usa

“Nothing But Net” – JPMorgan förutspår 2008

JPMorgan har släppt en omfattande rapport på 312 sidor med namnet “Nothing But Net“. Rapporten innehåller såklart massor av finanstugg, börskurser och kalkyler för de stora börsnoterade internetföretagen, men också en hel del siffror som borde intressera fler än investerare. Nedan följer några av de godbitar som jag hittade i rapporten: • E-handeln växer i … Read more

Allt fler äldre besöker online-videosajter, men fortfarande sporadiskt.

Nästan hälften (48 procent) av internetanvändarna i USA säger att de någon gång besökt en online-videosajt, som YouTube. Det är en ökning med 45 procent under förra året år. Ökningen på daglig basis är ännu större och har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det visar en rapport från Pew Internet & American Life Project. Fortfarande … Read more

Google fortsätter att knapra marknadsandelar

I december 2007 svarade Google för två tredjedelar av alla sökningar i USA, enligt Hitwise. Och fortsätter därmed att öka sina marknadsandelar. Steget ner till tvåan Yahoo!, som stod för 21 procent, är stort. MSN Search (inklusive Live.com & MSN Search) svarade för 7 procent och Ask.com för 4 procent. Övriga 49 sökmotorer som Hitwise … Read more

Kidsens bloggande ökar. Liksom deras användande av sociala nätverk. Och de skapar allt mer innehåll själva.

Hur använder kidsen internet? Den senaste rapporten Teens and Social Media från Pew/Internet ger en hel del ledtrådar om hur tonåringar i USA använder internet. Rapporten fokuserar framförallt på användargenererat innehåll och användning av sociala nätverk. Användargenererat material fortsätter att växa bland tonåringarna. Nästan två tredjedelar, 64 procent, av tonåringarna (12-17 år) online skapar någon … Read more

YouTube-publiken allt större. Och äldre.

Två tredjedelar av de vuxna i USA har sett en video på YouTube, enligt The Harris Poll från Harris Interactive. Det ska jämföras med 42 procent förra året. Intressant är att publiken har breddats betydligt åldersmässigt. Den stora förändringen från förra året är att de över 25 år ökar mycket kraftigt. T ex bland 50-64-åringarna … Read more

42 procent av barnen och 76 procent av tonåringarna i Usa använder Internet. Och deras besök i virtuella världar ökar.

42 procent av alla barn (3-11 år) i Usa, använder internet minst en gång i månaden. Det motsvarar 14,9 miljoner barn. 2011 förväntas siffran ha stigit till 16,6 miljoner barn, 44 procent. Enligt eMarketers rapport om barn och tonåringar. Bland tonåringar (12-17 år) använder 76,4 procent internet i år. 2011 har andelen växt till 87,1 … Read more

Nyhetsklipp populära bland de som tittar på webb-tv

En undersökning av Advertising.com, Online Video Study, rapporterar att majoriteten av amerikanarna, 62 procent, tittar på online video. Nyhetsklipp är populärast, med 62 procent av de som tittar på webb-tv. Sedan följer filmtrailers och musikvideos. Skillnaden mellan de yngre och äldre är stora avseende vilken typ av material man prioriterar. 18-34-åringar föredrar underhållning. Musikvideo, tv-shower … Read more

De största sociala nätverken och bloggsajterna

MySpace.com toppar rankingen över de största sociala nätverken i USA, med mer än 58,8 miljoner unika besökare under oktober. Nielsen Online har sammanställt de största sociala nätverken och bloggsajterna i USA. Facebook är tvåa med 19,5 miljoner besökare, en ökning med 125 procent jämfört med oktober 2006. MySpace besökarantal ökade med 19 procent under samma … Read more

Handeln online slår rekord och Google Chart API är sjukt coolt!

161 miljoner internetanvändare i Europa besökte någon butik på nätet under oktober 2007. Det är en ökning med 5 procent i jämförelse med oktober 2006, enligt comScore World Metrix. I USA har mer än 14 miljarder dollar spenderats hittills under “holiday-season” (november och december), en ökning med 17 procent från i fjol. Totalt under perioden … Read more

YouTube ohotade på online video i USA

Nästan 75 procent av alla internetanvändare i USA tittade på en video online i september. I genomsnitt tittade de 3 timmar på video under månaden. Detta framkommer i comScores undersökning Video Metrix. Nästan 136 miljoner amerikaner, eller tre av fyra internetanvändare i USA tittade på någon video online i september. Google fångade den största publiken … Read more

Sju av tio tonåringar använder IM mer än e-mail. Och IM i mobilen växer.

Fler använder Instant-messaging (IM) i mobilen, speciellt tonåringar. Enligt AP-AOL Instant Messaging Trends Survey så använder var fjärde (25 procent) IM i mobilen och bland tonåringar är det en tredjedel (32 procent). Den totala användningen av IM ökar. Tre fjärdedelar av de vuxna säger att de sänder mer IM än e-mail. Bland tonåringarna är föhållandet … Read more

TV och internet en vanlig kombination i hemmen

Internetanvändare använder fler medier samtidigt när de är online. MarketingVOX rapporterar om en ny undersökning från Burst Media. Mer än fyra femtedelar, 82,4 procent, använder något annat media samtidigt som de är uppkopplade. Och det är inte bara de yngre som kombinerar on- och offline medier, personer i alla åldrar gör det. Skillnaden mellan män … Read more

Nätet ökar 21 procent och pappret tappar 9 procent – tidningarnas annonsintäkter i USA

Samtidigt som annonsintäkterna från pappret står och stampar så fortsätter intäkterna från internet att växa, visar Newspaper Association of Americas senaste siffror om tidningarnas annonsintäkter. I USA ökade tidningarnas annonsintäkter från internet till 773 miljoner dollar. Det är en ökning med 21 procent jämfört med kvartal 3 föregående år. Motsvarande siffror för pappersintäkterna är en … Read more

Hur ser sajterna ut för de 100 största tidningarna i USA?

The Bivings Report har genomfört en undersökning av sajterna hos de 100 största tidningarna i USA. De tittade framförallt på vilka features som sajterna har och jämförde också vad som hänt sedan förra året. RSS-användandet ökade med 21 procentenheter och nästan alla har det idag. Ingen tidning har börjat med annonser i RSS-flödena. 92 procent … Read more

Google står för 2 av 3 sökningar

I oktober svarade Google för nästan 2 av 3 sökningar i USA (64 procent), enligt Hitwise rapport om sökmotorernas andelar. Yahoo Search svarade för 22 procent, MSN Searchs för 7 procent och Ask.com för 5 procent. Resterande 2 procent delas på de övriga 49 sökmotorerna som ingår i Hitwise undersökning. Jämfört med samma period 2006 … Read more

Tio i topp i USA, NAA siar om framtidens tidning och Big Blue klurar

Google är den sajt som besöks av flest i USA. I Nielsens senaste rapport (pdf här) med siffrorna för oktober har Google nästan 115 miljoner besökare. Yahoo! är tvåa med 110 miljoner unika besökare. Totalt har Google 121 miljoner besökare på sina sajter. Microsofts summerar till 120 miljoner och Yahoo ligger på 110 miljoner besökare. … Read more

Internet står för tillväxten

Internet svarar för en allt större del av den totala tillväxten i medieinvesteringarna. I eMarketers prognos av medieinvesteringarna i USA förutspås en tillväxt på runt 2-3 procent om året. Men räknar man bort internet så är ökningen för de resterande medierna mycket liten; mellan en halv till en procent årligen. Första halvåret i år står … Read more

Dag 12: Webb TV – Ett I-landsproblem är ur världen

Tv-tablån har länge varit fritidens Filofax. Tänker man på det handlar en kväll framför Tv:n inte så mycket om fritid som ett inbokat möte med CSI, Lost, Desperate Housewives eller vad det nu kan vara som lockar. Distributionskanalerna debiterar det inbokade mötet framför Tv:n med reklamavbrott och en merkostnad bestående av tittarens tid. I en … Read more

Fyra av fem i USA är online och användandet ökar utanför hemmet och arbetsplatsen

Fyra av fem vuxna i USA använder internet, enligt senaste mätningen från HarrisInteractive. Andelen online fortsätter att öka i en stabil takt och antalet användare är nu uppe i 178 miljoner personer. Tiden online ökar också. I genomsnitt handlar det om 11 timmar i veckan, upp från 9 timmar förra året och 8 timmar i … Read more

Två är vanligast i sök, var tionde annonsdollar går till internet plus lite andra siffror

Att använda två ord är det vanligaste för internetanvändare när man söker på sökmotorer, enligt Clickz. Nästan var tredje sökning innehåller två ord och 27 procent innehåller tre ord. Endast 15 procent av sökningarna innehåller ett enstaka ord. Medieinvesteringarna i USA uppgick i augusti till 6,3 miljarder dollar enligt Marketingcharts. TV är fortfarande störst och … Read more

Tidningssajterna hjälper tidningarna i USA att öka den totala räckvidden

Mer än 59,6 miljoner människor besökte tidninngsajter i USA i juli 2007, en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Enligt en rapport från NAA, Newspaper Association of America, så är det den näst största månadspubliken sedan NAA började mäta dessa siffror 2004. Bara maj i år var större med 60,3 miljoner … Read more

Video i mobilen: I USA växer tittandet, men det är fortfarande på låga nivåer

Åtta miljoner av USAs mobilanvändare tittade på någon typ av video i sina mobil under augusti 2007, vilket motsvarar knappt 4 procent av alla mobilanvändare. Det är alltså fortfarande en liten del som tittar på video i mobilen, men det växer hela tiden. Tittandet är inte heller särskilt regelbundet, de flesta tittar bara sporadiskt, ett … Read more

Webb-tv ökar – och det växer som mest just nu!

Igår rapporterade E24 om Mediavisions undersökning av webb-tv i Sverige. Det dagliga tittande har tredubblats sedan början av året (3 procent till 10 procent). I USA ökar också webb-tv-tittandet, eMarketer visar att tillväxten sker NU! (Dock är deras mått lite trubbigare, eftersom de använder månadstittande). Den största ökningen sker i år, men fortsätter att öka … Read more

Sök är stort

I dagarna släppte comScore en ny undersökning om sökmarknaden globalt. Här är några godbitar ur rapporten. 750 miljoner människor (15 år eller äldre) genomförde någon sökning på internet under augusti månad. Det motsvarar 95 procent av hela internetpubliken. Imponerande siffror. Än mer imponerad blir man om man tittar på hur många sökningar som dessa personer … Read more