månaden). Det motsvarar två tredjedelar (67 procent) av internetpopulationen. I år förväntas sifforna landa på 105 miljoner bloggläsare, … Read more

Topp 10 största sajterna – Google störst och YouTube ökar mest

Google toppar återigen i Nielsen//Netratings mätning över de största sajterna i USA. Siffrorna för april visar att 121 miljoner amerikaner besökte Google under månaden. Jämfört med oktober 2007 har Googles publik ökat med 5 procent, upp från 115 miljoner. Även tvåan Yahoo! ökar med 5 procent, från 110 miljoner i oktober 2007 till 116 miljoner … Read more

Internetannonseringen i USA 2007: 21 miljarder dollar

The Interactive Advertising Bureau och PricewaterhouseCoopers har nu publicerat siffrorna för internetannonseringen i USA 2007. Under 2007 nådde annonsintäkterna på nätet upp till 21,2 miljarder dollar, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med 2006. Och sedan 2004 har annonseringen på internet i USA mer än fördubblats, upp 120 procent. Sök är fortfarande störst … Read more

Google står för 68 procent av alla sökningar i USA

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise mätning av sökmotorernas marknadsandel i USA fortsätter Google att öka. Under april 2008 svarade Google för 68 procent av alla sökningar i USA. Det är en ökning med 4,1 procent sedan april förra året. Yahoo! har en marknadsandel på 20 procent. MSN Search fortsätter att tappa och ligger nu … Read more

YouTube fortsätter att öka

Internetanvändarna i USA såg under mars 11,5 miljarder videos online, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med föregående månad. Och jämfört med mars 2007 är det en ökning med 64 procent. Det visar de senaste siffrorna från comScores mätning Video Metrix. I genomsnitt ägnade varje tittare nästan 4 timmar under mars (235 minuter) … Read more

Allt fler använder sociala nätverk via mobilen

Daniel har tidigare skrivit om Sociala nätverk i mobilen och Web´n Walk (sociala nätverkstrenden i mobilen). Nu visar en undersökning från Nielsen Mobile att antalet användare av sociala nätverk via mobilen ökar. I USA använder mer än 4 miljoner sociala nätverk via mobilen varje månad. Det motsvarar 1,6 procent av alla mobilanvändare i USA. I … Read more

Mobilen ökar räckvidden med 13 procent

Internet via mobilen ökar räckvidden för sajterna i USA med 13 procent i genomsnitt. Detta enligt TotalWeb, en ny rapport från Nielsen Mobile och Nielsen Online som tittat på unika publiken för drygt 200 av de största sajterna. Vissa kategorier ökar sin publik betydligt mer, till exempel så ökar vädersajter sin räckvidd med 22 procent … Read more

Microbloggar ökar och Japan tar täten

Vassa Eggen tipsade på Jaiku om en bloggpost från Hitwise (se där, en av de stora fördelarna med microbloggar). Hitwise har tittat på trafiken till Twitter som ökat kraftigt den senaste tiden. Enligt deras mätningar har trafiken ökat med 700 procent under det senaste året. Under de senaste tre månaderna har trafiken mer än fördubblats … Read more

94 procent av tonåringarna i USA använder internet

Internet har verkligen befäst sin ställning hos unga människor. Senaste rapporten från Pew Internet & American Life Project visar att hela 94 procent av tonåringarna i USA nu använder internet. Och internetanvändandet ligger högt i alla demografiska och socioekonomiska grupper. De flesta använder internet hemifrån (89 procent) och i skolan (77 procent). Nästan två tredjedelar … Read more

83 miljoner amerikanare skapar UGC

Antalet skapare av användargenererat material (UGC) beräknas enligt eMarketer att landa på 83 miljoner i USA i år. Det motsvarar 43 procent av internetanvändarna. Fram till 2012 förutspår eMarketer att antalet kommer att växa till 108 miljoner (5 procent) uppdaterad: 50 procent av internetanvändarna. Det är en ökning med 41 procent sedan 2007. De kommande … Read more

MySpace störst och fortsätter att växa

Marketing Charts rapporterar om de senaste besökssiffrorna från Nielsen Online (unika besökare) för de tio största sociala nätverken i USA gällande mars 2008. MySpace toppar och ökade sin trafik med 8 procent under mars i år jämfört med mars 2007. Den totala publiken på MySpace i USA uppgick till 60,4 miljoner unika besökare under mars … Read more

Online video upp 66 procent på ett år

Senaste siffrorna från ComScore visar att under februari tittade internetanvändarna i USA på mer än 10 miljarder online-videos. Det är en ökning med 3 procent från januari, trots att februari var två dagar kortare. Och det är framförallt en kraftig ökning från februari förra året: hela 66 procents ökning. Google är alltjämnt störst och svarade … Read more

Nättidningarna fortsätter växa i USA

I genomsnitt lockade tidningssajterna i USA 66,4 miljoner besökare per månad under det första kvartalet i år, enligt de senaste siffrorna från Nielsen som Newspaper Association of America (NAA) publicerat. Det motsvarar 41 procent av internetanvändarna i USA. Under det första kvartalet i år ökade antalet unika besökare med 12,3 procent jämfört med motsvarande period … Read more

Att se på TV är mer än att se på TV

Allt fler använder flera medier samtidigt, vilket jag skrivit om tidigare. Nu har Grunwald Associates tittat på de amerikanska kidsens TV-tittande i kombination med internet. Två tredjedelar (64 procent) av ungdomarna i USA går online när de tittar på TV och hälften (49 procent) säger att de gör det ofta (från 3 gånger i veckan … Read more

Lokal onlineannonsering fördubblas till 2012

Lokal onlineannonsering uppgick till 7,5 miljarder dollar i USA förra året, enligt rapporten Local Online Advertising från Borrell Associates (via Shaping the future of newspaper). I rapporten förutspår de att den lokala onlineannonseringen kommer att öka till 14 miljarder dollar år 2012. 2007 stod banners för ungefär två tredjedelar, vilket motsvarar mer än 5 miljarder … Read more

2009 kommer online svara för 10 procent av medieinvesteringarna i USA

I år kommer medieinvesteringarna i USA att växa till 25,9 miljarder dollar, enligt en prognos från eMarketer. Det motsvarar 8,8 procent av de totala medieinvesteringarna i USA. Nästa år kommer annonseringen online att omsätta 30 miljarder dollar och stå för 10 procent av den totala kakan. Fram till 2012 kommer medieinvesteringarna online att öka till … Read more

Annonsintäkterna för tidningarna i USA fortsätter att öka på webben och minska i print

Annonsintäkterna på webben ökade med 19 procent för tidningarnas i USA under 2007, enligt preliminära siffror från Newspaper Association of America. För hela 2007 uppgick annonsintäkterna till till 3,2 miljarder dollar på webben. Under det fjärde kvartalet 2007 ökade annonsintäkterna på webben med 14 procent till 847 miljoner dollar. Sedan förra året har tillväxttakten minskat. … Read more

Indien snart tvåa i världen

Under april kommer Indien att passera USA som den näst största mobilmarknaden i världen efter Kina. I februari 2008 fanns det 540 mobilabonnemang i Kina, medan USA hade 260 miljoner och Indien 251 miljoner. Enligt siffror (pdf) från “Telecom Regulatory Authority of India” ökade antalet abonnenter med 8,5 miljoner i februari och 8,8 miljoner i … Read more

Hushållen allt mer pessimistiska

Hushållens syn på den svenska ekonomin är dystrare än på länge, enligt Konjunkturinstitutet. Konfidensindikatorn, CCI, föll från 5,9 i januari till 0,9 i februari och hamnar därmed på en nivå som signalerar att hushållens förtroende för det ekonomiska läget är svagare än normalt. CCI har de senaste månaderna fallit rejält, främst till följd av hushållens … Read more

LinkedIn ökar mest – AOL och Windows Live Spaces tappar

Enligt Nielsen (via MarketingCharts) ökade LinkedIn mest av de största sociala nätverkssajterna i USA, från februari förra året till februari i år. Från knappt 2 miljoner unika besökare till 7,4 miljoner, en ökning med 271 procent. Det placerar LinkedIn på en femte plats på listan över de största nätverksajterna i USA, inte långt från Windows … Read more

Var tredje video som ses online är en YouTube-video

Första mätningen från comScore Video Metrix i år visar på en liten tillbakagång för online video i USA jämfört med rekordmånaden december 2007. Men även om antalet videos totalt minskar något så fortsätter Google-sajterna att öka. I januari svarade Google för var tredje (34 procent) sedd video online i USA, vilket motsvarar 3,4 miljarder videos. … Read more